BEOGRAD, Potrošači u Srbiji zbog krize, ali i sazrijevanja tržišta, sve više kupuju proizvode trgovačkih privatnih robnih marki, koji su od brendiranih proizvoda jeftiniji i do 30 odsto.
U trgovinskom lancu Delez Tanjugu je rečeno da od ukupnog broja artikala koji su u ponudi u prodajnim objektima, oko 10 do 15 odsto čine proizvodi privatnih robnih marki.
Kako navode, trgovačke robne marke najviše su zastupljene u prehrambenim proizvodima- riblje konzerve, smrznuti program, mliječni asortiman, mesna prerada, osnovne životne namirnice, prerada od voća i povrća. Od neprehrane, najzastupljenija je papirna galanterija.
“U gotovo u svim kategorijama u ponudi se mogu naći i proizvodi privatnih robnih marki koje potrošačima daju povoljniji izbor”, navode u Delezu.
Cijene tih proizvoda su jeftinije, kako kažu, u prosjeku od 10 pa do 30 odsto u odnosu na uporedne proizvode nacionalnih brendova, a privatne robne marke učestvuju gotovo u petini prometa Delez Srbije.
“Pored krize koja je potrošače okrenula povoljnijim proizvodima, razlog za veću zainteresovanost za ovim proizvodima je i povećana svijest potrošača i u neku ruku, sazrijevanja tržišta”, navode u tom trgovinskom lancu.
Kako ocjenjuju, privatne robne marke su, i prije krize bile izuzetno zastupljenje na razvijenim tržištima, u kojima je učešće u ukupnom prometu išlo i do 45 odsto. Privatne trgovačke robne marke su i šansa za domaće proizvođače, koji na taj način mogu da se probiju na rafove velikih trgovinskih lanaca, ali i da izvoze svoje proizvode u inostranstvo.
Delez u prozivodnji robnih marki sarađuje sa 120 proizvođača iz Srbije, a izvoz većine proizvoda robnih marki godinama ide na tržište Crne Gore i Bosne i Hercegovine, a nedavno su izvezeni prvi proizvodi domaćih proizvođača u objekte Deleza u Rumuniji i Bugarskoj.
U trgovinskom lancu Merkator S kažu da raste tražnja građana za kupovinom proizvoda trgovačke marke Merkator i dodaju da potrošači dobijaju artikal renomiranog proizvođača, provjerenog kvaliteta, koji će platiti manje i time ostvariti značajne uštede.
Oko 70 odsto proizvoda trgovačke marke Merkator proizvodi se u Srbiji, a u Merkatoru smatraju da proizvođači daju kredibilitet proizvodima i zbog toga se na proizvodima trgovačke marke nalaze i imena proizvođača.
Za Merkator radi oko 80 domaćih proizvođača, među kojima su Mlekoprodukt, Neoplanta, Zdravo organik, Banini, Fudlend, Beohemija , i to, kako navode, ne samo za tržište Srbije nego za cijelu regiju.
Prema ocjeni direktora u konsultantskoj kući A.T.Kearny Zlatka Bazianeca poseban izazov za proizvođače i trgovce u budućnosti predstavljaće dodatno ukrupnjavanje tržišta trgovaca prehrambenih proizvoda, kao i dolazak novih globalnih igrača na srpsko tržište.
“Oni će omogućiti našim proizvođačima da određene robne marke izvoze na evropska tržišta, ali će i donijeti potencijalnu opasnost u vidu sopstvenih robnih marki koje do sada nisu postojale na tržištu”, izjavio je Bazianec.
Prema ocjeni te konsultantske kuće, usljed trenda rasta uspjeha trgovačkih marki u svjetskim i srpskim trgovačkim lancima i rasta prodaje artikala zdrave, svježe i gotove hrane, robne marke proizvođača hrane nalaze se pred velikom prekretnicom.
Ocjenjuju da su prije nekoliko godina trgovačke marke bile na najnižim policama, jer su najbolje pozicije bile rezervisane za glavne robne marke i nisu predstavljale realnu prijetnju, a da danas trgovački lanci postavljaju svoje robne marke na glavne pozicije i time direktno smanjuju prostor za druge robne marke proizvođaca hrane, čime preuzimaju primat u pojedinim kategorijama artikala.
Navode da je ovaj trend vidljiv i u rezultatima pojedinih proizvođača hrane koji bilježe pad prodaje usljed velike konkurencije trgovačkih marki.
Privatne trgovačke robne marke nude i drugi trgovinski lanci koji posluju na tržistu Srbije, kao što su Vero, Idea, Dis, Univereksport i drugi, a još veća konkurencija u Srbiji očekuje se dolaskom Lidla, koji je poznat po povoljnim cijenama proizvoda privatnih robnih marki. (Tanjug)