Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Skandal: Bivši načelnik Dubice prodavao ERS-u ukradenu struju

    11. Decembra 2025. — 11:59

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Računovođe se žale da ne mogu izdržati nerealne rokove

    22. Decembra 2025. — 15:35

    Sud vratio na početak tender za proširenje deponije u Ramićima

    22. Decembra 2025. — 15:13

    Srpska se za sedam dana na berzi zadužila skoro 100 miliona KM

    22. Decembra 2025. — 14:17

    Vlada uvodi novi parafiskalni namet privrednicima

    22. Decembra 2025. — 13:21
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Isporučili benzin prvi put posle tri decenije

    19. Decembra 2025. — 12:04

    EU trošila 25,2 odsto energije iz obnovljivih izvora prošle godine

    19. Decembra 2025. — 09:03

    Vlada ponovo dodjeljuje koncesiju za VE Trusinu kako bi izbjegla arbitražu

    18. Decembra 2025. — 14:53

    Saudijski “Midad” vodeći kandidat za kupovinu “Lukoila”

    17. Decembra 2025. — 09:29

    Vlada uvodi novi parafiskalni namet privrednicima

    22. Decembra 2025. — 13:21

    Prosječna novembarska plata 1.563 KM

    22. Decembra 2025. — 12:01

    Banka Francuske podigla prognozu ekonomskog rasta uprkos političkoj nestabilnosti

    19. Decembra 2025. — 13:32

    Minimalna plata u FBiH mogla bi porasti za 2,7 odsto

    18. Decembra 2025. — 16:18

    Na Banjalučkoj berzi promet veći od miliona maraka

    16. Decembra 2025. — 16:30

    Vlada se na berzi zadužila 66 miliona KM, iduće sedmice planira još 20

    15. Decembra 2025. — 15:16

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Pojeftinilo gorivo u Republici Srpskoj

    15. Decembra 2025. — 14:23

    Prosječna plata ne pokriva ni pola potrošačke korpe

    15. Decembra 2025. — 12:11

    Hoće li kafa pojeftiniti

    10. Decembra 2025. — 10:05

    Srdić: Građani nasjeli na marketinške trikove trgovaca

    6. Decembra 2025. — 14:31

    Znate li koji je grad najskuplji turistički centar na svijetu

    20. Decembra 2025. — 16:44

    Ryanair širi mrežu u Hrvatskoj, smanjuje letove u regionu

    18. Decembra 2025. — 11:53

    Koliko turističkih vaučera je iskorišteno u Republici Srpskoj, kad nas očekuju novi

    15. Decembra 2025. — 08:58

    Šulić: Očekuje se rekordna zimska sezona

    12. Decembra 2025. — 08:36

    Stellantis povlači radnike Fiata iz Srbije

    22. Decembra 2025. — 16:17

    Federacija BiH smanjila trgovinski deficit

    22. Decembra 2025. — 10:55

    Isporučili benzin prvi put posle tri decenije

    19. Decembra 2025. — 12:04

    EU trošila 25,2 odsto energije iz obnovljivih izvora prošle godine

    19. Decembra 2025. — 09:03
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    U Estoniji će robot određivati poreske dugove

    22. Decembra 2025. — 12:40

    Hoće li Mercator ostati bez svog čuvenog logotipa?

    22. Decembra 2025. — 09:35

    Na 50 metara ispod morskog dna niče megatunel s kružnim tokovima

    21. Decembra 2025. — 16:10

    Hajneken kažnjen zbog greške na limenci

    21. Decembra 2025. — 14:04

    Srebro poskupjelo ove godine za više od 130 odsto

    22. Decembra 2025. — 09:02

    Na 50 metara ispod morskog dna niče megatunel s kružnim tokovima

    21. Decembra 2025. — 16:10

    Koje su svjetske države najbolje po stopama oporezivanja kompanija

    21. Decembra 2025. — 09:02

    SAD usvojila Zakon o Zapadnom Balkanu

    21. Decembra 2025. — 08:01
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » „Jelšingrad“: Tona čelika po glavi radnika (VIII)

