KRIM/PEKING, Kina je predložila Rusiji da po dnu Kerčenskog moreuza između poluostrva Krim i Krasnodarske pokrajine izgradi tunel – to bi bila direktna veza Krima i ostatka Rusije.
Kinezi planiraju da grade podvodni tunel kojim će proći dvije željezničke šine, automobilska magistrala sa šest traka i kanal za snabdijevanje strujom i gasom!
Izgradnja infrastrukture luke i putnih čvorova takođe ulazi u kineski projekat.
Rokovi za realizaciju ugovora nisu objavljeni, ali se zna da će se finansiranje vršiti preko Banke Kine.
Zamjenik predsjednika Savjeta ministara Krima Evgenija Bavikina ističe da lokalne vlasti sada proučavaju ovaj projekat.
Ova ponuda predstavlja alternativu izgradnji mosta preko Kerčenskog moreuza koji se trenutno razmatra.
U skladu sa nalogom predsjednika Rusije Vladimira Putina, Krim i Krasnodarska pokrajina treba da budu spojeni do 2018. godine.
Prvo je planirano da se za izgradnju mosta iz federalnog budžeta izdvoji oko 280 milijardi rubalja (osam milijardi dolara), ali je kasnije donijeta odluka da se ova suma prepolovi.
Uspjeh ponude kineske kompanije o izgradnji tunela u mnogome zavisi od njene cijene – navode građevinari.
Istovremeno, ruska kompanija “Avtodor“ smatra da ne treba prihvatiti izgradnju tunela, već mosta.
Kao prvo, tunel ima manju seizmičku stabilnost i mnogo teže je osigurati bezbjednost ljudi u slučaju prirodnih kataklizmi.
Osim toga, po ocjenama stručnjaka, izgradnja tunela može trajati najmanje pet godina, a prelaz treba da bude gotov već za četiri godine.
S druge strane, zamjenik predsjednika Savjeta ministara Krima Evgenija Bavikina ističe da je kineski projekat već 90 odsto gotov.
Kina se svojevremeno uzdržala od glasanja za rezoluciju Savjeta bezbjednosti UN o Krimu. Dakle, nije se moglo precizno govoriti o odnosu Pekinga prema pripajanju Krima.
Međutim, spremnost kineskih kompanija da učestvuju u izgradnji tunela neki analitičari ocjenjuju kao indikator identičnih stavova sa Rusijom po tom pitanju.