TOKIO, Japanski aviokompanija “Džepen erlajz” (JAL), najveći azijski prevoznik po prodaji, koji je od januara u procesu restrukturisanja nakon što je zatražio sudsku zaštitu od bankrota, objavio je neto gubitak od 177,9 milijardi jena (oko dvije milijarde dolara) za devet meseci minule poslovne godine do kraja decembra.
Posrnuli najveći japanski prevoznik uknjižio je operativni gubitak od 120,8 milijardi jena (jedan dolar=91,70 jena) na prihod od prodaje od 1,14 biliona jena, što je za 27 odsto manje nego u istom periodu 2008. godine, izjavio je izvršni direktor JAL-a Norikazu Saito.
JAL je bankrotirao u januaru sa 16 milijardi dolara dugova, što je bio jedna od najvećih stečajnih postupaka u japanskoj privredi, ali je nastavio da leti i najavio da će ukinuti više do 15.000 radnih mjesta, 30 odsto ukupne radne snage do marta 2013. godine, u okviru mjera stabilizacije kompanije uz državnu pomoć, prenose agencije.
U kratkom saopštenju, JAL se juče izvinio akcionarima, kreditorima i javnosti zbog toga što nije ispunio očekivane ciljeve. Prošlog mjeseca vlada u Tokiju objavila je 3,3 milijarde dolara vrijednu injekciju iz državnog budžeta i kredit za stabilizaciju poslovanja JAL-a od 6,6 milijardi dolara.
Ovog mjeseca JAL je odbacio ponudu o povezivanju sa udruženjem avioprevoznika “Skaj tim” u kome se nalazi američki prevoznik “Delta erlajnz” i saopštio da će jačati saradnju sa “Ameriken erlajnzom” u okviru “Uanvorld” (Oneworld) partnerstva.
Dva američka prevoznika mjesecima su nudili posrnulom JAL-u finansijsku pomoć i saradnju na međunarodnim linijama, kako bi obezbjedili bolji pristup njegovoj unosnoj azijskoj mreži letova i korist od širenja tokijskog aerodroma “Haneda.” Prije nego što je podnio sudski zahtjev za zaštitu od povjerilaca i dobio novo rukovodstvo, iza koga stoji agencija japanske vlade zadužena za rehabilitaciju poslovanja preduzeća (ETIC), JAL je namjeravao da se udruži sa “Deltom.” Suočen sa gubitkom od 16 milijardi dolara JAL je sredinom janauara bio prinuđen da zvanično od suda zatraži zaštitu od povjerilaca i da krene u proces restrukturisanja. Bio je to jedan od najvećih bankrota u istoriji japanskog preduzetništva.
JAL je u posljednjih pet godina četiri puta dobijao finansijsku pomoć države, ali nije uspio da smanji gubitke, zbog opšte privredne krize, manjeg obima putovanja i poskupljenja goriva.