– Narodna skupština RS ima najveći vozni park
– Štednje nema ni na vidiku
– Ćavar: Novac za kupovinu automobila uvijek pronađu
– Skoro 100 dana trebalo da prebroje vozila
BANJALUKA, SARAJEVO – Parlamenti entiteta i BiH imaju na raspolaganju 49 službenih vozila, a najveći vozni park ima Narodna skupština RS i to ukupno 22 automobila.
Dok se građani Srpske bore za opstanak i sanjaju o automobilima koje voze čelnici parlamenata i poslanici, iz pojedinih institucija zakonodavne vlasti poručuju svojim biračima da zbog zastarjelih voznih parkova izdvajaju godišnje puno novca za održavanje.
Iako su upravo često u javnosti ponajviše glasni bili predstavnici zakonodavne vlasti da će troškove održavanja, nabavke goriva ali i putovanja srezati, te isto savjetovali i čelnicima izvršne vlasti, to se ne vidi u njihovim proračunima za ovu godinu. Naprotiv, izdvajanja za ove namjene rastu iz godine i samo im dodaju cifru više, pokazalo je višemjesečno istraživanje poslovnog portala CAPITAL.ba.
Džaferović, Krišto ili Bosić u najskupljem automobilu?
Parlamentarna skupština BiH ima ukupno 15 automobila za koje je utrošeno 953.467 maraka, dok je njihova sadašnja vrijednost pala na nešto više od pola miliona maraka, tačnije 534.232 KM.
Najskuplje vozilo u ovoj instituciji kupljeno je početkom prošle godine, a njegova sadašnja vrijednost procijenjena je 98.286 KM.
U Parlamentu BiH za CAPITAL kazali su da ovaj automobil koristi član Kolegija Predstavničkog doma, ali nisu naveli njegovo ime, odnosno da li je to Šefik Džaferović (SDA), Borjana Krišto (HDZ) ili pak Mladen Bosić (SDS).
Parlamentarna skupština BiH u ovoj godini, tvrdi, ne planirana nabavku novih automobila.
Čubrilović za novi automobil daje 40.000 KM
Za praksom kolega iz Parlamenta BiH i suzdržavanja nabavke novih automobila neće posegnuti Narodna skupština RS, kojom rukovodi Nedeljko Čubrilović, a koja ima najveći vozni park.
“Parlament Srpske ima 22 vozila, a najskuplje je “škoda oktavija”, čija je vrijednost 40.000 maraka i koju koristi predsjednik Narodne skupštine RS Nedeljko Čubrilović” saopštili su za CAPITAL iz Odsjeka za odnose sa javnošću Narodne skupštine RS.
Iako ima najveći vozni park, Narodnu skupštinu RS to ne sprečava da ove godine utroši dodatnih 40.000 KM za kupovinu još jednog automobila.
Dva doma Parlamenta FBiH imaju 12 vozila
Parlament Federacije BiH ima najmanje automobila, odnosno 12, od kojih je sedam na raspolaganju Predstavničkom domu, a pet Domu naroda.
Iz Predstavničkog doma nisu naveli da li će ove godine obnavljati svoj vozni park, dok su u Domu naroda Parlamenta FBiH naveli da ove godine neće izdajati novac za nabavku novih automobila.
Štednju pominju, ali je ne primjenjuju
“Za održavanje vozila, nabavku goriva, putovanja i plaćanje privatnih automobila za službene potrebe nema štednje”, u glas su se složile Parlamentarna skupština BiH i Narodna skupština RS.
Parlament BiH je u 2016. godini za održavanje voznog parka izdvojio 27.877 maraka, dok je za gorivo utrošeno 60.910 KM.
Ni po jednoj stavci Parlamentarna skupština ne planira da preuzme štednju u ovoj godini jer je za ove namjene predvidjela mnogo više novca, tačnije, za održavanje 50.000, a gorivo čak 96.000 maraka.
Zaposleni u Parlamentu BiH koriste službena vozila i nakon radnog vremena i to uz pisani zahtjev i odobrenje sekretara Zajedničke službe Sekretarijata Parlamentarne skupštine BiH.
“Od ove mjere izuzeti su članovi Kolegijuma oba doma, koji imaju pravo da raspolažu službenim vozilom 24 sata” kažu za CAPITAL u Parlamentarnoj skupštini BiH.
Ova institucija ne planira da povuče ručnu ni po pitanju troškova prevoza u zemlji javnim prevozom, jer je za te namjene u prošloj godini iskeširano 9.817 maraka, dok je ove godine za te troškove rezervisano 26.000 KM.
