BEOGRAD, Među firmama koje bi da grade dvije dionice budućeg Koridora 11 je i jedna od najvećih kineskih kompanija “Čajna Šendong internacional”.
Svoju ponudu za radove na 50 kilometara koji bi spojili Obrenovac sa Ubom i Lajkovac sa Ljigom podnijeli su početkom septembra. Predstavnici ove kompanije već nekoliko dana su u Beogradu, a generalni direktor Meng Jan za “Novosti” otkriva koji su to projekti u Srbiji u koje bi rado investirali.
– Započeli smo pregovore sa srpskom vladom o jednom projektu koji bi bio privatno-javno partnerstvo. Imamo volju da investiramo u izgradnju puta od Beograda do Obrenovca. Treba najprije uraditi studiju izvodljivosti, a pred srpsku stranu smo izašli sa prijedlogom. To bi se radilo kroz koncesiju. “Čajna Šendong internacional” je državna kompanija. Mnogo kineskih banaka bi nas podržalo.
* Koja je vrijednost radova i koliko godina biste imali koncesiju?
– To ćemo znati tek poslije studije izvodljivosti. Rok zavisi od investicije i isplativosti, ali uobičajeno je da koncesije traju 25 do 30 godina.
* Za koje ste još projekte u Srbiji zainteresovani?
– Podnijeli smo ponudu za dvije dionice Koridora 11, od Obrenovca do Uba i od Lajkovca do Ljiga, ali detalje ne možemo da iznosimo. Ponudili smo veoma razumnu cijenu. Interesuje nas i auto-put koji će povezati Koridor 10 i 11, pravac Preljina – Pojate. Za taj projekat smo Vladi Srbije dostavili pismo o zainteresovanosti.
* Ne možete da govorite o ponuđenoj cijeni za dijelove Koridora 11, ali kakve rokove nudite?
– Znate za takozvanu kinesku brzinu. Mislimo da možemo tu brzinu da postignemo i u Srbiji.
* Kakav model finansiranja vam je prihvatljiv za ove projekte?
– Usredsređeni smo na privatno javno partnerstvo za dionicu Beograd – Obrenovac, ali i u slučaju drugih dionica možemo da prihvatimo vrlo fleksibilne uslove.
* Sa kim ste razgovarali iz Vlade Srbije?
– Sa ministrom građevine i urbanizma Velimirom Ilićem i ministarkom regionalnog razvoja i lokalne samouprave Vericom Kalanović. Mislim da su razgovori bili uspješni, da oni shvataju naše namjere. Ovo je tek početak.
* Čak tri kineske kompanije su zainteresovane za poslove u Srbiji. Otkuda toliki interes?
– Naša kompanija je usmjerena na infrastrukturni razvoj, a znamo da je Srbija sada koncentrisana upravo na to. Mi smo voljni da ulažemo, projektujemo i izvodimo radove u Srbiji. Naše dvije zemlje imaju dugu tradiciju prijateljstva i saradnje.
* I dalje najduži most na svijetu, od čak 42 kilometra, sagradili ste za četiri godine. Kako ste to uspjeli?
– To je kineska brzina. Na ovom mostu smo iskoristili mnogo inovacija.
Najveći u Šendongu
“Šendong hajspid grupa” je najveća državna grupa u Šendong provinciji, koja je najrazvijeniji dio Kine, napominje Meng Jan.
– Investiramo, projektujemo i gradimo infrastukturne objekte kao što su auto-putevi, pruge, mostovi, aerodromi i luke. Imamo i svoje finansijske institucije, komercijalnu banku i osiguravajuće društvo. U Kini održavamo 2.000 kilometara puteva i 1.000 kilometara pruge. Planiramo investiciju od 300 milijardi dolara u Gani. U poljoprivredne projekte u Sudanu ulažemo 60 miliona dolara. Novosti