„Jelšingrad“: Tona čelika po glavi radnika (VIII)

adminadmin28. Jula 2015. — 06:00Nema komentara6 minuta čitanja
   – Li­vni­ca če­li­ka “Jel­šin­grad” pri­va­ti­zo­va­na 1. ju­na 2005. go­di­ne – ku­pio ju je slo­ve­na­čki “Li­var” iz Ivan­čne Go­ri­ce
   – U Ba­nja­lu­ci ne pos­to­je ško­le ili fa­kul­te­ti ko­ji ško­lu­ju ka­dar ko­ji je na­ma po­tre­ban

BA­NJA­LU­KA – Naj­ve­ći obim proi­zvo­dnje od 12.600 to­na če­li­čnih odli­va­ka ba­nja­lu­čka Li­vni­ca če­li­ka “Jel­šin­grad” ima­la je 1984. go­di­ne. Da­nas, 31 go­di­nu ka­sni­je, Li­vni­ca če­li­ka “Jel­šin­grad” mje­se­čno izli­je ot­pri­li­ke 120 to­na če­li­ka, odno­sno 1.440 to­na go­diš­nje. Dru­gim ri­je­či­ma, da­naš­nji obim proi­zvo­dnje Li­vni­ce če­li­ka pred­stav­lja 11 od­sto proi­zvo­dnje iz 1984. go­di­ne.jelsingrad (2)

Li­vni­ca če­li­ka “Jel­šin­grad” osno­va­na je 1936. go­di­ne. Go­di­nu da­na ka­sni­je iz­gra­đe­ni su svi proi­zvo­dni i pra­te­ći obje­kti i in­sta­li­ra­na je kom­ple­tna opre­ma za proi­zvo­dnju odli­va­ka i ra­znih ma­ši­na. Od ta­da se “Jel­šin­grad” ra­zvi­jao u dvi­je dje­la­tnos­ti: li­var­stvo i ma­ši­no­gra­dnja.

U Dru­gom svjet­skom ra­tu ra­zo­re­ni su i uni­šte­ni svi obje­kti i pos­tro­je­nja “Jel­šin­gra­da”, ali je ubrzo, go­di­nu da­na na­kon za­vršet­ka ra­ta, obnov­ljen i ta­da je pre­šao u drža­vno vla­sniš­tvo. Do 1964. go­di­ne li­vni­ca je bi­la uni­ver­zal­na za že­lje­zo, če­lik i obo­je­ne me­ta­le i ta­da je odlu­če­no da se po­sve­ti sa­mo li­ve­nju če­li­čnih odli­va­ka.

Re­kon­stru­kci­ja i mo­der­ni­za­ci­ja Li­vni­ce če­li­ka za go­diš­nji ka­pa­ci­tet od 16.000 to­na če­li­čnih odli­va­ka za­vrše­na je 1982. go­di­ne, da bi dvi­je go­di­ne ka­sni­je bio dos­ti­gnut naj­ve­ći obim proi­zvo­dnje od 12.600 to­na če­li­čnih odli­va­ka. Od te go­di­ne obim proi­zvo­dnje pa­da da bi u pe­ri­odu od 1991. do 1995. go­di­ne proi­zvo­dnja pa­la na 500 to­na go­diš­nje. Na­kon to­ga proi­zvo­dnja se pos­te­pe­no po­ve­ća­va i u 2005. go­di­ni dos­ti­gnut je ni­vo proi­zvo­dnje od 2.326 to­na, da bi u 2007. go­di­ni proi­zve­li 4.225 to­na če­li­čnih odli­va­ka.

Li­vni­ca če­li­ka “Jel­šin­grad” pri­va­ti­zo­va­na je 1. ju­na 2005. go­di­ne – ku­pio ju je slo­ve­na­čki “Li­var” iz Ivan­čne Go­ri­ce, ko­ji je naj­ve­ći po­je­di­na­čni vla­snik sa 43,03 od­sto ka­pi­ta­la.