Ista situacija planirana je i u pogledu troškova putovanja ličnim automobilom, za koje je u 2016. izdvojeno 99.000 maraka, dok je u ovoj planirano 121.000 KM.
U Narodnoj skupštini RS kazali su da su zbog starosti voznog parka u 2016. godini za servisiranje vozila izdvojili 43.447 maraka.
“Pet vozila je bilo staro oko deset godina zbog čega se krajem prošle godine ušlo u nabavku novih” kazali su u Narodnoj skupštini RS.
Naglasili su da su troškovi goriva lani iskazani u iznosu od 80.643 marke, dok je u ovoj godini za te namjene planirano nešto više novca, tačnije 85.000 maraka.
Zaposleni službena vozila ove institucije koriste i nakon radnog vremena ako postoje zadaci Službe Narodne skupštine RS planirani poslije 16 časova.
“Prema Pravilniku narodni poslanik ili član radnog tijela koji dolazi na zasjedanje Narodne skupštine RS ili radnih tijela ili pak prilikom obavljanja drugih službenih aktivnosti koristi vlastito vozilo i pripada mu naknada troškova u visini od 15 odsto od cijene litra pogonskog goriva po pređenom kilometru puta” kazali su NS RS.
Naglasili su i da Narodna skupština RS ima Pravilnik o uslovima i načinu korištenja službenih vozila po kojem pravo stalnog korištenja ima predsjednik, potpredsjednici, generalni sekretar, klubovi poslanika s tim što klub koji ima deset i više poslanika ima pravo na stalno korištenje dva sluzbena vozila.
Uvijek isti dobavljači
Službene automobile zakonodavna vlast u BiH nabavlja putem javnih nabavki, ali formalno, jer je evidentno da su u proteklih deset godina na tenderima uglavnom pobjeđivale iste firme. Ključni dobavljači automobila parlamenata BiH i Federacije BiH u proteklih deset godina bile su sarajevske auto kuće “ASA PVA“, “AC QUATRO“, ali i “PARTS” i “Jelić” iz Širokog Brijega, te “M.R.M.” – Eksport – import iz Ljubuškog.
Na tenderima za nabavku automobila u Narodnoj skupštini RS u proteklih deset godina najčešće su pobjeđivale banjalučke auto-kuće “Auto union”, “Autokomerc”, te “AC stor”.
Ćavar: Vlasti da odgovaraju za svaku utrošenu marku
Projekt menadžer Centra civilnih inicijativa (CCI) Ivica Ćavar rekao je da bi oni koji su odgovorni za trošenje novca poreskih obveznika trebali imati u vidu da skoro jedna petina građana BiH živi na granici ekstremnog siromaštva.
“BiH ima više od pola miliona nezaposlenih i socijalne pomoći su na minimumu. S druge strane naši paralamentarci na svim nivoima, posebno na državnom imaju enormno visoka primanja. Njihove zarade nisu srazmjerne ukupnoj situaciji i rezultatima koje ostvaruju te institucije. Čudno je i kako se novac uvijek nekako namakne i pronađe za nabavke novih automobila ali i druge troškove koje bi trebali značajno smanjiti u ovom vremenu u kojem se nalazi BiH” kazao je Ćavar za CAPITAL.
Naveo je i da bi predstavnici izvršne vlasti trebali preuzeti maksimalnu odgovornost za svaku utrošenu marku za nabavku automobila.
“Kod nas je institut odgovornosti još uvijek nepoznanica. Kada bi samo neko za jednu jednu utrošenu marku mimo zakona poreskih obveznika odgovarao onda bi to bio početak kraja te priče, jer bi se ubuduće teško ko usudio da troši nenamjenski i protivzakonito novac stanovnika. Nepoznato je da je iko ikada odgovarao za takve stvari” naglasio je Ćavar i poručio još jednom predstavnicima zakonodavne vlasti da racionalizuju sve troškove, a posebno za nabavku automobila.
Tri mjeseca prebrojavali automobile
Parlamenti Federacije BiH, kojima smo pitanja uputili 31. januara ove godine i naveli da nam informacije trebaju najkasnije za pet dana, odgovore su poslali tek nakon 55 dana, odnosno 99 dana!!!
Iako smo tek nakon tri i po mjeseca dobili odgovore, oni su bili nepotpuni, a na pojedina pitanja nisu ni odgovorili.
