ARANĐELOVAC, Veliko interesovanje moćnih stranih kompanija, među kojima se u javnosti ovih dana pominju i američke “Pepsi Kola” i “Koka Kola”, da postanu vlasnici aranđelovačke fabrike “Knjaz Miloš”, svakako je podstaknuto i dobrim rezultatima poslovanja i vrhunskim kvalitetom proizvoda te ugledne firme.
Upravo povodom takvih poslovnih uspeha obratili smo se i prvom čovjeku aranđelovačke kompanije Slavenu Živiću koji naglašava da je “Knjaz Miloš” posljednjih godina dobio brojne sertifikate za kvalitet i druge perfomanse, a u maju je na jubilarnom 75. Međunarodnom poljoprivrednom sajmu u Novom Sadu osvojio i šampionski pehar za kvalitet.
U intervjuu generalni direktor “Knjaz Miloša” je rekao, da sve to potvrđuje lidersku poziciju aranđelovačke kompanije na sve konkurentnijem tržištu voda i sokova u Srbiji.
Poslovna misija “Knjaza Miloša” je, prema riječima direktora Živića, da, “gradeći na osnovama naše tradicije, razvoja, proizvodi i plasira na tržište prirodne, zdrave bezalkoholne napitke, koji potrošačima pružaju vitalnost čitavog dana”.
To su, dodao je on, pored potrošača, prepoznale i mnoge domaće i međunarodne institucije, koje su, u okvirima svojih angažovanja, uvijek i bez izuzetaka, uključivale proizvode “Knjaza” u svoje rangiranje.
Od prvih nagrada za kvalitet daleke 1906. godine u Briselu, do ovih poslednjih na Novosadskom sajmu, ukupno je bilo nebrojano nagrada, koje su samo potvrđivale ispravnost našeg pristupa, dodao je direktor “Knjaza”.
On je predočio da brigom za kvalitet proizvoda, kompanija uvijek iznova potvrđuje da joj je zdravlje potrošača najbitniji imperativ.
To, dodao je Živić, dokazuju i brojni sertifikati, među kojima su i najnoviji, dobijeni za sisteme menadžmenta kvaliteta, za zaštitu životne sredine i za menadžment zdravlja i bezbjednosti na radu, što je sve doprinjelo vodećim pozicijama “Knjaza” u svim kategorijama nastupa na tržištu.
Tako je, recimo, u kategoriji gaziranih voda “Knjaz” lider sa čak 47 odsto tržišnog učešća u oblasti prodaje, dok je vrijednosni udeio još veći, a u negaziranim vodama su na drugom mjestu sa 18 odsto udela na tržištu, a prije samo tri godine su bili na petom mjestu.
Voda “Akva viva” (Aqua Viva) u poslednje tri godine beleži konstantan rast koji je u 2007. iznosio 65 odsto u odnosu na predhodnu godinu i po tome je “Knjaz” lider, naglasio je Živić ukazujući da, zbirno gledano, u kategoriji voda aranđelovačka kompanija zauzima 36 odsto tržišnog i 51 odsto vrijednosnog udjela na tržištu Srbije.
“U kategoriji voćnih sokova i nektara smo u kanalu prodaje, gde se jedino i pojavljujemo, a to je sektor ugostiteljstva, dok je u kategoriji energetskim napitaka, “Guarana” lider sa 70 odsto tržišnog učešća”.
Na pitanje o tome šta menadžment čini da “Knjazove” robne marke, posebno voda koja sve više postaje strateški proizvod, nađe svoje mjesto u regionu i na evropskom tržištu Živić je ukazao da je ta kompanija i najveći izvoznik u kategoriji mineralnih voda.
Ističući da svoju poslovnu viziju širenja u regionu ta kompanija shvata kao jedan od vodećih prioriteta, direktor “Knjaza” je predočio da trenutno izvoze u 15 – tak zemalja svjeta, ali da su, ipak, usredsređeni na zemlje iz najbližeg okruženja, gdje nastoje da u velikoj konkurenciji nametnu svoje proizvode.
