BANJALUKA – Komunikacijski menadžeri često su ti koji znaju predvidjeti moguće krizne scenarije, moguće odgovore i dostupna rješenja. Krizni scenariji se, dakle, mogu čak i spriječiti, ali ako do krize, a time i do potrebe za komunikacijom, ipak dođe, PR je svakako dio “interventnog tima” i rješenja.
Istakao je ovo u intervjuu za CAPITAL direktor komunikacija NLB grupe Andrej Krajner, ovogodišnji dobitnik priznanja PRO.PR Globe awards.
Krajner, između ostalog, govori o PR-u kriznim situacijama, razlici PR u svijetu i regionu, kao i o svojoj karijeri.
CAPITAL: Dobitnik ste priznanja PRO.PR Globe awards. Šta za Vas predstavlja to priznanje?
KRAJNER: Ako ikome, onda komunikacijskim stručnjacima ne treba objašnjavati koliko truda treba uložiti da bi se trend pomalo narušenog ugleda okrenuo u sasvim drugom smjeru. Međutim, to je upravo naš put. Činjenica da se već duže vrijeme osjeća nova energija u komunikacijama NLB grupe vjerojatno nije promakla nikome ko prati marketing i komunikacije u regiji.
Kad smo godinama ranije moj tim i ja krenuli u projekat preuređenja i centralizacije cjelokupnog sektora marketinga i komunikacija Grupe, pristupili smo tome sistematski. Prvo smo se zapitali ko želimo biti, a zatim smo jasno odredili smjer i korake. Dalje, strateške smo odluke postepeno prenosili u korporativno komuniciranje, vizuelni imidž, oglašavanje, sportski marketing, digital, održivost i tako dalje.
Upornim radom, razumijevanjem okoline i stalnim prilagođavanjem postigli smo gotovo nezamislivo – danas su banke u našoj Grupi prepoznate kao jedna od najuglednijih na svim tržištima na kojima poslujemo, što dodatno potvrđuju brzina osvajanja tržišnih udjela i izuzetni poslovni rezultati Grupe.
Sve se to ogleda u nagradama i priznanjima stručne javnosti, što svakako raduje, jer potvrđuje da radimo dobar posao i da naš trud nije bio uzaludan, posebno s obzirom na doista zahtjevan put koji smo morali prevaliti. Priznanja nas čine ponosnim i motivišu nas, a s druge strane utiču i na ugled banke kao poslodavca. Naime, kao aktivni regruter želimo privući najbolje i najtalentovanije ljude na tržištu, a u njihovim očima nagrade su svakako dokaz da dobro radimo i da radimo na zanimljivim projektima.
PR stručnjaci ne smiju biti oslonjeni samo na znanje i iskustvo vlastite profesije
CAPITAL: Koliko su ovakve konferencije značajne za razvoj PR profesije?
KRAJNER: One su bez sumnje odlična prilika za razmjenu dobrih praksi, sticanje novih znanja i sklapanje novih poznanstava, zato uvijek podstičem svoj tim da ih pohađaju u što većem broju. Međutim, i to ne mogu dovoljno naglasiti, PR stručnjaci nikada ne smiju dopustiti da budu ograničeni samo na znanje i iskustvo vlastite profesije. Izađite van. Proširite svoje horizonte. Potražite marketinške, strateške, digitalne vještine, naučite psihologiju ili jednostavno potražite inspiraciju. Ne samo da će vas to održati u vrhu vlastite profesije i pružiti ključni mehanizam podrške u vašim kompanijama, nego će i izgraditi vašu relevantnost do te mjere da ćete moći korisno raditi ono zbog čega ste zapravo tu – oblikovati strateške poslovne odluke kompanija za koje radite.
CAPITAL: Recite nam nešto o svojoj karijeri. Gdje ste bili zaposleni i kako se razvijala vaša karijera?
