BANJALUKA, Uzalud su se građani Republike Srpske ponadali da će zbog novih propisa u Švicarskoj i Njemačkoj za dvije, tri hiljada evra moći da kupe solidan auto.
Lijepo zvuči, ali od te računice nema ništa, tvrde stručnjaci i uvoznici automobila, izvještava ATV.
U zemljama iz kojih se tradicionalno u BiH uvozi najviše polovnjaka, prema procjenama upućenih, iz saobraćaja će uskoro biti isključeno oko 300.000 dizel vozila, koja ne ispunjavaju “evro 6” standard, ali pitanje je šta će od toga i pod kojim uslovima završiti na auto-placevima u našoj zemlji.
Uz to, ono što Nijemci i Švaicarci, zbog novih propisa, odbace, za većinu naših kupaca je – preskupo.
– Mi smo malo tržište, sa tankom kupovnom moći. Ako nekog profita i bude, pokupiće ga trgovci – tvrdi Drago Talijan, iz Centra za motorna vozila EIB Internacional.
Stari dizel automobili u Šviarskoj su potpuno “protjerani” sa drumova, dok će im u Njemačkoj, za početak, biti zabranjen ulazak u velike gradove.
Slične mjere u narednih nekoliko godina najavljuju i druge najrazvijenije evropske zemlje.
Očekivano je da ta vozila završe na tržištima Azije i Afrike, Balkana i istočnih članica EU, od Slovenije do Poljske, gdje su eko standardi znatno labaviji.
Cijelu tu igru velikih brojki, u kojoj glavne uloge igraju moćne države i giganti autoindustrije, trgovci automobilima iz BiH, priznaju, mogu samo posmatrati sa margine.
– Mnogi Nijemci će bar još koju godinu zadržati svoje stare, ali štedljive automobile, da bih ih, uz takozvanu zelenu kartu, vozili autoputevima. Uz to, proizvođači automobila u Njemačkoj za otkup starih dizel vozila po principu “staro za novo” nude od 3.000 do čak 10.000 evra. Za većinu njih kupci u BiH ne bi bili spremni da plate toliko, pogotovo kad se uzmu u ubzir i troškovi prevoza i porez – kaže Željko Vasilić, diler iz jedne auto kuće, koja se godinama bavi uvozom polovnih automobila iz Njemačke.
Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje, u BiH se godišnje uveze oko 50. 000 do 60.000 polovnih i od 6.000 do 10.000 novih automobila. Rekordna je bila 2014. sa uvezenih 61.433 polovnjaka.
Oko 70 odsto polovnih vozila u RS uvezu veće auto kuće, koje trguju isključivo vozilima do pet godina starosti, koje kupuju od evropskih lizing kuća i u BiH prodaju po cijeni od 15.000 do 30.000 KM.
Propisi koji isključuju stare dizelaše ne odnose se na takva vozila.
– Kupcima koji traže jeftin automobil njemačko dizel vozilo, staro sedam do deset godina, koje košta oko 10.000 KM, a uz njega niko ne može dati garanciju, u pravilu je preskupo. Ustvari, takva vozila na našem tržištu imaju najmanje kupaca – kaže Željko Vasilić. Indikator.ba