LONDON , Kad je američki “Ford” kupio “Jaguar” i “Land Rover”, u Velikoj Britaniji je to doživljeno kao veliko poniženje njihovoj industriji. Šta li su tek mislili kad su ih Amerikanci odlučili preprodati, a na nadmetanje su se javile dvije kompanije iz bivše britanske kolonije – Indije.
Bio je to još samo jedan dokaz velikih promjena u globalnom biznisu. Na scenu stupaju novi igrači, korporacije iz nekadašnjih zemalja Trećeg svijeta – Meksika, Brazila, Indije, Kine.
Za “Jaguar” i “Land Rover” su se takmičili “Tata Motors”, dio najvećeg indijskog konglomerata “Tata Group”, te “Mahindra & Mahindra”, brzorastući proizvođač traktora i terenaca. Pobjedu je odnijela kompanija “Tata” koja je za oko četiri milijarde dolara kupila nekadašnje perjanice posrnule britanske automobilske industrije.
Indijske kompanije pokazale su zube i na tržištu čelika. Početkom 2006. ponuda za kupovinu najvećeg evropskog proizvođača čelika “Arcelora” od strane indijskog “Mittala”, koja se kasnije i realizovala, šokirala je Evropu.
Oko britansko-holandskog proizvođača čelika, kompanije “Corus”, počupali i su se “Tata Steel” i još jedan gladni igrač iz svijeta u razvoju, brazilski div CSN, a pobjedu su odnijeli Indijci.
U pozadini tih “ratova milijardama”, čitava četa slabo poznatih novih korporacija iz zemalja u razvoju potiho je rasla uzdajući se u vlastitu proizvodnju i manje investicije. Indijska informatička trojka “Wipro”, “Infosys” i TSC zadnjih nekoliko godina bilježi dvocifrene stope rasta i duvaju za vratom liderima iz bogatih zemalja poput IBM-a i “Accentura”.
Kina ima “Lenovo” koji je kupio IBM-ovo odjeljenje za proizvodnju računara, kompanije “Haier” i “Hisense”, divove u proizvodnji elektrotehničke opreme, i BYD, najvećeg svjetskog proizvođača NiMH baterija.
Zapadni analitičari upozoravaju na još nekoliko korporacija iz zemalja u razvoju koje grabe krupnim koracima. Jedna od njih je i vodeći kineski izvoznik automobila “Chery”, koji planira gradnju fabrike u istočnoj Evropi, Bliskom istoku i Južnoj Americi. Opasan je i meksički proizvođač cementa “Cemex”, koji je 2005. preuzeo veliku britansku grupu RMC.
Novih tržišta su gladne i brazilske uzdanice, kompanija “Embraer”, treći najveći proizvođač aviona na svijetu, i proizvođači hrane “Sadia” i “Perdigao”.
Ovo pokazuje da je fenomen globalizacije, osim što je dežurni krivac za mnoge nedaće koje muče stanovnike nerazvijenih zemalja, donio nešto i dobro – otvorio je granice i nova tržišta. Dosad su to iskorištavale samo korporacije iz bogatih država, ali se taj trend sada mijenja. Rastuće privrede Kine i Indije, ali i Brazila iznjedrile su nove igrače koji se ne boje izazvati multinacionalne korporacije sa Zapada u njihovom vlastitom dvorištu.