Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Skandal: Bivši načelnik Dubice prodavao ERS-u ukradenu struju

    11. Decembra 2025. — 11:59

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Nakon pisanja CAPITALA Dodik traži povlačenje suludog zakona

    25. Decembra 2025. — 20:55

    Vraćene registarske tablice uništava kako ko hoće

    25. Decembra 2025. — 15:51

    Od sljedeće godine ni na krmokolj bez doprinosa

    25. Decembra 2025. — 12:18

    Tužilaštvo dvije i po godine istražuje sumnjive nabavke OC „Jahorina“  

    25. Decembra 2025. — 11:55
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Rusi pregovaraju sa mađarskim MOL-om o prodaji NIS-a

    25. Decembra 2025. — 15:29

    Kako bi američki gas stizao u BiH i Banjaluku: Ovo su detalji

    25. Decembra 2025. — 13:39

    OFAK produžio rok NIS-u

    25. Decembra 2025. — 07:41

    RiTE Gacko ide u trodnevni zastoj

    24. Decembra 2025. — 16:00

    ERS dokapitalizovao RiTE „Ugljevik“ zbog duga prema Slovencima

    24. Decembra 2025. — 12:42

    BiH dobija nove novčanice

    24. Decembra 2025. — 09:56

    Vlada uvodi novi parafiskalni namet privrednicima

    22. Decembra 2025. — 13:21

    Prosječna novembarska plata 1.563 KM

    22. Decembra 2025. — 12:01

    Na Banjalučkoj berzi promet veći od miliona maraka

    16. Decembra 2025. — 16:30

    Vlada se na berzi zadužila 66 miliona KM, iduće sedmice planira još 20

    15. Decembra 2025. — 15:16

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Pojeftinilo gorivo u Republici Srpskoj

    15. Decembra 2025. — 14:23

    Prosječna plata ne pokriva ni pola potrošačke korpe

    15. Decembra 2025. — 12:11

    Hoće li kafa pojeftiniti

    10. Decembra 2025. — 10:05

    Srdić: Građani nasjeli na marketinške trikove trgovaca

    6. Decembra 2025. — 14:31

    Znate li koji je grad najskuplji turistički centar na svijetu

    20. Decembra 2025. — 16:44

    Ryanair širi mrežu u Hrvatskoj, smanjuje letove u regionu

    18. Decembra 2025. — 11:53

    Koliko turističkih vaučera je iskorišteno u Republici Srpskoj, kad nas očekuju novi

    15. Decembra 2025. — 08:58

    Šulić: Očekuje se rekordna zimska sezona

    12. Decembra 2025. — 08:36

    Rusi pregovaraju sa mađarskim MOL-om o prodaji NIS-a

    25. Decembra 2025. — 15:29

    Kako bi američki gas stizao u BiH i Banjaluku: Ovo su detalji

    25. Decembra 2025. — 13:39

    OFAK produžio rok NIS-u

    25. Decembra 2025. — 07:41

    RiTE Gacko ide u trodnevni zastoj

    24. Decembra 2025. — 16:00
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Singapur i dalje ima najmoćniji pasoš

    24. Decembra 2025. — 10:45

    U Estoniji će robot određivati poreske dugove

    22. Decembra 2025. — 12:40

    Hoće li Mercator ostati bez svog čuvenog logotipa?

    22. Decembra 2025. — 09:35

    Na 50 metara ispod morskog dna niče megatunel s kružnim tokovima

    21. Decembra 2025. — 16:10

    Dolar u padu: Očekuje ga najgora godina od 2017.

    25. Decembra 2025. — 09:45

    Zašto cijene bakra rastu?