Pri­je pri­va­ti­za­ci­je u Li­vni­ci je bi­lo za­po­sle­no bli­zu 380 ra­dni­ka (pri­je ra­ta 1.500), a da­nas ih je 225. Ru­ko­vo­di­lac proi­zvo­dno-te­hni­čkog se­kto­ra Lju­bin­ka Bo­gda­nić ka­že da Li­vni­ca ne­ma du­ga pre­ma za­po­sle­ni­ma i da se pla­te, to­pli obrok i pre­voz re­do­vno is­pla­ću­ju.

“Od no­vem­bra pro­šle go­di­ne do­šlo je do pa­da ci­je­na naf­te, što se ne­ga­ti­vno odra­zi­lo i na na­šu proi­zvo­dnju. Za prvih de­vet mje­se­ci 2014. go­di­ne pre­du­ze­će je po­slo­va­lo sa do­bit­kom. Ali, ne­pla­ni­ra­no smo se od okto­bra pro­šle go­di­ne su­oči­li s naj­ve­ćim pro­ble­mom, a to je ne­dos­ta­tak po­sla. U no­vem­bru je pre­du­ze­će ra­di­lo sa­mo sa 50 od­sto proi­zvo­dnih ka­pa­ci­te­ta, a ta­ko i da­nas ra­di“, re­kla je Lju­bin­ka Bo­gda­nić.

Ku­pac za ko­ga su, do­da­je, naj­vi­še ra­di­li, vi­še od 50 od­sto proi­zvo­dnje i pro­da­je u ovoj go­di­ni, ni­je ni­šta na­ru­čio. Čak je, ka­že Bo­gda­ni­će­va, ne­ke na­ru­džbe za no­vem­bar i de­cem­bar 2014. go­di­ne ot­ka­zao.

“Pad ci­je­na naf­te se ne­ga­ti­vno odra­zio na po­traž­nju za na­šim proi­zvo­di­ma, bu­du­ći da proi­zvo­di­mo i di­je­lo­ve za naf­tne pla­tfor­me. I to je osno­vni ra­zlog zbog če­ga se pre­du­ze­će na­la­zi u ovoj si­tu­aci­ji, odno­sno zbog če­ga os­tva­ru­je pri­hod ko­ji ni­je do­vo­ljan da po­kri­je sve oba­ve­ze i te­ku­će i re­pro­gra­mi­ra­ne oba­ve­ze“, is­ti­če Bo­gda­ni­će­va.

jelsingrad (16)Svi kup­ci, do­da­je ona, na­ru­ču­ju ro­bu sa­mo za te­ku­će po­tre­be, ali ne i za skla­di­šte, pa ta­ko Upra­va Li­vni­ce ne zna da li će već slje­de­ćeg mje­se­ca ima­ti po­sao i u ko­jem obi­mu.

“Ve­li­ki pro­blem nam pred­stav­lja i sta­ro pos­tro­je­nje. To je me­ha­ni­zam ko­ji de­ce­ni­ja­ma ni­je mi­je­njan. Ta­ko­đe, u Ba­nja­lu­ci ne pos­to­je ško­le ili fa­kul­te­ti ko­ji ško­lu­ju ka­dar ko­ji je na­ma po­tre­ban. Kod nas ra­de pe­ka­ri i me­sa­ri, ko­je vre­me­nom pre­kva­li­fi­ku­je­mo u li­va­re. No­vi kup­ci te­ško do­la­ze na ovaj pros­tor, jer su­mnja­nju u ov­daš­nji am­bi­jent. Ugla­vnom se osla­nja­mo na sta­re kup­ce“, do­da­la je Lju­bin­ka Bo­gda­nić.

Li­vni­ca je u 2014. go­di­ni po­slo­va­la sa do­bi­ti od 4.414.971 ma­ra­ku, što je zna­ča­jan rast u odno­su na pret­ho­dnu, 2013. go­di­nu, ka­da je do­bit bi­la sa­mo 159.137 KM. Gu­bi­tak iz ra­ni­jih go­di­na izno­si 13.194.360 KM i te­ku­će do­bi­ti ko­ris­te se za po­kri­će di­je­lo­va to­ga gu­bit­ka. Li­vni­ca ima du­go­ro­čni kre­dit od 4.105.264 KM, dok re­pro­gram oba­ve­za pre­ma Po­res­koj upra­vi ko­ji je odo­bri­la Vla­da RS u 2014. go­di­ni izno­si 85.674 KM. Du­go­va­nja pre­ma ba­nja­lu­čkoj “Elek­tro­dis­tri­bu­ci­ji” izno­se 239.736 KM.

