BEOGRAD, Holding kompanija “Jumko” bila je simbol Vranja godinama unazad. Zapošljavala je 12.000 radnika i hranila njihove porodice.
Danas u procesu restrukturiranja bori se za opstanak, jedva isplaćuje plate za oko 1.000 zaposlenih koji u kovertama dobijaju od 10.000 do 13.000 dinara.
Trenutno poslovodstvo, čiji je većinski vlasnik država, rješenje za izlaz iz ponora „Jumka“ vidi u prenamjeni postojećih prostora i prilagođavanju trenutnom broju radnika.
Proizvodnja “Jumka” se prostire na čak 150.000 metara kvadratnih. Nada da će se poslovi obavljati na tolikoj površini i sa tolikim brojem radnika davno je ugašena.
– Tehnološkim izmjena, koje iziskuju malo ulaganja, mi se možemo osloboditi 60.000 metara kvadratnih poslovnog prostora, jer nam ne treba i trenutno nam samo pravi troškove. Na kraju moramo sprovesti ozbiljan socijalni program, prema kome ne bismo smanjili broj zaposlenih, već bi smo “podmladili” kadar. To je jedini način da budemo održivi i uspješni, jer smo jedina fabrika u Srbiji i jedna od rijetkih na Balkanu koja se može pohvaliti zaokruženim procesom proizvodnje – kaže direktor kompanije Zoran Stošić.
Zaokruženi proces proizvodnje podrazumijeva da se čitav postupak od ideje do gotovog proizvoda može sprovesti u pogonima ove fabrike. “Jumko” je posljednjih nekoliko godina zahvaljujući lobiranju države odradio posao šivenja uniformi za vojsku i neka javna preduzeća. Međutim to nije bilo dovoljno da se obezbjedi stabilnost kompanije zbog ogromnih troškova. Tako je “Jumko” danas na listi najvećih dužnika za neplaćenu vodu i struju, suočen sa stalnim razmiricama sa sindikatom koji zbog niskih zarada i neovjerenih knjižica prijeti štrajkovima.
“Jumko” je nastao davne 1960. godine, rješenjem o osnivanju narodnog odbora sreza predionice i tkačnice pamuka u izgradnji. Probna proizvodnje počinje 1964. sa 1.200 zaposlenih radnika, već sljedeće godine kreće se sa redovnom proizvodnjom. Društveno preduzeće “Jumko” 1995. godine transformiše se u holding kompaniju Pamučni kombinat. U ovoj fazi stvara se sopstvena maloprodajna mreža i razvija saobraćaj. Od juna 1999. kompanija postaje akcionarsko društvo.
Bazen, stadion
Pored “Jumka”, fabrika obuće “Koštana”, fabrika namještaja “Simpo” bili su uzrok kovanice “Vranjanci kao Švajcarci”. Najveći dio Vranjanaca radio je u ovim fabrikama koje su činile ekonomsku stabilnost grada. Ipak, “Jumko” je u zlatno doba bio brend i ponos grada, pa tako je i gradski bazen zavredio ime “Jumko”, kao i gradski stadion. Poznavaoci ekonomskih prilika kažu da se ime ove fabrike u krugovima tekstilnih proizvođača u Evropi i dalje izgovara sa puno poštovanja. Novosti