SARAJEVO, Vozni park institucija na nivou BiH uskoro bi mogao da bude siromašniji za oko 160 vozila, a uštede, samo po osnovu troškova njihovog korišćenja, iznosiće oko 1,4 miliona maraka godišnje.
Predviđeno je ovo Prijedlogom pravilnika o uslovima nabavke i načinu korišćenja službenih vozila u institucijama BiH, koji je u posjedu “Glasa Srpske”.
Pravilnik je proslijeđen Generalnom sekretarijatu Savjeta ministara BiH, ali još nije poznato kada će biti stavljen na dnevni red sjednice ministara.
Kako “Glas Srpske” saznaje, neki od ministara nisu zadovoljni predloženim rješenjima.
Ovim pravilnikom želi se obezbijediti da se na jedinstven način urede nabavka i korišćenje službenih vozila u institucijama BiH, prava, obaveze i postupanja zaposlenih i lica koja upravljaju ovim vozilima.
Od primjene pravilnika izuzet je samo Parlament BiH, jer je način nabavke i korišćenje službenih vozila ove institucije regulisan članom Zakona o platama i naknadama.
Održavanje i uštede
Službena vozila koja koriste rukovodioci, njihovi zamjenici i pomoćnici pojedinačno prosječno prelaze 25.550 kilometara godišnje, tako da samo troškovi goriva za svako vozilo iznose oko 5.100 KM.
Troškovi eksploatacije, koji uključuju troškove održavanja, servisiranja, goriva, osiguranja, registracije i nabavke guma za službena vozila iznose oko 9.000 KM godišnje za svako vozilo.
– Primjenom ovog pravilnika biće ostvarena ušteda u budžetu na troškovima eksploatacije vozila u iznosu oko 1.400.000 KM na godišnjem nivou. Osim toga, biće povećani prihodi u budžetu i to prodajom službenih vozila, koja, u skladu s ovim pravilnikom, predstavljaju višak – navedeno je.
Institucija za koju se utvrdi da ima više vozila od dozvoljenog broja ovim pravilnikom, dužna je da višak vozila proda u roku od šest mjeseci od njegovog stupanja na snagu.
Kako je navedeno, nabavna vrijednost službenih vozila za 52 institucije BiH, koje za obavljanje poslova i zadataka ne koriste službena specijalizovana vozila, iznosi maksimalno do 6.240.000 KM, dok nabavna vrijednost službenih vozila koja ove institucije trenutno imaju iznosi 10.827.645 KM, iz čega proizlazi da će biti ostvarena i znatna ušteda na troškovima nabavke službenih vozila.
Klase i vrijednosti
Pravilnikom, čiji je predlagač Ministarstvo finansija i trezora BiH, uređuje se i ko ima pravo na skuplja vozila, čija cijena prelazi 130.000 KM, ali i ko će morati da se zadovolji automobilima do 25.000 KM.
– Visoka klasa putničkih vozila obuhvata vozila sa cijenom do 130.000 KM, koja uključuje dodatnu opremu, a njih će moći da koriste članovi Predsjedništva BiH i predsjedavajući Savjeta ministara – navodi se u Pravilniku.
Vozilo u vrijednosti do 100.000 KM moći će da koriste ministri na nivou BiH, predsjednici Ustavnog suda BiH i Suda BiH, kao i glavni tužilac BiH. Sa druge strane, vozila do 50.000 maraka moći će da imaju direktori, zamjenici i glavni inspektor Obavještajno-bezbjednosne agencije BiH.
Najjeftinija vozila namijenjena su zamjenicima rukovodilaca, kao i ostalim zaposlenima kojima rukovodioci dodijele ovo pravo. Cijena njihovih automobila neće smjeti preći 40.000, odnosno 25.000 maraka.
Kancelarija za reviziju institucija BiH u novembru prošle godine objavila je izvještaj u vezi sa voznim parkom na nivou BiH. Izvještaj je pokazao da vozni park institucija BiH čini 3.549 vozila, čija je knjigovodstvena vrijednost oko 25 miliona maraka, a prosječna cijena vozila oko 40.000 maraka.
Ovakav vozni park institucije BiH je koštao oko 18,5 miliona KM, a novac je potrošen za nabavku novih vozila, registraciju, gorivo, održavanje, pranje i parkiranje. Opšta ocjena je bila da nema jedinstvenih pravila u ovoj oblasti, te da je na sceni rastrošnost, jer se voznim parkom ne upravlja na efikasan i ekonomičan način.
Zamjenik predsjedavajućeg Komisije za finansije i budžet Predstavničkog doma Parlamenta BiH Boško Tomić rekao je “Glasu Srpske” da je veoma značajno to što je resor finansija uputio ovakav pravilnik. Ovim se, po njegovim riječima, potvrdilo da na nivou BiH ima prostora za uštede.
– Dugo se insistiralo na donošenju pravilnika o upotrebi službenih automobila, tako da je dobro da se krenulo sa ovom inicijativom. Svaka ušteda je pohvalna, a vidjećemo da li ima još mjesta za nekakve uštede – zaključio je Tomić.
GPS uređaji
Kao dodatni mehanizam za nadzor i zaštitu, kada su u pitanju službena vozila, propisana je obaveza ugrađivanja GPS uređaja za nadzor i zaštitu. Pravilnikom je predviđeno da je ove uređaje potrebno nabaviti i ugraditi do 1. januara iduće godine. Glas Srpske