SARAJEVO – Udruženje poslodavaca Federacije Bosne i Hercegovine (UPFBiH) još prošle godine je uputilo inicijativu za smanjenje cijena putarina koje su kako su naveli najviše u Evropi.
U uporednoj analizi koju je UPFBiH uradio navode da u FBiH putarina po pređenom kilometru za prvu kategoriju vozila u prosjeku iznosi 0,12 KM, za treću kategoriju 0,35, a za četvrtu 0,50 KM. Istovremeno, u Republici Srpskoj putarina u prosjeku iznosi 0,09 KM, u Srbiji 0,06 KM, u Sjevernoj Makedoniji 0,04 KM, a u Turskoj 0,078 KM.
Kada je riječ o EU, uzet je primjer Grčke gdje putarina po pređenom kilometru iznosi 0,09 KM, a u Italiji 0,10 KM.
Osim što građani i prevoznici u FBiH plaćaju najskuplju putarinu, iz UPFBiH podsjećaju da prema odredbama Zakona o akcizama BiH postoji obaveza plaćanja akcize na naftne derivate plus obaveza plaćanja putarine kao indirektnog poreza u iznosu od 0,15 KM po jednom litru proizvoda za puteve i 0,10 KM za izgradnju auto-puteva.
Svaki vozač prilikom registracije vozila dužan je i platiti ”putarinu”, koja u zavisnosti od snage vozila iznosi od 25 do 250 KM.
Iz ovih razloga UPFBiH je zahtijevalo smanjenje cijena putarina za korištenje auto-puta A1 za 20 do 25 posto.
Ideja UPFBiH bila je da se pokušaju uvesti tzv. vremenski ograničeni tagovi ili neki sistem vinjeta
Predsjednik UPFBiH Adnan Smailbegović je izjavio da firme koje se bave transportom robe i prevozom putnika zbog cijena putarina često izbjegavaju autoceste i koriste lokalne puteve.
”Inicijativu za smanjenje cijena putarina pokrenuli smo prije godinu dana i imali smo par puta sastanak sa upravom JP Autoceste FBiH na kojem smo iznijeli naša razmišljanja. Oni su iskazali određenu spremnost i imamo informaciju da su uputili dopis Federalnom ministarstvu prometa i komunikacija od kojih trebaju dobiti saglasnost za korekciju cijena”, rekao je Smailbegović za Fenu.
Ideja UPFBiH, po njegovim riječima, bila je da se pokušaju uvesti tzv. vremenski ograničeni tagovi ili neki sistem vinjeta, da bi se plaćanje vršilo na mjesečnom ili godišnjem nivou bez obzira koliko puta puta prošli autoputem.
”Onaj ko koristi autoput jednom sedmično ili mjesečno, njemu je skoro svejedno da li će putarina biti četiri ili pet KM na nekoj relaciji. Međutim, onaj ko koristi svaki dan autoput, njemu je itekako važno koliko košta putarina. Naša ideja je bila da se ustvari poveća promet, odnosno da se na taj način promet sa lokalnih cesta prebaci na autoceste”, pojasnio je Smailbegović.
Time bi se, kako je dodao, smanjile gužve na lokalnim cestama i povećala frekvencija vozila na autoputu, kao i prihodi od cestarina.
”UPFBiH će ponovo pokrenuti to pitanje da bi se došlo do optimalnog rješenja. Nama nije cilj da autoceste izgube promet. Autoceste moramo graditi i to je budućnost, ali treba pronaći način da se one što više koriste stimulativnom cjenovnom politikom”, dodao je Smailbegović.
Bloomberg Adria