KRAGUJEVAC, Više od 3.000 Italijana koji su došli zbog Fijata mijenja sliku Kragujevca.
Hoteli su puni, nekretnine su poskupjele, a restorani su kuhinju zamijenili italijanskom.
Oni rade na postavljanju nove savremene opreme u nekadašnjoj Zastavi, obučavaju domaće radnike i – daju potpuno novi ritam životu u probuđenom srcu Šumadije.
A promjene se vide već pred fabričkim kapijama. Oko pet sati popodne kada je zvanično kraj radnog vremena, ispred izlaza taksisti čekaju u redu.
U fabrici koja je godinama bila na umoru ponovo rade ljudi koji sebi mogu da priušte vožnju taksijem sa posla. Italijani izlaze sopstvenim automobilima ili sjedaju u neki od parkiranih taksija. Iako su im posljednjih mjeseci oni najredovnije mušterije, taksisti nisu previše oduševljeni gostima sa Apeninskog poluostrva. Kažu sa du škrti.
Sa posla Fijatovi Italijani odlaze u neki od, u posljednje vrijeme uvijek punih kragujevačkih hotela ili u skupo plaćene iznajmljene stanove zahvaljujući čemu je cijena rentiranja nekretnina porasla gotovo duplo.
Đorđe Jagličić, vlasnik agencije za nekretnine Jagličić, kaže da italijanski radnici uglavnom iznajmljuju stanove koji koštaju između 400 i 500 evra.
“Traže skuplje stanove, dobro opremljene, obavezno sa internetom i kablovskom televizijom. Vlasnici su dosta novca uložili da renoviraju stanove i prilagode ih onome što se traži, pa nije ni čudo što su cijene skočile”, kaže Jagličić.
Većina kragujevačkih Italijana uskoro će spakovati kofere i otputovati nazad. Ima međutim i onih koji su riješili da ostanu u Šumadiji. Đani Mesina, koji sa svojom ekipom montira robotiku i automatizovanu opremu na transportnim trakama, sa ortakom iz Kragujevca na nekoliko godina zakupio je lokal u centru grada.
“Ovdje će doći još više Italijana koji će otvarati svoje manje firme. Recesija je zahvatila Italiju, ovdje je život mnogo jeftiniji, a sa Fijatom i Srbija izlaze iz krize”, objašnjava Đani zašto je odlučio da ostane.
Na pitanje gdje večeraju – svaki Kragujevčanin će nepogrešivo nabrojati nekoliko restorana, naravno najskupljih u gradu. Upravo su se ugostitelji, čini se, najbolje prilagodili novoj klimi. Sa firmi iznad kafića nestali su engleski nazivi (srpskih valjda nikada nije ni bilo previše). Dok šetate gradskim ulicama sada se ređaju „Pro bono publika“, „Pane i vino“, „Duomo“, „Da Vinči“. Novosti