LONDON, „Ako u oktobru ne kupite nešto u Gucciju ili Chanelu, dobre su šanse da ćete to isto naći u februaru. Uđete li danas u neku trgovinu Zare, mala je vjerovatnoća da ćete još nabasati na nešto što ste vidjeli prije desetak dana. U Zari kupujete danas ili nikada, a budući da su cijene niske, kupujete danas…“
Ovim riječima urednik londonskog modnog magazina ‘Tank’ Masud Golsorkhi opisuje razliku između visoke i ‘brze’ mode (fast fashion), kojoj pripada Inditex, poznatiji po najstarijem brendu Zari, trenutno najvećoj modnoj kompaniji i lancu trgovina na svijetu, a njen španski osnivač i vlasnik Amancio Ortega elitnom klubu milijardera, kao treći najbogatiji čovjek na planeti.
U posljednjih pet godina prodaja Inditexa je s 9.4 narasla na 13.8 milijardi evra, a profit se godišnje povećao na 2 milijarde. Kompanija zapošljava 110.000 radnika, pa dok Španija grca u krizi, Inditex cvjeta. U svijetu mode danas im se mnogi dive, ali ih se i boje. Dok Zaru američka mreža CNN opisuje kao ‘bajkoviti španski uspjeh’ u zemlji s 50 odsto nezaposlenih mlađih od 30 godina, modni direktor Louisa Vuittona, Danijel Pijet o njoj govori kao o ‘vjerovatno najinovativnijem i najpogubnijem modnom lancu na svijetu’.
‘Inditex je potpuno promijenio ponašanje kupaca’, kaže urednik Tanka za kompaniju koja je sedamdesetih začela trend ‘instant mode’, zarazivši njome modnu industriju i otvorivši put sličnim kompanijama kao što su H&M, Gap, Topshop, UNIQLO ili C&A. Ono što je u hrani McDonalds, to su u modi Zara i slični. Ta je kompanija prva shvatila da je ključ uspjeha proizvesti što više odjeće koja će u što kraćem roku stići do kupca uz što nižu cijenu i u što kraćem vremenu biti zamijenjena novim modelom, pa svaki od brendova Inditexa, bilo Zara, Zara Home, Bershka, Massimo Dutti, Oysho, Stradivarius, Pull & Bear ili Uterqüe, slijedi isti obrazac: trendi robu, pristojno sašivenu i jeftinu prodavati u lijepim, ekskluzivno uređenim trgovinama.
Novi trendovi, linije i dizajn nekada su se izmjenjivali dva puta godišnje, a sada se u ‘brzoj modi’ ređaju svakih mjesec-dva, čak češće, zavisno o toga koliko Zara brzo može proizvesti novi trend, a proizvodi ga svakih pet do šest nedjelja koliko je dovoljno da dizajnira, proizvede i dostavi novu robu u trgovine. U divljoj konkurenciji brendova, neki znaju izbaciti na tržište i do 18 kolekcija godišnje. Sada i kompanije poput Prade i Louisa Vuittona umjesto dvije, izbacuju godišnje četiri do šest kolekcija, a to su isključivo uticaj i posljedica Zarine poslovne politike, tvrdi urednik londonskog magazina Tank.
Prateći budno reakcije kupaca, ta kuća može neki model korigovati i dotjerati u samo četrnaest dana i njime snabdjeti 5.900 prodavnica koliko ih trenutno ima u 85 zemalja. Kažemo trenutno, budući da zadnjih nekoliko godina Inditex otvara više od jedne radnje dnevno (500 godišnje), pa se npr. broj od 289 trgovina u Kini od konca ovoga jula do danas povećao za 350 novih prodajnih mjesta. To je mnogo više od onoga što može najljuća ‘brza’ konkurencija, jer Arcadia Group, u čijem je vlasništvu Topshop, ima tek 3.000 prodavnica u svijetu, H&M 2.500, a Mango 2.400. U Evropi su ’posijali’ više od 4.000 radnji, u Španiji početkom avgusta 333, u Francuskoj 118, u Italiji 88, u Njemačkoj 67, u Rusiji 58, u Poljskoj 40, u SAD samo 45 (vjerovatno zbog malih veličina), u Hrvatskoj, kao i u Švedskoj 9, 5 u Sloveniji, 4 u Srbiji, po jednu u Crnoj Gori, BiH i Makedoniji. Tportal.hr