BEOGRAD, Svojim trikovima uvoznici, proizvođači i trgovci svakodnevno varaju potrošače u Srbiji.
Težak mesni papir, „natopljene“ pršute, salame, dodatno uvećavaju težinu prerađevina, prekucavanje roka trajanja, zakidanje na gramima i sastojcima, samo su neke od prevara.
Posebne glavobolje građanima zadaju i sitna slova na deklaracijama i ambalaži pojedinih uvoznih artikala, pa ne mogu da pročitaju sastav, način primjene i druga svojstva. To je čest slučaj kod uvozne kozmetike, kućne hemije, sredstava protiv insekata, nekih sitnih aparata.
U većini pekara zakidaju na težini osnovne kategorije hljeba, tako je vekna „lakša“ za 30 do 70 grama nego što je propisano, a prodaje se pri tom po punoj cijeni, kao da se radi o standardnoj polukilogramskoj vekni.
– U tim slučajevima radi se o povredi više zakona, prije svega Zakona o oglašavanju, Zakona o zaštiti potrošača, kao i Zakona o bezbjednosti hrane – ističe Petar Bogosavljević, predsjednik Pokreta za zaštitu potrošača. – Problem je što je naša zakonska regulativa samo formalno usklađena sa evropskom, a zakon se ne primjenjuje, jer nema načine da kazni prekršioce, pa je sav teret na kupcima.
Bogosavljević napominje da je sistem sitnih prevara rasprostranjen i u svijetu, a ne samo u Srbiji. Pritisnuti krizom i domaći proizvođači su posljednjih godina uzeli „recept“ od evropskih kolega. Tako su plastične čaše od 200 mililitara preko noći prećutno smanjene na 180, ali cijena pavlake, jogurta, kiselog mlijeka ili drugih proizvoda je ostala ista, što je čista obmana kupaca. I čokolade su sa standardnih 100 grama „oslabile“ na 80 grama, ali na prvi pogled izgledaju isto kao i prije „mršavljenja“. Isto je i sa pastama za zube, dezodoransima, šamponima.
Uz rizik “na mjeru“
Posebno je opasna prodaja „na mjeru“ raznih biskvita, bombona, keksa, čokolada, praškastih proizvoda, jer se sumnja da im je često prošao rok trajanja. Česti su i prepakovani uvozni proizvodi u manjim radnjama u unutrašnjosti. Uvezeni original dobije novu, srpsku naljepnicu sitno odštampane deklaracije, koja uglavnom ne odgovara stvarnom stanju u zapakovanom proizvodu. Novosti