ŠANGAJ, Zahtjevi radnika za boljim platama i radnim uslovima ubrzavaju mogući kraj ere jeftnih troškova koji su južno kinesko priobalje pretvorili u svjetsku fabriku.
Serija štrajkova je grubo otrježnjenje za mnoge strane kompanije koje zavise od niskih troškova u Kini da bi se takmičile na svjetskom tržištu.
Dok su nekad zadimljenje fabrike i mizerne plate bili dobrodošli u Kini koja je željela da se izvuče iz izolacije i siromaštva, radnici danas zahtjevaju veći udio u profitu.
Istovremeno, vlada pritiska strane kompanije da ulažu u oblasti za koje vjeruje da će donijeti veće bogatstvo Kini, prije svega u visoku tehnologiju.
Mnoge strane firme pokušavaju da ostanu profitabilne tako što sele pogone u jeftinije oblasti dalje u unutrašnjost Kine ili u druge zemlje u razvoju. Neke su čak odlučile da proizvodnju nastave na Zapadu. Analitičari kažu da Kina prolazi kroz veoma dramatično razdoblje, jer velike kompanije počinju da izlaze.
Iako su čak i sa posljednjim povećanjem radničkih nadnica plate u Kini i dalje samo djelić onih u razvijenom svijetu, istraživanja pokazuju da se prednosti jeftine Kine smanjuju. Troškovi rada rastu za oko 15 procenata godišnje od kako je 2008. godine zakon o radnim ugovorima omogućio radnicima da postanu svjesniji svojih prava. Zemlja, voda, energija i prekomorski prevoz su takođe sve skuplji.
Ukupno gledano Kina je danas skuplja od Meksika, Indije, Vijetnama, Rusije i Rumunije. Meksiko je, posebno, zadobio prednost zahvaljući Sjevernoameričkom sporazumu o slobodnoj trgovini i brzom, jeftinom kamionskom prevozu.
Hiljade proizvođača igračaka, novogodišnjih jelki i jeftnih cipela zatvorili su radnje ili su se odselili u Vijetnam, Indoneziju ili Kambodžu. Ali, te zemlje nemaju ogromnu radnu snagu. infrastrukturu i tržište koje nudi Kina, a većina je suočena sa istim pitanjem radničkih plata kao i Kina.
Do sad, najveći pritisak je u oblasti oko Šenzena, nekadašnjeg ribarskog sela u provinciji Guangdong na granici sa Hongkongom, gdje se nalaze hiljade izvoznih fabrika. Tu je i tajvanski Fokskon koji pravi iPhone i iPad za američki Epl.
Kao odgovor na talas samoubistava u svom kompleksu od 400.000 zaposlenih u Šenzenu, Fokskon je više nego udvostučio mjesečne radničke plate na 290 dolara. Fokskon odbija da bilo šta kaže povodom navodnih planova o preseljenju većine svojih pogona u siromašnu provinciju Henan u centralnoj Kini, gdje lokalna vlada na svom vebsatu poziva preduzetnike u ime desetina hiljada radnika.
Ogromna ulaganja u puteve, pruge i drugu infrastrukturu umanjila su izolovanost unutrašnjosti Kine, u okviru deset godina stare strategije “Razvoja zapada” za smanjenje velikog i politički opasnog jaza u bogatstvu između stanovnika gradova i 600 miliona seljaka. Štrajkovi u pogonima koji snabdijevaju japansku Hondu i Tojotu, među mnogim drugim, takođe su podigli radničke nadnice.
U nadi da se nemiri neće preliti iz fabrika u vlasništvu stranaca, kineski lideri koriste priliku da skrenu ulaganja u oblasti koje su zaostale u industrijskom bumu Kine. Nemaju mnogo izbora: današnji kineski radnik ima veće ambicije od svojih roditelja koji su uglavnom radili i štedjeli da bi se povukli u svoja sela. Mladi kineski radnik postao je izbirljiv u pogledu plate i uslova rada.
Tojota spremna da poveća plate radnicima
Predsjednik Tojote Akio Tojoda kaže da je kompanija spremna da poveća plate radnicima u Kini gdje su štrajkovi poremetili rad najvećeg proizvođača automobila na svijetu. Tojoda kaže da je povećanje plata dobro i zato što stvara više kupaca koji mogu da nabave Tojotina vozila. Radnici i uprava pogona u Kini, rekao je, treba da sarađuju jer i jedni i drugi imaju isti cilj, a to je pravljenje kvalitetnih vozila. Beta