KRALJEVO, Račun kraljevačke Fabrika vagona nakon 20 dana blokade zbog dugovanja prema radnicima, od ovog četvrtka ponovo funkcioniše. Bivšim radnicima bi trebalo da bude isplaćeno oko 170 miliona dinara.
Rukovodstvo fabrike najavljuje da će od Vlade Srbije zatražiti izmjenu zakonske regulative, kako bi, kako kažu u toj fabrici, bili oslobođeni kamata koje višestruko premašuju osnovni dug.
Izvršne presude koje su dobili bivši i sadašnji radnici Fabrike vagona Kraljevo blokirale su račun fabrike 31. marta, dan uoči njenog 75. rođendana. Račun je u blokadi bio punih 20 dana, što je, prema riječima direktora Boška Slavkovića, moglo da ugrozi ne samo ugovorene poslove, već i dvadesetak manjih preduzeća, dobavljača ove kraljevačke fabrike.
“Na osnovu Zakona o parničnom postupku i na osnovu Zakona o prinudnoj naplati, jedan član je i zaustavljanje prinudne naplate ukoliko se nanosi velika šteta preduzeću ili pojedincu. I zaista, mi smo dokumentovali da se pravi velika šteta s obzirom na to da fabrika u ovom momentu ima mnogo potpisanih ugovora”, kaže Boško Slavković, direktor Fabrike vagona Kraljevo.
U ovom trenutku, Fabrika vagona radnicima treba da isplati 25 miliona dinara razlike u platama od 1996. do 2000. godine. Jedan od zaposlenih u čiju korist je doneta presuda je i Jovica Todorović, radnik fabrike od 1982.
Njemu bi na ime osnovice trebalo da bude isplaćeno oko 70.000 dinara, dok, kako kaže, ne zna tačan iznos kamate za devet godina, koliko je trajao postupak.
“To je otišlo u Strazbur 2009. godine i mi smo ih i u Strazburu dobili, a to je sve advokat radio, jer mi smo uzeli advokata, nas stotinjak, dali smo mu punomoćje i on je to odradio u naše ime. Mi sad ne možemo da povučemo tužbe, niti imamo namjeru da povučemo tužbe jer je red da se naplati nešto što je zarađeno”, kaže Jovica Todorović, radnik Fabrike vagona Kraljevo.
Direktor kraljevačke Fabrike vagona Boško Slavković kao najveći problem u ovom trenutku navodi kamate koje prelaze 150 miliona dinara. Prema njegovim riječima, ova fabrika nije jedina sa ovakvim problemom, zbog čega se više privrednika složilo da Vladi treba uputiti prijedlog za izmjenu zakona kako bi kamate bile otpisane.
“Mi planiramo da se to sistemski riješi, jer ovakve kamate ne može da isplati niko. Zavisi od godine kada je donesena presuda, kamate prevazilaze osnovicu od pet do 15 puta”, kaže Boško Slavković.
Fabrika vagona Kraljevo privatizovana je 2006. godine, a ugovor za ukrajinskim “Azov impeksom” raskinut je tri i po godine kasnije, nakon čega je preduzeće prešlo u ruke države. Rukovodstvo tvrdi da će u ovoj godini realizovati poslove vrijedne 15 miliona evra, i navodi da su, između ostalog, ugovori potpisani sa firmama iz Slovačke, Njemačke i Slovenije.