BANJALUKA – Stanovnici BiH, Srbije i Bugarske debitne kartice najčešće koriste za kupovinu hrane, a Hrvati za nabavku odjeće, pokazuju podaci dobijeni istraživanjem koje je sprovela jedna od vodećih svjetskih kartičarskih kompanija “Masterkard”.
Istraživanje je sprovedeno kako bi bile analizirane finansijske navike i potrebe korisnika kartica. Nalazi su pokazali da balkanski region spremno prihvata elektronski vid plaćanja, a da su debitne kartice ubjedljivo najpopularniji kartičarski proizvod u svim zemljama obuhvaćenim istraživanjem. Čak 86 odsto ispitanika u Hrvatskoj i 68 procenata u Bugarskoj posjeduje samo debitnu karticu. U Srbiji i BiH taj odgovor je dalo 47, odnosno 46 procenata ispitanika.
U Bugarskoj i Srbiji je po 65 procenata učesnika ankete reklo da debitnim karticama najčešće plaćaju hranu, a istu naviku ima i 46 procenata ispitanika u BiH. Hrvati, međutim, debitnim karticama najčešće plaćaju odjeću, koja je na prvom mjestu kod 73 odsto ispitanih.
Odjeća je najčešći artikl koji Hrvati kupuju i kreditnim karticama (70 odsto ispitanika). Potrošači u Srbiji koriste plaćanje na odgođeno i na rate prilikom kupovine namještaja i kućnih aparata (45 odsto), a i u BiH je namještaj na prvom mjestu, ali za 28 odsto ispitanika. U Bugarskoj korisnici kreditnih kartica njima plaćaju i hranu (59 procenata).
Ispitivana je i omiljeni metod za plaćanje u zavisnosti od visine iznosa koji potrošači plaćaju. Rezultati su pokazali da manji iznosi najčešće bivaju plaćani u kešu, dok su kartice omiljeni metod za veće iznose.
To se najbolje vidi na primjeru BiH gdje 75 odsto ispitanika koristi novčanice i kovanice za račune do 25 KM, dok 79 odsto njih plaća “plastikom” iznose veće od ove cifre. Nešto manja razlika je u Srbiji, dok je još manja u Hrvatskoj i Bugarskoj.
– Traženje bankomata i brojanje gotovine postepeno postaje zastarjela opcija za korisnike kartica s obzirom na to da istraživanje pokazuje da je 40 procenata ispitanika zainteresovano da plaća u svim državnim institucijama, a petina ispitanika bi koristila plaćanje karticama na pijacama, u malim radnjama i u telekomunikacionim kompanijama – istakla je direktorica “Masterkarda” za tržišta Srbije, Crne Gore i BiH Jelena Ristić.
Putovanje
Istraživanjem su analizirane i navike stanovnika u vezi sa putovanjima.
Rezultati su pokazali da 57 odsto Hrvata ljetuje u svojoj zemlji, a da je Hrvatsko primorje omiljena destinacija i za 40 odsto ispitanika iz BiH. Čak 59 odsto ispitanika u Srbiji se izjasnilo da najčešće putuju u Grčku.
Kada putuju u inostranstvo, ispitanici se oslanjaju podjednako i na keš i na kartice. Glas Srpske