PARIZ, Francuska vlada pokušava da spriječi domaćeg proizvođača automobila “Renault” da izrađuje nove modele u inostranstvu u nastojanju da sačuva radna mjesta u Francuskoj.
Ministar industrije Francuske Kristijan Estrozi odlučan je da spriječi namjere “Renaulta” da montažu automobila klio 4 preseli u Tursku. Estrozi, koji je istovremeno i gradonačelnik Nice, razgovarao je juče s Patrikom Pelatom, glavnim direktorom proizvodnje “Renaulta”, o planu kompanije da proizvodi novu verziju malog automobila u Turskoj. Nakon sastanka Estrozi je bio kategoričan da Vlada neće dozvoliti da se klio 4 proizvodi u Turskoj.
“Ne, mi nećemo dozvoliti da se klio 4 proizvodi u Turskoj. Taj reno će se izrađivati u Francuskoj i prodavaće se u Francuskoj”, kazao je Estrozi.
On je izjavio da je taj stav iznio u ime premijera i Vlade Francuske, koja smatra da se francuska vozila namijenjena domaćem tržištu moraju proizvoditi u Francuskoj.
Model klio je treće najprodavanije vozilo u Francuskoj u 2009. godini poslije pežoa 2007 i renoa megan. “Renault” je planirao da pronađe mjesto za proizvodnju klija 4 u Turskoj, a da sadašnji pogon u francuskom mjestu Flins, gdje je izrađivana stara verzija tog modela, krene s montažom električnog vozila zoe i električnih baterija u 2012. godini.
Reagujući na čvrst stav Vlade da neće dozvoliti preseljenje dijela proizvodnje u Tursku, “Renault” je saopštio da kompanija još nije donijela nikakvu čvrstu odluku i da još analizira nekoliko scenarija. Ipak, Uprava “Renaulta” smatra da je konkurentnost vozila ključni element za obezbjeđivanje njegovog komercijalnog uspjeha.
Analitičari upozoravaju da ekonomske kriza i nezaposlenost sve više utiču na donošenje protekcionističkih mjera i da se na taj korak odlučuju mnoge zemlje. Oni, međutim, naglašavaju da troškovi proizvodnje moraju biti glavni faktor pri donošenju poslovnih odluka zbog čega se i “Renault” odlučio za Tursku. Analitičar švajcarske banke Credit Suisse Stjuart Pirson smatra da “Renault”, kao i ostali proizvođači automobila, sa industrijske tačke gledišta, mora da vodi računa o troškovima i da su oni manji u Turskoj.
“Tek poslije toga, mogla bi se izražavati zabrinutost za radna mjesta u Francuskoj. ‘Renault’ mora da shvati da neće mnogo smanjiti aktivnosti u Francuskoj imajući u vidu period dolaska električnih vozila”, dodao je Pirson.
Francuska vlada drži 15,01 odsto akcija “Renaulta”, drugog po veličini proizvođača automobila u zemlji. Država posjeduje najveći pojedinačni paket akcija “Renaulta” ispred japanske kompanije “Nissan”, koja je sa 15 odsto vlasništva strateški partner francuskog giganta. Grupacija “Renault-Nissan”, u kojoj se nalaze i južnokorejski “Samsung”, rumunska “Dacia” i ruski “Avtovaz”, jedna je od najvećih globalnih auto-kompanija, u rangu japanske “Toyote” i nemačkog “Volkswagena”.
Finansijski analitičari očekuju da će “Renault”, zbog globalne krize i pada prodaje, imati neto gubitak od 2,6 milijardi evra u 2009. godini i profit od oko 100 miliona evra u 2010, a da će u 2011. godini obezbijediti zaradu od 1,1 milijarde evra. Kompanija najnovijim planom pokušava da podstakne isporuke automobila u zemljama u usponu, kao što je Turska, i da drastično smanji proizvodne troškove prvenstveno zbog jeftinije radne snage.