Tako je Dom naroda Parlamenta FBiH, koji je odgovore proslijedio 9. maja naveo da je za održavanje automobila i gorivo u prošloj godini utrošio 7.514 maraka, odnosno 8.447 maraka. Planove za iste troškove u ovoj godini nisu saopštili.
Ista situacija je i kada je riječ o pitanju koje se odnosilo na troškove za korištenje vlastitog automobila u službene svrhe, gdje su naveli da je za te namjene u 2016. utrošeno 2.080 maraka, dok na drugi dio pitanja, odnosno, koliko je na ove namjene planirano u ovoj godini nisu otkrili.
Pitanje da li imaju pravilnik o upotrebi službenih automobila su u svojim odgovorima jednostavno ignorisali.
Situacija je još i gora kada je u pitanju Predstavnički dom Parlamenta Federacije BiH, jer su samo 27. marta poslali skeniranu tabelu na kojoj je navedeno da imaju sedam automobila i koje su godine proizvodnje. Ova tabela proslijeđena je tek nakon 55 dana čekanja odgovora, a na ostalih sedam pitanja nisu odgovorili ni do danas.
Služba Narodne skupštine RS je bila jedina efikasna i dostavila podatke u zahtjevanom roku.
Pavlović: Puno i za Dubai, a ne za BiH
Ekonomski analitičar Zoran Pavlović rekao je da ljudi koji vode institucije u BiH prosto životno smatraju da su uposlenici bogate, a ne siromašne zemlje.
“Da razumiju stepen sirotinje i bijede domaćinstava u BiH onda bi se ponašali racionalnije. No, međutim to njih ne interesuju i smatraju da su zaslužni građani, a koliki je njihov doprinos je manje važno. U interesu im je da naplate sve one beneficije za koje smatraju da im pripadaju bez obzira koliko su sami doprinijeli tome da se stvori nova vrijednost ili ne” kazao je Pavlović za CAPITAL.
Ocijenio je da kada bi se u BiH sabrala sva službena vozila i troškovi koji na osnovu toga nastaju, to bi bilo puno i za Dubai, a ne za BiH.
“To čigledno nikome teško ne pada. O uštedama se ne razmišlja, bez obzira što su budžeti u deficitu i što predstavnici vlasti ne znaju kako da vrate i dospjele tekuće dugove i obaveze” kazao je Pavlović.
Koji političari u BiH na posao idu pješke?
Kada su benzin i gume „mišelinke“ u pitanju politički obraz spasava tek nekolicina, kako to obično i biva. Tek desetak političara u BiH priznaje da na posao ide pješke i da tek u izuzetnim prilikama koriste službene automobile.
Najpoznatiji politički pješak u RS bez sumnje je ministar pravde RS Anton Kasipović koji već godinama pješači do posla. Kasipović kaže da na posao ide pješice otkako je počeo da radi u Vladi RS.
„Mislim da je to sasvim normalan potez i ne vidim u tome ništa ekskluzivno. I vi novinari idete pješke na posao i ne vidim neku veliku razliku između vas i mene. Znam i neke hirurge koji na posao idu pješke, a onda ulaze u salu i operišu mozak. Ako može on da pješači, može i političar“, kaže Kasipović dodajući niko neće biti bolji ministar samo zato što se vozim u autu.
Predsjedavajući Kluba poslanika SBB-a u Predstavničkom domu Parlamenta BiH Mirsad Đonlagić jedan je od rijetkih poslanika i političara koji se voze gradskim prijevozom.
„Za mene je to sasvim normalna stvar. Redovno na posao u Sarajevu koristim gradski prijevoz, a također i kod kuće u Tuzli. Osim što tu vrstu prijevoza smatram ugodnim, volim usput oslušnuti i šta građani govore, a nerijetko s njima razmijenim i mišljenje o brojnim temama“, kaže Đonlagić.
Poslanik Naše stranke u Predstavničkom domu Denis Gratz ističe da je pješak. Taksi koristi tek kada žuri i kada treba stići na neki sastanak.
Poslanik SBB-a Damir Arnaut kaže da na posao isključivo ide pješke.
„To je prilika da posložim prioritete za taj dan, a nerijetko i da porazgovaram sa građanima. Često na semaforu preko puta Alipašine džamije sretnem kolege Maria Nenadića i Vedrana Mulabdića koji su takođe pješaci“, kazao je Arnaut za Dnevni Avaz.
Redakcija CAPITAL-a
Tekst je proizveden u okviru medijskog pool-a Mreže ACCOUNT (Antikorupcijska mreža organizacija civilnog društva)