BANJALUKA, Novi zakon o javnim nabavkama BiH dodatno će pogoršati ukupno stanje u ovoj oblasti i doprinijeti daljem porastu korupcije, smatraju predstavnici preduzeća učesnika u javnim nabavkama, okupljeni u Udruženje građana “Tender” iz Banje Luke.
Ovo je jedan od razloga zbog kojih je ovo udruženje poslalo zahtjev klubovima delegata Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine BiH da se odgodi usvajanje zakona.
– Smatramo da je neophodno da se obavi javna rasprava o nejasnim i veoma štetnim odredbama, u kojoj bi učestvovali i predstavnici stručnih i kontrolnih organa i institucija – kaže predsjednik Upravnog odbora Udruženja “Tender”, Rajko Kecman, i dodaje da bivši entitetski, kao i aktuelni zakon BiH, koji je usklađen s direktivama Evropske unije, imaju neuporedivo efikasniji sistem pravne zaštite od novopredloženog zakona.
– Ovdje je otvorena mogućnost da se unaprijed sklapaju ugovori s protežiranim ponuđačima, što dovodi ostale ponuđače u neravnopravan položaj. Neodgovorni pojedinci u ugovornim organima mogu zloupotrebljavati dio novog zakona koji reguliše uslove za primjenu pregovaračkog postupka s objavama obavještenja i bez njih, te u posebnim uslovima – kaže Kecman.
U zakon su uvedeni i novi termini, kao što su vanredni uslovi, nepredviđene okolnosti, krajnja hitnost, što će javnu nabavku u ekonomskom smislu učiniti veoma štetnom.
Đinita Fočo, direktorka Agencije za javne nabavke BiH, zadužene za izradu nacrta ovog zakona, kaže da tekst zakona samo jasnije i preciznije definiše ono što je već sadržano u trenutno važećem Zakonu o javnim nabavkama. To su, napominje, odredbe direktiva EU i sastavni su dio zakonodavstva EU i tu nema mjesta zloupotrebi.
– Sporni termini podrazumijevaju višu silu ili situacije koje ugovorni organ nije mogao predvidjeti, ni na njih uticati. To su izuzetno rijetke situacije, identične onima koje su opisane u direktivama EU – istakla je Fočo.
U Udruženju “Tender” smatraju da je ostalo neriješeno i pitanje davanja neprirodno niske ponude bez određivanja jasne granice. Davanjem na volju ugovornom organu da procjenjuje kada su date cijene neprirodno niske predstavlja najveću i najčešću zloupotrebu.
Kancelarija za razmatranje žalbi BiH po ovom pitanju ne smatra se nadležnom.
– U zakon treba ugraditi mogućnost potpisivanja ugovora sa svim ponuđačima koji u javnoj nabavci ponude najniže cijene tehnički zadovoljavajuće ponude – kaže Kecman.
Fočo objašnjava da se cijene iz ponuda koje se prenesu u ugovor moraju primjenjivati do kraja realizacije ugovora, ukoliko nije definisana promjenjiva cijena. Nakon zaključivanja ugovora dolazi do promjena cijena, što više nije stvar zakona, već organa koji kontrolišu rad ugovornih organa.
– Smatramo korisnim da se Agenciji za javne nabavke stavi u obavezu kontrola nad dokumentacijom ugovornih organa prije njihovog dostavljanja obavijesti o javnoj nabavci u Službeni glasnik BiH. Time bi se izbjeglo kasnije nepotrebno gubljenje vremena oko mogućih eventualnih intervencija ponuđača na tendersku dokumentaciju – kaže Kecman.
Direktorka Agencije, Đinita Fočo, ističe da je ovaj zahtjev neosnovan i neprihvatljiv, jer nije u skladu s direktivama EU.
– Ugovorni organ snosi odgovornost za pripremu tenderske dokumentacije, jer je isključivo on odgovoran za namjensko trošenje javnih sredstava. Osim toga, ovaj proces zahtijevao bi znatno povećanje broja zaposlenih u Agenciji – smatra Fočo. Fokus
2 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
zakon donosi onaj ko ucestvuje na tenderu,znaci i onaj koji raspisuje isto kao i onaj koji se javlja.
Koliko se sjecam u Zakonu o javnim nabavkama ne postoje sankcije za nepridrzavanje Zakona! Pa cemu to onda sluzi?