BANJALUKA – Kineska firma „Shandong Hi-Speed International“ (SDHS) s kojom je 2018. godine potpisan ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Banjaluka – Prijedor traži od Vlade Republike Srpske dodatna finansijska sredstva i garancije za nastavak izgradnje ovog autoputa, otkriva CAPITAL.
Poseban paradoks leži u tome što je pomenuti ugovor već godinama dobro čuvana tajna, a njegovi finansijski detalji do danas nisu javno objavljeni.
Ono što je poznato jeste da je ulaganje vrijedno 297 miliona evra i da je koncesija data na period od 30 godina.
Vlada RS je ugovorom garantovala kineskoj firmi „Shandong“ da će u tom periodu dobijati godišnju naknadu za raspoloživost autoputa u iznosu od 32,5 miliona evra.
Preciznije, ukoliko Kinezi od naplate putarine godišnje ne dobiju 32,5 miliona evra, Vlada RS se obavezala da će namiriti nedostajući iznos.
Sav novac od putarina u Srpskoj ide Kinezima
Ministar saobraćaja i veza Nedeljko Čubrilović kaže za CAPITAL da u ministarstvo nije stigao nikakav zahtjev za izmjenu koncesionog ugovora, ali je potvrdio da se pregovara o cijeni u skladu sa postojećim ugovorom.
„Nije tačno da traže aneks ugovora. U stvari, možda traže negdje drugo, ali u ministarstvo nije stigao nikakav zvanični zahtjev za izmjenu koncesionog ugovora“, kaže Čubrilović.
Na pitanje kakva je dinamika izgradnje, ministar saobraćaja i veza kaže da je „dinamika takva kakva je“.
„Još nemamo konačnu građevinsku dozvolu. Oni su dobili parcijalnu dozvolu i to prate. Sad treba da se ispregovara cijena, a da li će doći do korekcije ili neće, to je stvar pregovora. To je predviđeno koncesionim ugovorom i to je sada u toku. Ali to može biti samo usklađivanje sa statističkim podacima, ne može biti u nekim drugim normativima“, kaže Čubrilović, ističući da je RS prema ugovoru obavezna da pregovara oko cijene.
Tri puta počinjala izgradnja
Vlada Republike Srpske u posljednje tri godine je tri puta najavljivala početak izgradnje autoputa Banjaluka – Prijedor. Prvi puta u novembru 2021. godine uoči vanrednih izbora za gradonačelnika Prijedora, kada je upriličena i svečanost.
Drugi puta je izgradnja najavljena uoči opštih izbora 2022. godine, ali bez svečanosti, a treći puta polovinom septembra ove godine. Tada je Vlada usvojila informaciju о izgradnji ovog autoputa i zaključak da su ispunjene sve obaveze kompanije SDHS, a u saopštenju je izraženo očekivanje da će radovi krenuti do kraja septembra.
Prema objašnjenjima stručnjaka, usklađivanje sa statističkim podacima je postupak koji se obično ugrađuje u ugovore ovakve vrste i podrazumijeva usklađivanje maloprodajnih cijena određenih roba u trenutku ugovaranja posla sa njenim cijenama u trenutku okončanja radova.
„To se odnosi recimo na cijenu goriva. Na primjer, ako je cijena goriva, prema podacima Zavoda za statistiku RS, u trenutku potpisivanja ugovora bila dvije marke po litri, a u trenutku završetka radova dvije i po marke, onda se vrši usklađivanje sa statističkim podacima, pa se izvođaču u skladu sa utrošenim količinama priznaju veći troškovi za gorivo. Isto tako se radi i u slučaju da gorivo pojeftini i tada se usklađivanje izvrši u korist investitora“, objašnjava za naš portal građevinski inženjer koji je insistirao na anonimnosti.
On kaže da je moguće i da investitor odbije usklađivanje sa statističkim podacima uz obrazloženje da je izvođač radova u trenutku potpisivanja ugovora trebao da obezbijedi potrebne količine roba po tadašnjim cijenama.
CAPITAL: D. Tovilović
3 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Ne traže kinezi.
Tacno, ne traze kinezi, kvadrat stana u Beogradu na vodi je dostigao neslucene visine i Cubrilovic jednostavno ne zeli iz svog dzepa placati sebi stanove. Uostalom pitajte upucene iz SIPAe oko detalja
“…ulaganje vrijedno 297 miliona evra i da je koncesija data na period od 30 godina.
ukoliko Kinezi od naplate putarine godišnje ne dobiju 32,5 miliona evra, Vlada RS se obavezala da će namiriti nedostajući iznos.”
Ulažu 297, da bi naplatili 975. Jeste 30 godina, ali svake godine se vraća dio. Mi smo zaista zlatna koka za investitore.
Na pitanje kakva je dinamika izgradnje, ministar saobraćaja i veza kaže da je „dinamika takva kakva je“.
Nagrada za “Zlatnog prevaranta”. Nadam se da će i SIPA prepoznati njegov potencijal.