NJUJORK, Da li je internet gigant u zadnje vrijeme moralno zastranio? Ako mislite da jeste, jeste li spremni na to da pristanete i šta ste voljni da žrtvujete?
Mat Honan je člankom na blogu Gizmodo pokrenuo zanimljivu debatu, koja se vrti oko pitanja – je li Google zanemario jednu od svojih osnovnih etičkih normi i postao tek jedan u nizu ‘zlih’ korporativnih entiteta kome su sopstveni ciljevi (i zadovoljstvo akcionara) važniji od korisnika?
Pitanje se pojavljivalo više puta tokom zadnjih nekoliko godina, ali je na težini dobilo tek unazad godinu-dvije, tokom kojih je ekipa iz Mountain Viewa počela da poseže za prljavim trikovima protiv konkurencije i sve dublje zadire u privatnost svojih korisnika.
Vrhunac je bilo uvođenje nove politike zaštite privatnosti i davanje prednosti Googleovim proizvodima (ponajviše društvenoj mreži Google+) pri izbacivanju rezultata pretraživanja.
Sve to, tvrdi Honan, dovelo je do ozbiljne krize povjerenja u Google. Da stvar bude gora, Google nema izbora – ako želi da preživi u post-PC i post-Web svijetu, mora da nastavi tim putem.
Korisnicima više nije dovoljno da dobiju (samo) tačne i relevantne rezultate pretrage. Žele da oni budu personalizovani i u tom smislu relevantniji. U tome leži ključ uspjeha Fejsbuka i Tvitera. Google kakav je bio dosad ne može da im parira, između ostalog i zato što nema puni pristup u njihove ograđene vrtove, ali i zato što nema dovoljno informacija o nama. Zato ili mora da uđe u njih ili da izgradi sopstvene.
Ako želimo da nam Google preporuči restoran koji će odgovarati našim željama, mogućnostima i potrebama, moramo mu dati podatke na bazi kojih će to učiniti – u rasponu od toga gdje smo već jeli (i svidjelo nam se) do toga kakvo nam je stanje na bankovnom računu.
Ako stvarno želimo tako dobru uslugu, smatra Mitchell, treba da vjerujemo Googleu i budemo spremni da se odreknemo dijela prava na privatnost, prenose agencije.