BEOGRAD, Prodaju koja premašuje ukupan iznos od 2,65 biliona dolara ostvarilo je u fiskalnoj 2006. godini 250 najvećih svjetskih kompanija za proizvodnju robe široke potrošnje, proizilazi iz istraživanja revizorsko-konsultantske kompanije “Dilojt” (Deloitte).
Pri tome je ukupna prodaja porasla za 8,4 odsto u odnosu na prethodnu fiskalnu godinu, iako je čak 16 odsto kompanija iz ovog sektora zabilježilo opadanje prodaje.
“Dilojtova” analiza je pokazala da je od toga više od četvrtine ukupne prodaje ostvarilo 10 najvećih svjetskih kompanija, koje su zajedno zabilježile prodaju u ukupnom iznosu od 751 milijardu dolara.
Pri tome su tih deset vodećih firmi ostvarile rast po stopi od 8,6 odsto, što je za nijansu brže od prosječnih kompanija u tom sektoru, a dominantna je i njihova pozicija kada je u pitanju udio ostvarenog profita u odnosu na ukupnu prodaju.
Na samom vrhu liste “TOP 10 svetskih kompanija za proizvode široke potrošnje”, među kojima je čak sedam iz oblasti elektronske industrije, nalazi se duvanska grupacija “Altrija” (Altria Group Inc), koja je bila i najveća firma za proizvodnju robe široke potrošnje na svijetu, prema finansijskim pokazateljima iz 2006. godine.
Međutim, nakon izdvajanja firme “Kraft fuds” (Kraft Foods) od tog giganta duvanske industrije dolazi do promena u martu 2007. godine, a “Altrija” planira da odvoji i svoju brzorastuću kompaniju “Filip Moris internešenel” (Philip Morris International), tako da se u narednom periodu očekuje njeno ispadanje sa liste deset vodećih svjetskih kompanija.
Za prvorangiranim sljede dvije kompanije elektronskog sektora, američki “Hjulit Pakard” (Hewlett Packard) i južnokorejski “Samsung ilektroniks” (Electronics), dok je četvrtu poziciju zauzela švajcarska konditorska industrija “Nestle”, koja je i prvorangirana na “Dilojtovoj” listi deset najuspešnijih evropskih firmi.
Sljede japanska “Macušita elektrik indastrijal” (Matsushita Electric Industrial Co., Ltd), američki “Proktor i Gembl” (The Proctor & Gamble Company), zatim japanske korporacije “Soni” (Sony Corporation) i “Tošiba” (Toshiba), američki “Del” (Dell Inc.), a listu prvorangiranih zaključuje finska korporacija “Nokia” (Nokia).
Među “TOP 10” evropskih kompanija za proizvode široke potrošnje, iza “Nestlea” su se umestili “Nokija” i britanski “Unilever”, zatim “Filips Holandija” (Philips), engleski “Imperijal tobako” (Imperial Tobačo), tri francuske kompanije “Mišlen” (Mićelin), “Kristijan Dior” (Christian Dior) i “Loreal” (L'Oreal), a na posljednja dva mjesta evropske desetorke svrstale su se britanske firme “SAB Miler” (SABMiller plc) i BAT.
U “Dilojtovoj” analizi se ukazuje da je posljednjih godina došlo do spajanja u maloprodajnom sektoru, što je dovelo do stvaranja manjeg broja velikih maloprodajnih kompanija koje su u mogućnosti da diverzifikuju svoju ponudu uvođenjem trgovačke robne marke za širok spektar proizvoda.
”Vjerovatno će ovaj trend dovesti i do spajanja i među proizvođačima robe široke potrošnje, pošto ovaj sektor dolazi do momenta kada je previše ponuđača na tržištu”.
Jedno od mogućih rješenja za ovaj problem bi bilo spajanje dobavljača i racionalizacija njihove ponude”, komentariše direktor sektora za menadžment konsalting u kompaniji “Dilojt” Jelena Galić.
“Dilojtova” analiza pokazuje da najveću stopu rasta imaju kompanije za proizvodnju takozvanih luksuznih proizvoda, pri čemu je prosječan rast neto prodaje u ovom sektoru iznosio 15,5 odsto.
Među “TOP 250 kompanija”, međutim, “Nintendo” bilježi rast neto prodaje od impresivnih 90 odsto u fiskalnoj 2006. godini, a izvanrednom napretku te kompanije doprinjela je ponuda igara namjenjenih širokom spektru korisnika, preokrenuvši time trend opadanja prodaje u industriji džepnih elektronskih igara.
Kompanije za proizvodnju hrane, pića i duvanskih proizvoda su najbrojnije na listi “TOP 250”, ali su uprkos tome čak 123 od njih zabeležile najmanji prosečni rast prodaje od samo 5,6 odsto.
Prema mišljenju Jelene Galić te kompanije nisu pojedinačno bilježile veliki rast zato što je došlo do zasićenja tržišta, odnosno potrošači su dostigli nivo kada već kupuju onoliko osnovnih stvari koliko im je potrebno.
Izuzetan rast ove godine i još veći potencijal za rast u budućnosti imaju kompanije iz sektora mode, elektronike i luksuzne robe, što je posledica logičnog trenda da kako potrošači postaju imućniji oni počinju da troše više na proizvode koji nisu hrana.
Prodaja koju ostvaruje 50 kompanija sa najbržim rastom u sektoru proizvoda široke potrošnje prosječno je porasla za 25 odsto, što je tri puta veći rast od prosjeka za “TOP 250 kompanija”.