BANJALUKA, Granični prelaz, iz države u državu, trebalo bi po mnogo čemu da bude ogledalo neke države. Prelazi iz Srbije u Srpsku na Uvcu, Vardištu, Ustibru, Metaljci, Humu, ali i drugim mjestima, liče na sve drugo osim na državnu granicu.
Uvac je kao uzorana ledina, što se naročito vidi kod prve kiše. Ovdje je i asfalt na putnoj komunikaciji izlokvan, a oko njega je sitni kamen tucanik na kojem su postavljeni kontejneri carinske i policijske službe.
Prelaz nije prekriven nadstrešnicama tako da se za vrijeme kiše ovlaži gepek kad carinik vrši kontrolu. Ni putne isprave nisu zaštićene, a naravno ni službena lica. Preko rijeke Uvac, u Srbiji, opština Priboj, sasvim druga slika. Pravi državni prelaz.. Sve besprijekorno funkcioniše, a profesionalnost je na visokom nivou.
Rukovodilac Carinske službe u Višegradu, Abid Bogdanić, zadužen za granični prelaz na Uvcu i druge pomenute prelaze, u svemu se složio s našom ocjenom stanja na međi BiH sa Srbijom.
– Ružni su nam prelazi, uslovi za rad gotovo nepodnošljivi, a ja već nekoliko godina o tome pismeno obavještavam svoje nadležne. Čudi me da mediji ni do sada nisu “ružili” ove naše granične prelaze. Jedino mogu da kažem da je sve u rukama Uprave za indirektno oporezivanje u Banjoj Luci, odnosno Savjetu ministara BiH – zaključuje Bogdanić.
Ipak, pokušaja i želje za bolji izgled ovih prelaza je bilo.
– Prelaz Vardište je mogao biti razriješen još 2004. godine. Opština Višegrad je kao svoje učešće u infrastrukturi ponudila napuštenu vojnu kasarnu “Vardište” koja se nalazi uz samu putnu komunikaciju Višegrad – Užice. Tim rješenjem bila je vrlo zadovoljna i jedna međunarodna organizacija koja je u to vrijeme radila i granični prelaz Rača i neke druge u BiH. I taman kada je sve bilo u pripremi, oglasio se visoki predstavnik za BiH o zabrani raspolaganja društvenom imovinom, i na tome se stalo do danas – kaže Srećko Ninković u to vrijeme upravnik, a sada carinski inspektor u Vardištu.
Na Uvcu, u kontejnerima i miševi kolo vode.
– Radimo pod izuzetno teškim okolnostima, izloženi svim vremenskim prilikama i neprilikama, pod otvorenim nebom. I ova dva kontejnera su protrula, pa su nam miševi česti gosti – kaže carinski radnik na Uvcu, uz molbu da mu se ime ne objavljuje.
Vraćajući se sada stotinu godina unazad i na priču s početka teksta, o državi i obrazu, tada je Austrougarska, na istom ovom Uvcu, zbog prestiža i obraza izgradila željezničku stanicu, potpuno nalik onoj u Beču, u dimenzijama manjim za tri puta. Da se naruga Turskoj koja je bila s lijeve strane Uvca i istakne moć, valjda i kulturu.
U muzeju željeznica u Beču i danas, mreža pruga počinje od Uvca i ondašnje zgrade željezničke stanice koja je još u životu, istina oronula od ovdašnje nebrige svojih desetak stanara, koji su se ovdje po ukidanju uskotračne pruge, nastanili kao socijalni slučajevi.
Za utjehu pograničnom stanovništvu jeste činjenica da su carinski prelazi na Uvcu i Vardištu sa strane Srbije izuzetno lijepo uređeni. Govori to mnogo i o državi Srbiji, gledano bar s desne obale rijeke Uvac. Fokus
2 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Samo su prelazi iz Srbije prema Srpskoj u najvećoj kontejnerskoj montaži, jer će se Srpska utopiti u Srbiju, i biće jedna zemlja srba i ostalih naroda, tako da su kontejneri samo privremeno rješenje.
bravo