BANJALUKA – Zagrebačka INA u BiH godišnje uveze više od 150.000 tona goriva iz zemalja koje imaju gorivo u skladu sa evropskim standardima, a prikaže ga kao da potiče iz Hrvatske, čime izbjegne plaćanje carine u iznosu od 11 odsto. Na taj način budžet BiH godišnje bude oštećen za više od 15 miliona dolara.
Tvrde to zaposleni u Luci Ploče, objašnjavajući da je veoma komplikovano obaviti kontrolu EUR.1 sertifikata koji dokazuje da li je roba koju isporučuje INA u terminal NTF Ploče porijeklom iz Hrvatske.
“S obzirom na to da Hrvatska nema dovoljno kvalitetnih derivata ni za svoje potrebe, a kamoli za izvoz u BiH, INA preko Rafinerije Rijeka izvozi u BiH robu porijeklom iz EU, lažno je deklarišući kao robu hrvatskog porijekla”, ističu u Luci Ploče.
Dodaju da INA na taj način ostvaruje ekstra profit od 11 odsto, jer ne plaća carinu pošto BiH i Hrvatska imaju Ugovor o slobodnoj trgovini. To, kažu, na nivou današnjih cijena, kada tona goriva košta više od 900 dolara, znači da INA na ovome direktno zarađuje više od 100 dolara po toni.
“Dokaz za to je analiza kvaliteta dizela isporučenog iz Luke Rijeka (Bakar) i INA Rafinerije Rijeka od 14. septembra. U sertifikatu je vidljiv sadržaj sumpora (sulphur) u dizelu od 10 mg/kg, što je EURO5 kvalitet. Međutim, INA u rafinerijama u Rijeci i Sisku može proizvesti samo ograničene količine eurodizela i benzina po normi EURO4, odnosno sa sadržajem sumpora iznad 10, a maksimalno do 50 mg po kilogramu”, kažu u Luci Ploče.
Navode da INA zbog zastarjelosti rafinerija i nezadovoljavanja evropskih standarda mora rekonstruisati rafinerije i, prema njihovim vlastitim podacima, potrošiti na to više od milijardu dolara. Pojašnjavaju da to znači da se radi o robi koju je INA uvezla iz neke od zemalja EU, vjerovatno iz Italije, jer je najbliža.
“Lažno deklarišući da je gorivo hrvatskog porijekla i ishodivši od hrvatske carine EUR.1 sertifikat, INA ga preproda u BiH, zloupotrebljavajući preferencijalni status hrvatskog proizvođača po bilateralnom ugovoru između Hrvatske i BiH”, tvrde zaposleni u Luci Ploče.
Dodaju da od 1. januara 2009. godine u cijeloj Evropi stupa na snagu nova norma, EURO, kojom se sadržaj sumpora u dizel gorivima i benzinima ograničava na maksimalno 10 mg/kg. Većina evropskih rafinerija će, kažu, spremno dočekati stupanje na snagu te norme jer su već rekonstruisale svoja rafinerijska postrojenja. Međutim, INA sigurno do početka 2011. godine, kada se očekuje dovršetak rekonstrukcije rafinerija, ne može da proizvodi naftne derivate sa 10 mg sumpora po kilogramu.
Bojan Vinek, portparol INA Zagreb, potvrdio je da INA ne može da proizvodi gorivo EURO5 kvaliteta, nego samo gorivo po standardima EURO3 i EURO4, koje i izvozi.
“Proizvodimo i izvozimo gorivo EURO3 i EURO4 kvalitete, što znači da ono ima sadržaj sumpora do 50 mg po kilogramu. Trenutno moderniziramo rafineriju, a kad taj proces bude gotov moći ćemo da proizvodimo gorivo po EURO5 kvaliteti”, kaže Vinek.
Na pitanje postoji li mogućnost falsifikovanja EUR.1 sertifikata kojim se potvrđuje da je gorivo proizvedeno u Hrvatskoj, Vinek je rekao da ga “puno pitamo”.
“INA ne uvozi, nego proizvodi svoje gorivo. A da li neko na taj način, koji opisujete, vrši mahinacije, to ne mogu reći”, rekao je Vinek. Nezavisne N.