    25. Decembra 2025. — 08:59

    Američka ekonomija porasla najjače u dvije godine

    24. Decembra 2025. — 11:27

    “Gasprom” smanjuje investicije za 5,6 milijardi evra

    24. Decembra 2025. — 09:04
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » I poslije Jata – Jat

I poslije Jata – Jat

adminadmin2. Aprila 2012. — 06:15Nema komentara5 minuta čitanja

BEOGRAD, Evropa traži da se avio-kompanije novonastalih država u regionu ponovo, poslije 20 godina od raspada Jugoslovenskog aerotransporta, integrišu u jednu regionalnu avio-kompaniju. Šanse uopšte nisu male s obzirom na traljavo poslovanje i gubitke koje su morali da plaćaju poreski obveznici Slovenije, Srbije, Hrvatske i Crne Gore.

 

Ono što nisu uspjeli lokalni političari, uradili su – ekonomska kriza i Evropska unija. Pod pretnjom propašću, avio-kompanije malih državica u regionu, tačno poslije 20 godina od raspada „Jata“ (Jugoslovenskog aerotransporta), moraće ponovo da slete u jedno – jato. Makar se ono zvalo i JACOM (skraćenica početnih slova imena nacionalnih avio-kompanija Srbije, Slovenije, Hrvatske i Crne Gore).

 

Nesposobnost profitabilnog poslovanja, mali broj putnika, nepostojanje jasnog plana rada i razvoja, hronični gubici, državno vlasništvo… tolerisani su potrebom da se svaka novonastala država „legitimiše“ i svojom avio-kompanijom.

 

Nacionalromantičarski zanos je prošao, a iza njega su ostali samo devastirana avio-preduzeća, gubici i nespremnost poreskih obveznika u Sloveniji, Bosni i Hercegovini, Srbiji, Hrvatskoj i Crnoj Gori da i dalje skupo plaćaju lažne statusne simbole državnosti. Sve države regiona primorane su da u okviru programa štednje i reforme javnih finansija razmišljanju o odricanju od državnih avio-kompanija koje godinama subvencionišu jer su nesposobne da same opstanu na tržištu.

 

Zato je kao „dar s neba“ dočekan prijedlog iz Evrope o ujedinjavanju.
Kad je u jesen 2010. godine formirano zajedničko preduzeće „Kargo 10“, kao odgovor na neefikasnost željezničkih firmi Slovenije, Hrvatske i Srbije u prevozu robe i putnika, mnogi su tipovali da su aviokompanije sljedeća „karika SHS ujedinjavanja“.

 

O potrebi regionalnog ukrupnjavanja samo se šuškalo svake godine kad su objavljivani katastrofalno loši završni računi poslovanja „Adrija ervejza“, „Kroacija erlajnsa“, „Jat ervejza“, „Montenegro erlajnsa“ i „BH erlajnsa“|. Ali tema je postala „vruća“ tek kad je 12. marta Ulrih Šulte Strathaus, generalni sekretar Evropskog udruženja za avio-prevoz, izjavio da bi avio-prevoznici iz bivše Jugoslavije morali da se povežu ako žele da prežive, ponudivši „Adrija ervejzu“ da preuzme vodeću ulogu u integraciji nekadašnjeg jugoslovenskog avio-tržišta.

 

Prvi čovjek evropskih avio-prevoznika zatim je nabrojao sve muke lokalnih „igrača“: „Jat“ nikako ne uspjeva da nađe investitora, „Kroacija erlajns“ i „Montenegro erlajns“ su u sve većim problemima, „BH erlajns“ će bankrotirati kad prestane da ga finansira „Turkiš erlajns“, a ukoliko „Adrija ervejz“ ode u stečaj, njegove avio-veze sa drugim evropskim državama mogla bi da preuzme njemačka „Lufthanza“ (slučaj mađarskog „Maleva“).

 

Slovenija, pritisnuta krizom javnih finansija, ne želi dalje da drži na budžetu svoju avio-kompaniju, pa je „Adrija ervejzu“ poručeno da ili nađe kupca (do kraja marta izabraće se finansijski konsultant za prodaju) ili da bankrotira.

 

Podstaknut upozorenjem iz Evropskog udruženja za avio-prevoz, Klemen Boštjančič, generalni direktor „Adrije“, kaže da postoji i treće rješenje – „spajanje `Adrija ervejza`, `Kroacija erlajnsa`, `Jat ervejza` i `Montenegro erlajnsa` u jednu kompaniju.

To je jedini izlaz za sve njih jer nijedna kompanija ne može samostalno da prebrodi globalnu krizu i zato sam spreman da konkurentima sa tržišta bivše SFRJ ponudim plan integracije“.

 

„Adrija ervejz“ je prošle godine zabilježio gubitak od 11 miliona evra, a od države je dobio pomoć od 50 miliona evra. Slične probleme imaju i ostali lokalni avio-prevoznici, tako da bi svi mogli s olakšanjem da prihvate ideju o stvaranju jedinstvene regionalne vazduhoplovne kompanije kako bi se rješili gubitaka i državnih jasli.

 

Srpski „Jat ervejz“ već osam godina posluje s gubicima (2004. godine – 15 miliona evra, 2005 – 40, 2006 – 15, 2007 – 12, 2008 – 29 miliona, 2009 – 26, 2010 – 20 i, kako Novi magazin pouzdano saznaje, u 2011. godini – 32 miliona evra), a ima i neizmirenih dugova na bankarske kredite od 50 miliona evra i još 50 miliona evra obaveza za naručene avione kod „Erbasa“.

 

„Kroacija erlajns“ završila je prošlu godinu sa 10 miliona evra gubitka, a iako nema preciznih podataka o lanjskim gubicima „Montenegro erlajnsa“, (prethodnih godina gubici su bili između 3,5 i četiri miliona evra), bar se znaju dugovi te kompanije – aerodromima trenutno duguje skoro 10 miliona evra i 1,6 miliona evra „Jugopetrolu“ za gorivo.

 

Iako je zajednička regionalna kompanija (po ugledu na nekadašnji „Jat“) izgleda jedini spas za prilično ruinirane lokalne avio-prevoznike, pravljenje te nove firme neće biti nimalo lak posao. To najbolje ilustruje primjer gromoglasno najavljivane i ekonomski isplative zajedničke željezničke firme „Kargo 10“.

 

Prošlo je skoro godinu i po dana od najave njenog osnivanja i promocije benefita koji donosi (tri države treba da povećaju prihod za po 50 miliona evra godišnje), zatim prugama Slovenije, Hrvatske i Srbije prošlo je nekoliko vozova s oznakom „Kargo 10“, ali zajednička kompanija još nije formirana iz formalno-pravnih razloga.

 

Naime, Slovenija ne može tek tako da se saglasi sa prijedlozima kako treba da izgleda zajedničko preduzeće jer mora da poštuje propise Evropske unije (osnivači treba da dokažu da se ovim projektom ne krše evropski propisi u djelu koji se odnosi na monopol). I dok traje usaglašavanje osnivačkih dokumenata, proizvođač automobila iz Kragujevca „Fijat“ sve je nestrpljiviji jer je planirao da željezničkom maršrutom „Kargo 10“ od Beograda do Kopra prevozi 140.000 automobila.    Novi magazin

avio kompanije ekonomska kriza evropa finansije poslovanje
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakTrajno sniženje cijena nekoliko stotina proizvoda u maloprodajnom lancu Maxi
Sljedeći članak Evro danas 111,5123 dinara

Povezani članci

Capital teme 12 minute čitanja

Nakon pisanja CAPITALA Dodik traži povlačenje suludog zakona

Capital teme 02 minute čitanja

Vraćene registarske tablice uništava kako ko hoće

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Nakon pisanja CAPITALA Dodik traži povlačenje suludog zakona

25. Decembra 2025. — 20:5512 minute čitanja

Milorad Dodik zatražio je od vršioca dužnosti predsjednika Republike Srpske Ane Trišić Babić da ne potpisuje ukaz o proglašenju Zakona

Vraćene registarske tablice uništava kako ko hoće

25. Decembra 2025. — 15:51

Od sljedeće godine ni na krmokolj bez doprinosa

25. Decembra 2025. — 12:18

Tužilaštvo dvije i po godine istražuje sumnjive nabavke OC „Jahorina“  

25. Decembra 2025. — 11:55

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.