NOVI SAD, Nekad je Srbija bila vodeći proizvođač traktora na Balkanu, danas ih uvozi.
Traktori kineske marke ITO (YTO) iz pogona novosadske „Agrovojvodina mehanizacije“, kreću u „osvajanje“ Evrope. Prvi traktori iz Novog Sada, „nulte“ serije, već se koriste na poljima u Srbiji i u Hrvatskoj. Ovih dana, privodi se kraju prva serija od 100 trakotra, a u punom jeku su i radovi na prototipu sa „evro 3“ motorom koji bi sljedeće godine trebalo da iz Novog Sada krene put kupaca u zemljama EU.
Kineski partner, kako objašnjava Dragan Krstin, direktor „Agrovojvodina mehanizacije“, odlučio je da partnerima iz Novog Sada prepusti izradu i homologaciju traktora za tržište EU, koje traži „evro 3“ motor i čitav niz elemenata bezbjednosti.
– ITO godišnje proizvodi više od 160.000 traktora – kaže Krstin. – Njima se, jednostavno, ne isplati da se bave prilagođavanjem traktora standardima EU pa su taj posao prepustili nama, pošto smo bliži tržištu i imamo svu neophodnu infrastrukturu da taj posao kvalitetno uradimo. Praktično, na tržištu EU prodavaće se samo ITO traktori iz Novog Sada.
Linija za sklapanje traktora u fabrici u Novom Sadu, kako objašnjava Krstin dok pokazuje detalje mašina koje su stigle iz Kine, ali i dijelove naše proizvodnje, sagrađena je za samo deset mjeseci.
Na njoj se, zasada, prave traktori od 45 konjskih snaga. U pitanju je model ITO 454, sa četiri cilindra i svom opremom neophodnom za ugodan rad. Sa linije svakog dana mogu da izađu po dva traktora, ali, prozivodnja se prilagođava tražnji. Na liniji je, zasada, zaposleno desetak stručnjaka, dok u cijeloj firmi 30 radnika.
– Traktor koji pravimo ima pogon na sva četiri točka, prostranu kabinu sa grijanjem, sve tegove i sve poteznice, a takođe i hidroupravljanje – nabraja Krstin.
– Najveći dio dijelova za sada stiže iz Kine, ali, već smo se povezali sa desetak fabrika iz Srbije i iz drugih zemalja, tako da ćemo ubrzo zamijeniti mnoge dijelove kineskog porijekla. U „Agrovojvodina mehanizaciji“, kako kaže Krstin, planiraju da, u naredne dvije godine dostignu proizvodnju od 1.000 traktora godišnje, za koliko je linija i projektovana i da onda krenu u gradnju nove fabrike, u kojoj će se proizvoditi i traktori veće snage, naravno, sa što više domaćih dijelova.
Cijene
Kineski traktor, proizveden u Novom Sadu, kako objašnjava Mirko Kalkan, zamjenik direktora, trenutno košta 8.900 evra bez PDV, a za kupce, koji se odluče na kupovinu do kraja godine, obezbijeđen je i beskamatni kredit, na pet godina.
– Kako procjenjujemo, model sa „evro 3“ motorom biće dvije hiljade evra skuplji – kaže Kalkan.
– I sa tom, nešto višom cijenom, biće više nego dva puta jeftiniji od sličnih mašina, drugih fabrika. Novosti