“Crna Gora, Bosna i Hercegovina i Makedonija su tržišta gde vidimo svoju šansu, kako zbog pozitivnog nasljeđa i prepoznavanja naših brendova, tako i zbog stvaranja novog pristupa koji se maksimalno prilagođava uslovima poslovanja na tim tržištima”.
Žigić kaže da imaju i veoma ambiciozne planove oko plasmana “Guarane” i “Akva vive”, koje, zbog svog internacionalnog karaktera i jedinstvenog marketinškog pristupa, predstavljaju ogroman potencijal na širem tržištu Evrope.
U vezi sa planovima u ovoj godini Živić kaže da su ambiciozni i da predviđaju ukupno povećanje od desetak odsto u odnosu na realizaciju iz predhodne godine.
Samo tokom prošle godine prodali su 230 miliona litara svih proizvoda i ostvarili prihod od 80 miliona evra.
Pored već postojećih proizvoda, planiramo, dodao je on, i uvođenje nekih novih, koji će predstavljati pravo osvježenje i istinske inovacije.
Za četiri godine upravljanja “Knjazom”, koji je u vlasništvu “Denjub fuds grupe”, odnosno investicionog fonda “Salford”, novi vlasnik je uložio ukupno 50 miliona evra kroz kapitalne investicije i to u sve segmente poslovanja.
U to su, predočio je Živić, uključene i investicije od približno 16 miliona evra u ovoj godini, i to najvećim dijelom za nove linije u proizvodnji i za novi tretman vode, zatim za proširenje energetskih potencijala, obnavljanje voznog parka i rashladnih vitrina za tržište.
U vezi sa obavezama prema zaposlenima u “Knjazu”, Živić je naglasio da su sve obaveze iz socijalnog programa ispunjene i izvršene na vrijeme i da je ogromna većina od 950 radnika sporazumno napustila kompaniju, uz odgovarajuće otpremnine.
“Govorimo ukupno o 15 miliona evra, koliko je isplaćeno u te svrhe. To može da potvrdi i sindikat koji je bio aktivni učesnik i partner kod izvršenja programa”, ukazao je direktor “Knjaza” ocijenjujući da je kompanija danas na približno optimalnom broju radnika i blizu industrijskog standarda.
Što se pitanja rasta ličnih dohodaka tiče, dodao je on, uspjeli smo da ga riješimo zahvaljujući dobrom odnosu i pregovorima sa sindikatom, vođenim prije par mjeseci, i to na obostrano zadovoljstvo.
“Sindikat i radnici su tada još jednom pokazali razumevanje za trenutak u kome se kompanija nalazi, a rukovodstvo je svoj trenutni maksimum u tom smislu i pretočilo u konkretnu ponudu”.
S obzirom na ulaganja u proizvodne kapacitete i ljudske resurse, koliko je sada uvećana vrijednost preduzeća u odnosu na kraj 2004. godine, kada je “FPP Balkan limited” preuzimanjem postao većinski vlasnik “Knjaza”, nije realno da se nominalno iskazuje povećanje vrijednosti kompanije od trenutka preuzimanja od strane “Salforda”, ukazao je Živić.
Evidentno je, dodao je on, da su sve mjere koje su preduzete u posljednje tri godine radi transformacije u modernu tržišnu kompaniju dale rezultate i da je danas ta vrijednost višestruko veća nego na početku.
Tržište će na kraju pokazati kolika je ta vrijednost i koliko je neko spreman da za ovakav “Knjaz” plati, pošto će kupac biti onaj koji će, na osnovu procjene potencijala koje “Knjaz Miloš” ima, ponuditi najveću cijenu.
Činjenica je, naglasio je Živić, da je “Knjaz Miloš” jedna od rijetkih kompanija u Srbiji sa potencijalom da se uspješno nosi sa bilo kojom međunarodnom konkurencijom, što već sada kontinuirano dokazujemo.
“Takođe je činjenica da je industrija mineralnih voda branša koji bilježi stalni organski rast sa velikim perspektivama razvoja, kako na domaćem tržištu, tako i u regionu”. Tanjug
Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba