BERLIN, Prve mjere povodom skandala oko „Folksvagenovih“ dizel-motora uvešće Švajcarska, i to privremenom zabranom prodaje tih dizel-vozila, koja stupa na snagu 5. oktobra.
Međutim, iako je cjelokupna afera pokrenuta u SAD, na tom tržištu je u septembru ove godine prodato milion i po vozila, što je oko 16 odsto više nego u istom mjesecu prošle godine.
Kada je riječ o Srbiji, skandal neće imati bitnog uticaja, s obzirom da je riječ o veoma malom broju tih vozila.
Privremena zabrana prodaje vozila grupe „Folksvagen“ u Švajcarskoj odnosi se na automobile marke „audi“, „seat“, „škoda“ i „folksvagen“, koji su proizvedeni između 2009. i 2014. godine i opremljeni „euro 5“ dizel-motorima u verziji 1.200, 1.600 i 2.000 kubika. Vozila koja su već na švajcarskim putevima nisu pogođena ovom zabranom i mogu se i dalje koristiti ili prodavati na tržištu polovnih automobila.
Međutim, iako su SAD pokrenule cijelu aferu sa skandalom oko lažiranja emisije štetnih gasova, prodaja u toj zemlji je porasla uprkos prognozama.
Prema podacima kompanije AMAG, najvećeg uvoznika „Folksvagenovih“ automobila u Švajcarskoj, u toj zemlji je skandalom pogođeno do 129.000 vozila.
Međutim, kada je riječ o istočnoevropskim zemljama, prema podacima „Banke Amerika“, najviše će biti pogođene Češka i Mađarska, s obzirom da bi njihov privredni rast zbog toga mogao da se smanji za oko jedan i po odsto. Skandal sa „Folksvagenom“, koji proizvodi motore u Mađarskoj i posjeduje najveću češku fabriku automobila „Škoda“, prijeti da ugrozi prodaju te grupe na globalnom nivou.
U fabrici „Audija“ u zapadnoj Mađarskoj proizvedeno je oko dva miliona od ukupno 11 miliona „faličnih“ dizel-automobila „Folksvagena“.
Mađarski ministar privrede Mihalj Varga je uvjeren da će se skandal odraziti na mađarsku proizvodnju automobila i lokalnu automobilsku industriju, ali je izrazio nadu da će efekat biti manji od prognoziranog katastrofičnog scenarija.
Uticaj na privredni rast u Poljskoj i Rumuniji, sa druge strane, biće nešto manji i kretaće se u visini od oko 0,5 odsto.
Prijetnje kaznom odjeknule su i u Australiji, s obzirom da je ta zemlja zaprijetila kaznom od 1,1 milion australijskih dolara za svaki instalirani uređaj u njegovim dizel-automobilima, imajući u vidu da to predstavlja kršenje australijskih standarda o bezbjednosti.
Do sada je ustanovljeno da je ovom prevarom pogođeno oko 11 miliona vozila iz grupe „Folksvagen“ širom svijeta, među kojima su i automobili marke „škoda“, „audi“, „folksvagen“ ali i pojedina laka komercijalna vozila.
Nivo štetnih gasova, koje je zabilježila laboratorija u Americi, premašuje propisanu normu u pojedinim slučajevima čak 40 puta, a zbog toga „Folksvagenu“ prijeti kazna u SAD u visini od 18 milijardi dolara.
Međutim, „Folksvagen“ je već predstavio plan za rješavanje problema i to u veoma kratkom periodu. Naime, „Folksvagen“ će obavijestiti kupce da se pogođeni sistemi mogu u kratkom roku doradom poboljšati, što se odnosi i na sve ostale brendove iz korporacije.
Kada je riječ o novim automobilima sa „euro 6“ dizel-motorima, „Folksvagen“ garantuje da oni nisu pogođeni ovim „dizel-skandalom“. Sputnjik