BANJALUKA – Kineska kompanija “China Railway International Co. Ltd” koja stoji iza rekonstrukcije željezničke stanice u Novom Sadu čija se nadstrešnica srušila u petak i usmrtila 14 osoba, ista je ona sa kojom su Željeznice Republike Srpske i Ministarstvo saobraćaja i veza RS potpisali sporazum o razumijevanju za rekonstrukciju pruge kod nas.
Zbog toga su direktor “Željeznica Republike Srpske” Slađan Jović i ministar saobraćaja i veza Nedeljko Čubrilović ljetos boravili u Kini gdje su potpisali sporazum o razumijevanju sa ovom kompanijom, najavljujući da bi već od sljedeće godine mogli početi radovi vrijedni 100 miliona evra.
Direktor “Željeznica RS” Slađan Jović rekao je za portal CAPITAL da su poučeni tragičnim iskustvom kakvo smo vidjeli u Novom Sadu, odlučni da će daleko ozbiljnije razgovarati sa kineskim izvođačima i tvrdi da će za svaki dio projekta struka morati da kaže posljednju riječ.
“U Novom Sadu će struka dati svoje mišljenje šta je pošlo po zlu, gdje su se desili propusti i ko je za to odgovoran i ne bih da ulazim u ta pitanja. Neću da komentarišem ništa što se tamo dogodilo, niti da kažem da nešto do sada nije bilo ozbiljno, ali poučeni ovim iskustvom, od sada ćemo daleko ozbiljnije razgovarati. Sada kada vidimo šta se dogodilo u Novom Sadu, jasno je da struka mora imati posljednju riječ. Za sve projekte koje ove kompanije budu izvodile kod nas struka će morati da se uključi. Stručnost je na prvom mjestu i svi koji su uključeni će na to morati da daju svoje mišljenje“, kaže Jović.
Na pitanje šta smo na kraju potpisali sa kineskim kompanijama, Jović kaže da se tu radi samo o sporazumu o razumijevanju.
“Mi smo njima istakli svoje prioritete. Kada će krenuti realizacija, sada je na Ministarstvu saobraćaja i veza RS i Ministarstvu finansija RS“, kaže Jović.
Kaže da je planirana sanacija i modernizacija pružnih pravaca od Jošavke prema Prijedoru i Novom Gradu, a nakon toga i dogovorena trasa između BiH i Srbije od Doboja, Tuzle i Zvornika do Rume. U ovaj projekat se, kaže, uključila i Svjetska banka. Kao treći projekat spominje i koridor Vc i to dionicu na potezu od Šamca do ulaza u Maglaj. Jović kaže da nema informacije kolika bi bila vrijednost ovih projekata, te da će se to znati kada se završe projekti.
Krajem maja ove godine, Jović i Čubrilović sastali su se sa predstavnicima kompanije China Railway International Co. Ltd, a u javnost je dosjela informacija da je ova kompanija koja se bavi izgradnjom željezničke infrastrukture “ozbiljno zainteresovana” za investicije u željeznički saobraćaj u Srpskoj.
Čubrilović je sa drugom kineskom kompanijom Qiqihar Rolling Stock Co.LTD (CRRC) u septembru prošle godine potpisao memorandum o „saradnji na jačanju i unapređenju radioničkih kapaciteta“ Željeznica RS čime su stvoreni uslovi za nabavku lokomotiva i vagona od ove kineske kompanije.
Stručna javnost je tada upozoravala da se radi o neravnopravnoj nabavci koja isključuje konkurenciju.
CAPITAL: A. Pisarević
4 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Da li je moguće,da naša ministarstva,nemaju namjeru da razmisle,i analiziraju kvalitet,i preciznost firme s kojom pregovaraju?
Kako stvari stoje,opravdano se može posumnjati,da je ministrima,lična dobit,prioritet svih prioriteta,a,na štetu građana koji ih plaćaju!!!Ima li,bar neko mozga,u ovom toru,da se pokrene,i izađe sa dokazima šta nam ova vlast radi.Ne,sve se nešto iznosi u rukavicama,kako bi nas držali u nevjerici!!!
U Vašem pitanju se krije i odgovor.
Mislim da ne treba sve trpati u kontekst Nesreće u Novom Sadu,ali svakako treba biti oprezan i učiti na tuđim greškama posebno na poslovima gdje su u opasnosti ljudski životi materijalna dobra.Mislim da smo mi Republika Srpska pa i Balkan u cjelini,u problemu sa ,,Strukom,, kad imamo u vidu kako su s ,,Ostručavali,,stalne afere vezano za diplome.Što se Željeznica RS tiče to je najbolje transport prodati a u Državnom vlasništvu ostaviti infra strukturu i to naplaćivati umjesto koncesione naknade.Imaju mnoge zemlje takve ugovore.
Ne treba ti diploma da znaš da treba kontrola, nadzor, upotrebna dozvola,… Nema ovo veze sa diplomama, ovo je čista korupcija.
Ko god je poslovao sa Kinezima, zna njihov pragmatični pristup. Što znači da će vjerovatno ispoštovati dogovoreno, ali da će učiniti sve da do dogovora dođe i bestidno pregovarati u svoju korist. Naravno, kada je s druge strane stola neko ko ima oraha u džepu, onda pregovori idu lakše. Pa tako svi u lancu postupaju, da se i utiša ili otpusti i struka koja bi rekla da projekat ili izvođenje nisu dobri. Autocenzura logike i odgovornosti na maksimum.
Ko god da je poslovao s nama, zna koliko smo potkupljivi.