KRAJNER: Na početku studija svakako nisam zamišljao da ću završiti u marketingu i komunikacijama. Moj studij i moja ljubav su, naime, uvijek bile političke nauke. Ipak, kao vrlo mlad počeo sam raditi kao konsultant za korporativno komuniciranje u agenciji Pristop, a rad na multidisciplinarnim komunikacijskim projektima i s različitim klijentima bio je toliko zanimljiv i raznovrstan da me potpuno zaokupio. Zato je nastavak rada u komunikacijama bila jednostavna odluka. „Si.mobilu“ (današnjem A1) pridružio sam se 2011. godine kao voditelj korporativnih komunikacija, a kasnije sam preuzeo i ulogu direktora komunikacija njegove sestrinske kompanije „Vip mobile“ u Srbiji. Bilo je to vrlo zanimljivo međunarodno iskustvo, ali i prilično naporno jer sam puno bio na putu. „Si.mobil“ i telekomunikacijska industrija uopšteno su u to vrijeme prolazili kroz velike promjene i to me možda učinilo spremnijim za nove poslovne prilike. Zapravo, nisam ni zamišljao da ću ikada moći raditi u banci, pogotovo (u ono vrijeme) državnoj banci, ali nakon nekoliko razgovora s upravom sam vrlo brzo shvatio da su mogućnosti koje nudi NLB Grupa u Sloveniji i regiji izuzetno rijetke.
Banka je u to vrijeme bila na prekretnici, dobila je novu upravu, a počeli su se pokazivati i prvi pozitivni rezultati sanacije poslovanja i odgovarajućeg korporativnog upravljanja koji su uslijedili nakon velike finansijske krize. Pred bankom je bio važan projekat privatizacije, što je bilo vrlo izazovno i s komunikacijskog aspekta. Potreba za transformacijom komunikacije i marketinga podstakla me da se pridružim NLB Grupi. Nisam požalio zbog ove odluke i vjerujem da radimo zaista izvanredan posao.
Gledajući unazad na svoju karijeru, takođe moram biti iskren – imao sam i dosta sreće.
CAPITAL: Koji je značaj PR u kriznim situacijama?
KRAJNER: Dobri menadžeri znaju da bi komunikacije uvijek trebale biti jedan od ključnih stubova top menadžmenta kompanije. Sklon sam tvrditi da su kompanije koje to razumiju uspješnije te otpornije na krizu. Komunikacijski menadžeri često su ti koji znaju unaprijed predvidjeti moguće krizne scenarije, moguće odgovore i dostupna rješenja. Krizni scenariji se, dakle, mogu čak i spriječiti, ali ako do krize – a time i do potrebe za komunikacijom – ipak dođe, PR je svakako dio “interventnog tima” te rješenja.
CAPITAL: Koja je razlika između PR u regionu i svijetu, a koje su sličnosti?
KRAJNER: Mislim da zaista nema velikih razlika. U našoj regiji skloni smo misliti da je zapadni svijet puno napredniji ili da rade stvari za koje mi nikada nismo čuli. Mislim da to nije istina. Naravno, postoje razlike u veličini kompanija i tržišta, a samim tim i u raspoloživim resursima, ali iskreno vjerujem da PR i marketing najboljih kompanija u našoj regiji nimalo ne zaostaju za najboljima na globalnom nivou. Pogledajte, na primjer, samo kakvo marketinško čudo je napravio „Pipi“, šta radi moj najdraži „Hajduk“ u sportskom marketingu, kakve pomake je napravio „A1“ u Srbiji, pa do toga kako Statistička kancelarija Slovenije komunicira na Twitteru, a to je samo nekoliko primjera.
CAPITAL: Koliko je razvoj društvenih mreža uticao na PR i na koji način je uticao?
KRAJNER: Naravno da su nove platforme važne. Naravno da mijenjaju način na koji radimo. Ali, kako Mark Ritson voli reći „To je samo dobar marketing. Možemo zapaliti silose. To su samo alati“. Naš je posao razumjeti prednosti i slabosti svih dostupnih komunikacijskih alata ili platformi i koristiti ih sinergijski što je više moguće.
CAPITAL: Bojana Ninković