“Li­vni­ca bi s ovim ka­pa­ci­te­ti­ma mo­gla da proi­zvo­di oko 250 to­na če­li­čnih odli­va­ka mje­se­čno, uko­li­ko bi kri­za ko­ja je tre­nu­tno po­go­di­la trži­šte če­li­čnih odli­va­ka po­če­la da pa­da i uko­li­ko bi se po­bolj­ša­la si­tu­aci­ja s po­slom. Po­slo­vi Li­vni­ce su kon­stan­tni, ali sa zna­tno sma­nje­nim ka­pa­ci­te­ti­ma“, ka­že Lju­bin­ka Bo­gda­nić.

Slav­ko Pi­je­tlo­vić u Li­vni­ci ra­di 30 go­di­na. Ka­že da su po­če­ci Li­vni­ce bi­li izu­ze­tni, a da je po­tom nas­tu­pio pe­ri­od po­slo­vne ka­tas­tro­fe. Da­nas je, ka­že, do­bro, ali po­sla je sve ma­nje.

“Ne­ka­da je u Li­vni­ci ra­di­lo 1.500 ra­dni­ka, a da­nas ih je 250. Rus­ko trži­šte je bi­lo gla­vno. Li­je­va­li smo 1.250 to­na če­li­ka mje­se­čno. Ima­li smo pet pu­ta vi­še ra­dni­ka ne­go da­nas. Li­je­va­li smo 700 ki­lo­gra­da po ra­dni­ku, a da­nas li­je­mo to­nu po ra­dni­ku, što je bli­zu evrop­skog stan­dar­da. Ali, ta­da je bi­lo po­sla. Da­nas je po­sao ne­iz­vjes­tan“, ka­že Pi­je­tlo­vić.

Kri­za na trži­štu je uslo­vi­la i do­da­tno upo­zo­re­nje, po­sla mo­žda ne­će bi­ti. Ipak, ka­že Pi­je­tlo­vić, ra­dni­ci za sa­da re­do­vno do­bi­ja­ju pla­te, a i svi ra­dni­ci ko­ji su po­sli­je pri­va­ti­za­ci­je os­ta­li bez po­sla su po­šte­no pla­će­ni.

“Ka­dro­vi su na­ša sta­ra bo­ljka. Vje­ru­jem da je pro­sje­čna pla­ta ra­dni­ka 550 ma­ra­ka. Je­di­no što nas za­bri­nja­va je trži­šte, ko­je je sve nes­ta­bil­ni­je“, sma­tra Slav­ko Pi­je­tlo­vić.

 

Is­to­ri­ja

“Jel­šin­grad” je svoj prvi izvoz os­tva­rio 1947. go­di­ne. Če­ti­ri go­di­ne ka­sni­je “Jel­šin­grad” je iz­gra­dio tvor­ni­cu ki­se­oni­ka i me­ha­ni­čku ra­di­oni­cu – bu­du­ću Tvor­ni­cu ala­tnih stro­je­va TAS. “Jel­šin­grad” je 1973. go­di­ne bio ra­dna or­ga­ni­za­ci­ja sa šest osno­vnih or­ga­ni­za­ci­ja: Li­vni­ca če­li­ka Ba­nja­lu­ka, Li­vni­ca če­li­ka Ba­čka To­po­la, Tvor­ni­ca ala­tnih stro­je­va Ba­nja­lu­ka, Tvor­ni­ca stro­je­va Bo­san­ska Gra­di­ška, Tvor­ni­ca la­kih ala­tnih stro­je­va i di­za­li­ca Prnja­vor i Tvor­ni­ca stro­je­va i ure­đa­ja Ko­tor Va­roš.

