BEOGRAD, Njemačka razvija program koji bi mogao da stigne i u Srbiju: navike posjetilaca društvenih mreža određivale bi njihovu kreditnu sposobnost.
Navike posjetilaca društvenih mreža poput Fejsbuka i Tvitera mogle bi da upotpune sliku o kreditnoj podobnosti korisnika. Njemačka agencija za provjeru kreditne sposobnosti „Šufa”, angažovala je Institut „Haso Plater” za proučavanje digitalne tehnike pri Univerzitetu „Potsdam” da izradi program koji bi, uskoro, mogao da bude uvršten u postupak ocjene boniteta klijenata širom kontinenta.
Ideja je da se uz pomoć novog programa otkriju crte karaktera korisnika kredita. Na ocjenu bi uticali nivo disciplinovanosti, zavisnost od komunikacije na internetu, posvećenost kompjuterskim igricama, seksualne navike, definicija granice stida i skrupula.
„Šufa” ističe da program nije usmjeren protiv interesa prosječnog korisnika kredita, već protiv bahatih, finansijski potentnih, a neurednih platiša.
„Finansijski sposobni korisnici kredita, lizinga, mobilnih telefona i kompjutera u postpejd sistemu, češće su, od ostalih korisnika, problematične platiše”, kaže se u saopštenju koje su prenijeli njemački mediji.
Predstavljanje projekta za razvoj ovog kreditno-špijunskog programa izazvalo je, prema očekivanjima, buru negodovanja. Protestovali su političari, nadležna ministarstva, društva za zaštitu potrošača i nevladine organizacije za zaštitu privatnosti. „Šufa” je, međutim, ukazala da je riječ o eksperimentu, dok će konačna verzija predstavljati kompromis između tehnički ostvarivog i zakonski mogućeg. Ukazano je i na formulaciju „širom kontinenta”, koja se koristi umjesto prostornog opisa „širom EU”. Politika