KRALJEVO, Iako je nedavno sa avionima tipa „sila 450“ položila sve vazduhoplovne ispite, ispunjavajući i najzahtevnije njemačke standarde za proizvodnju lakih aviona, kraljevačka fabrika lakih aviona „Aero-ist Evropa“, kao da je opet na samom početku veoma perspektivne proizvodnje sportskih i drugih letilica tog tipa.
Već na predstojećem i svjetski poznatom sajmu ovakvih letilica od 24. do 28. aprila u Fridrihshafenu pokraj Bodenskog jezera, Kraljevčane, naime, kao zvanična potvrda kvaliteta i izdržljivosti aviona tipa „sila“, čeka i sertifikat njemačkih vazduhoplovnih vlasti, koji – širom otvara svjetska tržišta.
Nijemci su, štaviše, za 1,5 miliona evra još ranije ugovorili kupovinu 27 ovakvih aviona od kojih su im četiri već isporučena, najavljujući i nove količine, dok narudžbine stižu i iz Francuske, Italije, Španije, Slovenije i drugih zemalja. Ali…
– U nedostatku obrtnih sredstava za finansiranje proizvodnje, a zbog nerazumevanja države, lokalne samuoprave i banaka, mi smo prinuđeni da naše avione koji, eto, zadovoljavaju i najstrože standrade, prodajemo ispod cijene, ne više od cijene boljeg automobila srednje klase, samo da bismo nekako došli do obrtnih sredstava i opstali na tržištu, uglavnom inostranom, koje nam se širom otvara. Umjesto da od našeg kvalitetnog i tarženog proizvoda imamo zaradu koju bismo opet ugradili u razvoj i nova radna mjesta, ta „razlika“ u cijeni ostaje na računima bogatih inostranih kupaca – vajka se Milorad Matić Mago (41), Kraljevčanin i većinski vlasnik „Aero-ista“, u kojem 40 odsto kapitala, kao ortak u poslu, ima i Italijan Tomazo Perozini.
A, da sve bude u istom „stilu“, ni od te nagrade SIEPA koja se uglavnom sastojala od obećanja o dodjeli stotinak hiljada evra bespovratnih sredstava za podsticaj izvozne proizvodnje i poboljšanje marketinga, do danas – ništa?!
No, ni to nije obeshrabrilo Matića, njegovog ortaka Perozinija i ostale poslovne saradnike da nastave, pa su nedavno napravili i taj prvi srpski laki avion „sila 450“ („srpska industrija lakih viona“), koji je u svemu zadovoljio kriterijume veoma zahtjevnih njemačkih kupaca a time, može se nedvosmisleno reći, i standarde „ostatka“ Evrope i svijeta. Ali – ništa bez zamajca.
AVION S PADOBRANOM
PRVI srpski laki avion „sila 450“ namijenjen je obuci sportskih pilota, a kao i avioni tipa „MP“ koje takođe proizvodi „Aero-ist“, osim uvoznog motora „rotaks“, napravljen je uglavnom domaćim materijalom i znanjem. Mada im je putna brzina 200, ovi avioni mogu da lete i do 270 kilometara na sat, da u vazduhu provedu i po pet i po sati, da pored stotinak litara goriva nose i četiri putnika i, zavisno od želje kupca, da imaju najsavremeniju kompjutersku, navigacijsku i dži-pi-er-es opremu.
Ipak, „sila“ ima i nešto posebno – padobran. Radi se, zapravo, o sigurnosnom sistemu sa raketnim uređajem i padobranom koji, u slučaju bilo kakvog kvara ili „otkaza“ na avionu u vazduhu, može ovu letilicu bezbjedno da spusti na zemlju sa sve posadom! Novosti