Ze­mlji­šte u Hrvat­skoj

Odma­ra­li­šte i ze­mlji­šte FAM “Jel­šin­grad” u Bio­gra­du na Mo­ru u Hrvat­skoj, či­ja je vri­je­dnost pro­ci­je­nje­na na 542.000 KM, pri­je dvi­je go­di­ne bi­li su pre­dmet spo­ra izme­đu “Jel­šin­gra­da” i Li­vni­ce če­li­ka. Lju­bin­ka Bo­gda­nić ka­že da je to za­vrše­na pri­ča: “Taj spor ne pos­to­ji. To ze­mlji­šte je u vla­sniš­tvu drža­ve“.

Na­kov­nji za to­plje­nje

Je­dna od ane­gdo­ta iz “zla­tnog do­ba” ba­nja­lu­čke pri­vre­de i Li­vni­ce mo­žda naj­bo­lje opi­su­je ka­ko se osva­ja­lo trži­šte u inos­tran­stvu i sti­cao uti­sak da nas ci­je­ne u svi­je­tu. Li­vni­ca je se­dam­de­se­tih go­di­na do­bi­la in­stru­kci­ju iz Beo­gra­da da ispo­ru­či hi­lja­de to­na na­ko­va­nja ra­zli­či­tih di­men­zi­ja za rus­ko trži­šte, uz na­po­me­nu da svi mo­ra­ju bi­ti vrhun­skog kva­li­te­ta i još bo­lje za­vršne obra­de. Vi­še ne­go ozbi­ljno shva­će­no upo­zo­re­nje, na po­slu su pre­ko­vre­me­no ra­di­li sa­mo naj­bo­lji liv­ci, a pro­vje­re­ni maj­sto­ri su u de­se­ti dio mi­li­me­tra vrši­li za­vršnu obra­du, čes­to i ru­čno šmir­gl pa­pi­rom. Mje­se­ci­ma su ka­mi­oni na­to­va­re­ni na­kov­nji­ma odla­zi­li za Mos­kvu. Po­sli­je odre­đe­nog vre­me­na sa­ra­dnje, je­dan od in­že­nje­ra Li­vni­ce je sa de­le­ga­ci­jom otpu­to­vao u po­sje­tu rus­koj fir­mi ko­joj su ispo­ru­či­va­li ro­bu. Bio je po­no­san, oče­ku­ju­ći sve po­hva­le, ko­je je i do­bio, ali ono što je vi­dio, is­pri­čao je tek po­sli­je ra­spa­da biv­še Ju­go­sla­vi­je. Nji­ho­ve, mi­li­me­tar­ski obra­đe­ne na­kov­nje u Ru­si­ji su odmah po do­spi­je­ću pre­ta­pa­li u li­vni­ci i is­to­plje­no že­lje­zo ko­ris­ti­li za odliv­ke svo­jih proi­zvo­da.

SUTRA:

Namjenska industrija: “Federaciji municija, Srpskoj okviri”

 

 Poslovni portal CAPITAL i Nezavisne novine

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
izbor izdvajamo jelsingrad kako je propala banjalucka privreda livar banjaluka vazno
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakBeč dobija najveći drveni neboder na svijetu
Sljedeći članak Savanović danas u Mrkonjić Gradu

Povezani članci

PRIVREDA 02 minute čitanja

Stellantis povlači radnike Fiata iz Srbije

Capital teme 24 minute čitanja

Računovođe se žale da ne mogu izdržati nerealne rokove

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Računovođe se žale da ne mogu izdržati nerealne rokove

22. Decembra 2025. — 15:3524 minute čitanja

Ministarstvo finansija RS odbilo je zahtjev računovođa da se rok za predaju godišnjih finansijskih izvještaja

Sud vratio na početak tender za proširenje deponije u Ramićima

22. Decembra 2025. — 15:13

Srpska se za sedam dana na berzi zadužila skoro 100 miliona KM

22. Decembra 2025. — 14:17

Vlada uvodi novi parafiskalni namet privrednicima

22. Decembra 2025. — 13:21

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.