SARAJEVO – Praćenje realizacije preporuka za dva izvještaja revizije učinka pokazalo je da je u upravljanju imovinom i troškovima smještaja u diplomatsko-konzularnim predstavništvima (DKP) BiH uočen nedovoljan napredak u odnosu na period revizije, a da su u oblasti upravljanja carinskim terminalima preduzimane korektivne radnje i zabilježeno je unapređenje stanja.
Kada je riječ o upravljanju imovinom i troškovima smještaja u DKP-u BiH, 14 odsto preporuka u potpunosti je realizovano, 43 odsto djelimično, a za 43 odsto preporuka evidentirane su početne aktivnosti, saopšteno je iz Kancelarije za reviziju institucija BiH.
Konstatovano je smanjenje troškova za unajmljivanje prostora ili zgrada i naknada za smještaj osoblja u DKP-u u 2018, u odnosu na 2017. godine kada je prvobitna revizija objavljena.
Smanjenje troškova nije rezultat značajnijih korektivnih aktivnosti koje je Ministarstvo inostranih poslova preduzimalo, nego je posljedica smanjenja osoblja u predstavništvima, deviznog fluktuiranja koje se ogleda u jačanju evra.
Procenat realizacije planiranih i realizovanih projekata kupovine, adaptacije i opremanja objekata u DKP-u i dalje je izrazito nizak.
Ministartvo nije donijelo jasne standarde i kriterijume koje objekti DKP-a trebaju ispunjavati.
Od 2018. godine nisu kupovani objekti za potrebe DKP-a, iako je prednost kupovine objekata evidentna.
Zajednička prodaja objekata dobijenih po osnovu sukcesije realizovan je na pet lokacija.
Evidentiran je određeni pomak kada je riječ o useljenosti objekata u vlasništvu BiH.
Zaposlenici u destinacijama u kojim su troškovi stanovanja izrazito veliki su i dalje u nepovoljnijoj situaciji jer nije bilo značajnijih promjena u primanjima zaposlenih u DKP-u, konstatovali su revizori.
Kada je riječ o rezultatima praćenja u oblasti upravljanja carinskim terminalima, Uprava za indirektno oporezivanje BiH je po svim datim preporukama preduzimala aktivnosti, i to 67 odsto preporuka je djelimično realizovano, dok su za 33 odsto preduzete početne aktivnosti.
Provedbeni akti koji se tiču upravljanja carinskim terminalima su doneseni i unaprijeđeni, ali revizori upozoravaju da unapređenjem akata nisu utvrđeni dovoljno jasni, precizni i mjerljivi kriterijumi za uspostavu carinskih terminala.
Nisu rađene ni “kost-benefit” analize opravdanosti samostalnog upravljanja ili davanja trećim licima na upravljanje carinskih terminala, posebno onih sa većim obimom prometa, a samim tim i prihoda.
Kancelarija za reviziju institucija BiH navodi i da je novom odlukom o carinskom terminalu preciznije definisan pojam carinskih terminala, kao i ko može biti držalac carinskog terminala.
Kao novina, propisana je bankarska garancija kao pokriće za eventualno neizmirene obaveze po osnovu prihoda od terminala čime je minimizirana mogućnost da držaoci terminala imaju dugove po ovom osnovu, kao u ranijem periodu, te je došlo do stagnacije nenaplaćenih potraživanja.
Doneseni su i akti kojim se unapređuje naplata i kontrola u ovoj oblasti, a sprovedene kontrole i dalje ukazuju na to da postoje terminali koji ne ispunjavaju ugovorene uslove. Srna