– Angažman osoba po osnovu ugovora o djelu vrši se krajnje netransparentno
– Netransparentne javne nabavke
– Službeni automobili se koriste 24 sata dnevno
BANJALUKA/SARAJEVO – Netransparentno zapošljavanje po osnovu ugovora od djelu, neprimjerene naknade, nepravilnosti u procesima javnih nabavki, neracionalno korištenje služebnih automobila, samo su neke od zamjerki koje je Kancelarija za reviziju institucija BiH utvrdila kontrolišući rad budžetskih korisnika na nivou BiH u prošloj godini.
Revizori su posebno skrenuli pažnju na netransparentnu politiku zapošljavanja i unapređenja u institucijama BiH navodeći da su budžetski korisnici zapošljavali radnike na određeno vrijeme više puta po tri mjeseca, čime su izbjegavali obavezu sprovođenja javnog konkursa.
Utvrdili su da ni u 2016. godini nisu donesena jedinstvena pravila i procedure u pogledu angažmana putem ugovora kojima bi se definisalo na koji način se angažuju osobe po ugovoru o djelu, za koje vrste poslova, te koji su kriteriji za visinu naknada.
„Angažman osoba po osnovu ugovora o djelu vrši se krajnje netransparentno, bez jasno definisanih pravila i procedura u pogledu samog angažovanja, visine naknade, trajanja ugovora, izvještavanja o obavljenom poslu. U pojedinim institucijama je uočeno kako se putem ugovora o djelu angažuju zaposleni nakon penzionisanja kao i osobe koje su u stalnom radnom odnosu u institucijama BiH (državni službenici). U velikom broju institucija su ugovorene neprimjereno visoke naknade uzimajući u obzir opseg poslova za koje je izvršen angažman“, navodi se u izvještaju revizora o glavnim nalazima i preporukama za 2016. godinu.
Revizori su naveli da su procesi javnih nabavki i zapošljavanja najrizičniji procesi kada je u pitanju korupcija i prevara.
Kao jedan od primjera netransparentnih nabavki istakli su da se prilikom kreiranja tehničkih specifikacija koje se odnose na predmet javne nabavke često navode karakteristike za koje ugovorni organ nema racionalno objašnjenje zašto su one važne i uvrštene u specifikaciju, a što ima za posljedicu ograničenje konkurencije na jednog dobavljača ili u najboljem slučaju više dobavljača koji su dio iste distributivne mreže u BiH.
„U praksi se pokazuje da u slučaju kada ugovorni organ kreira tendersku specifikaciju na način koji preferira određenu marku ili tip predmeta nabavke, iako u samoj tenderskoj dokumentaciji ne navodi naziv proizvođača, nego to vrši putem detaljnog opisa predmeta nabave, nije realno očekivati da se ostvari cilj zbog kojeg se nabavka i sprovodi, a to je najefikasnije korištenje javnog novca. To je najviše izraženo pri nabavi vozila i informatičke opreme“, ističe se u izvještaju.
Revizori su skrenuli pažnju i na neracionalno korištenje službenih automobila. Tako su utvrdili da se službena vozila u institucijama BiH koriste 24 sata dnevno, bez jasnih kriterijuma.
„Na putnom nalogu se ne upisuje početno i krajnje stanje brojila vozila, dnevne evidencija o relacijama nisu uredne, na putnim nalozima se ne upisuje točenje goriva, evidentirane su značajne kilometraže dnevne loko vožnje, ne poštuju se interne procedure kod opravka i servisiranja vozila, službena vozila koriste se 24 sata dnevno bez jasnih kriterija koji definišu“, ističe se u izvještaju.
Kancelarija za reviziju institucija objavila je i izvještaj o finansijskoj reviziji budžeta institucija BiH za 2016. godinu u kojem je iskazala mišljenje sa rezervom, kako na finansijski izvještaj, tako i na usklađenost aktivnosti, finansijskih transakcija i informacija sa zakonima i propisima kojima su regulisane.
CAPITAL: M. Čigoja