LONDON, Novo objavljeno istraživanje EBRD-a pokazuje da bi značajan dio lanaca vrijednosti unutar 12 zemalja Evropske unije u kojima Banka posluje, kao i u Turskoj kao članici carinske unije EU, mogao biti pogođen u slučaju izlaska Ujedinjenog Kraljevstva iz Evropska unije bez dogovora.
Brexit bez dogovora mogao bi imati značajne efekte, ne samo na direktnu trgovinu između Turske, zemalja EBRD-a u EU i Ujedinjenog Kraljevstva, već i na indirektni izvoz kroz integraciju lanca vrijednosti u Evropsku uniju.
Primjer takvog lanca vrijednosti mogli bi biti dijelovi automobila koji se izvoze iz Slovačke u Njemačku, gdje bi se sastavljali i zatim izvozili kao konačni proizvod u Veliku Britaniju.
Analiza ekonomista EBRD-a zasnovana na ‘trgovini dodanom vrijednošću’ (2018) OECD-ove baze podataka pokazuje da bi u slučaju da Velika Britanija napusti EU prema scenariju bez dogovora, 6,8% domaćeg izvoza dodane vrijednosti EBRD zemalja moglo biti pogođeno potencijalnim prekidima direktnih i indirektnih trgovinskih veza sa UK.
Udio bi bio još veći za Kipar, Tursku i Poljsku, za koje na britanskom tržištu otpada 7,9 – 9,1% ukupnog izvoza.
U apsolutnom smislu, i Turska i Poljska bi se suočile s najvećom izloženošću prekidima u trgovini sa izvozom domaće vrijednosti od oko 12 milijardi dolara koji se direktno i indirektno izvozi u UK u 2015.
Pored toga, uticaj na obim trgovinske razmjene u prosjeku iznosi 0,9% ukupne proizvodnje zemalja EBRD-a u 2015. godini, dok je taj udio veći za zemlje poput Kipra (1,9%), Litve (1,3%), Mađarske ( 1,3%) i Poljske (1,2%).
Dvanaest zemalja EBRD-a koje su dio EU, plus Turska, mogle bi se također suočiti sa skromnim poremećajima lanca vrijednosti u određenom izvozu u ekonomskom sektoru u slučaju Brexit-a bez dogovora, s obzirom na to da će se razviti različite trgovinske barijere i poremetiti opskrbna veza između industrija u Velikoj Britaniji i EU.
U apsolutnom smislu, zemlje EBRD-a imaju veću izloženost trgovinskim poremećajima u povezivanju lanca vrijednosti sa UK, nego obrnuto. Britanski inputi u vrijednosti od 7,5 milijardi USD, a koji uglavnom čine poslovne usluge, korišteni su kao inputi u proizvodnom procesu izvoza proizvodnje zemalja EBRD-a u 2015. godini.
Velika Britanija se takođe oslanja na inostrane inpute za izvoz, ali je u 2015. godini dobila samo 4,8 milijardi američkih dolara stranih inputa od zemalja EBRD-a, od čega je većina za transportnu industriju u Velikoj Britaniji, izvještava Indikator.ba. N.N./Nezavisne/Indikator.ba