BERLIN, Kinezi se sve više ekonomski angažuju u jugoistočnoj Evropi, a njihov novac je rado prihvaćen jer ne zahtjevaju strukturne reforme i kresanje državnih izdataka.
Njemački list “Frankfurter algemajne cajtung” navodi da je “osnovni razlog što su kineske ponude tako privlačne jeste u tome što Kinezi odmah obezbjeđuju i potreban novac za velike projekte“.
„Isti model zapaža se u cjelom regionu – kineske banke daju povoljne kredite uz čiju pomoć vlade malih balkanskih zemalja, koje su u finansijskom tjesnacu, ostvaruju programe podsticanja privrednog rasta ili plaćaju velike projekte za koje onda angažuju kineske firme”, navodi se u članku.
Precizirajući da je, u slučaju mosta Zemun-Borča preko Dunava, Eksport-import banka Kine dala kredit od 145 miliona evra, uz kamatu od tri procenta, sa rokom otplate od 15 godina, list navodi riječi srpske ministarke za Nacionalni investicioni plan Verice Kalanović da su to “uslovi koje u ovim vremenima krize nigdje ne bismo dobili”.
Dok je tokom proteklih godina Kina obezbjeđivala u Africi i Južnoj Americi sirovine za svoju industriju, istočna Evropa sada postaje područje za izvoz kineske tehnologije, navodi taj list.
Tako je Crna Gora upravo dobila kredit od 47 miliona dolara za kupovinu kineskih brodova, Bjelorusija od 2007. godine ima sporazum o strateškom partnerstvu sa Kinom, dok je predsjednik albanske vlade Salji Beriša, poslije razgovora sa kineskim predsjednikom Huom Đintaom, najavio otvaranje slobodne trgovinske zone za kinesku privredu.
U Izmiru i Talinu kineski investitori upravljaju lukama ili pregovaraju o njihovom preuzimanju. Kompanija “Kineska prekomorska građevinska grupa” u infrastrukturne projekte u Moldaviji ulaže milijardu evra uz uobičajene kineske uslove – tri odsto kamata, 15 godina otplata. To je ogromna suma ako se ima u vidu da je društveni proizvod Moldavije prošle godine bio samo četiri milijarde evra, navodi berlinski list.
I članica EU, Grčka, ima sa Kinom sporazum o strateškom partnerstvu i nada se da je u Pekingu našla kupca za državne obveznice kako bi finansirala budžetski deficit. Jedna kineska firma ima koncesiju za pretovar kontejnera u najvećoj grčkoj luci, Pireju. U Atini priželjkuju da grčke luke postanu mjesto pretovara kineske robe za Evropu. U svakom slučaju Kinezi će u grčke luke uložiti tri milijarde evra.”Dok Moskva i Vašington diskutuju o nuklearnom razoružanju i nadmeću se oko interesnih sfera, bogata i samouvjerena Kina na najboljem je putu da ih pretekne na krajnje neočekivanom polju”, prenosi njemački list izjavu bivšeg američkog ambasadora u Kišinjevu Luja O’Nila. Tanjug
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
treba ih iskorisitit makcsimalno