BEOGRAD, Fijat će u sljedećoj godini u zajedničko preduzeće „Fijat automobili Srbija“ uložiti više od 600 miliona evra, kaže Aleksandar Ljubić iz Ministarstva ekonomije.
Ova sredstva biće utrošena za kupovinu najnovije opreme kako bi već krajem 2011. godine mogla da startuje probna proizvodnja dva potpuno nova modela.
On podsjeća da su u pitanju dva modela monovolumena B klase – „fijat idea“ i „lanča muza“, sa pet i sedam sjedišta. Masovna proizvodnja novih modela, kaže Ljubić, trebalo bi da startuje početkom 2012. godine.
U prvoj fazi predviđena je proizvodnja oko 200.000 vozila godišnje, dok bi u drugoj fazi iz pogona kragujevačke fabrike godišnje izlazilo 300.000 automobila, odnosno oko 60 automobila na sat.
“Od toga je 95 odsto vozila, koja će nositi oznaku ‘made in Serbia’, namjenjeno za izvoz na tržište EU. Da li će paralelno sa ovim modelima u Kragujevcu biti nastavljena proizvodnja ‘punta’ ostaje da se vidi, budući da dalja proizvodnja ovog modela zavisi od zahtjeva tržišta”, kaže Ljubić.
Do početka proizvodnje novih modela, međutim, ostalo je još mnogo posla. Prva faza na kojoj se već radi, i koja treba da bude završena do februara sljedeće godine, odnosi se na revitalizaciju postojeće fabrike u smislu građevinskih radova, odnosno pripreme za unos novih tehničko-tehnoloških sistema, kao i na dovođenje fabrike do energetske efikasnosti kakvu propisuju postojeći svjetski standardi.
“Ekološka postrojenja su završena, tako da će ova fabrika biti potpuno ekološki čista. I ne samo to. Italijani su u ovom dijelu otišli korak dalje, u smislu da će tehnička voda koja bude izlazila iz fabrike, biti ponovo vraćana u proizvodnju, na reciklažu. Instalacija opreme koja je već naručena iz zemalja cijelog svijeta, od Japana, preko Amerike i Evrope, počinje sljedeće godine”, kaže Ljubić.
Paralelno sa tim, radnici prolaze kroz razne obuke, i radi se na sklapanju ugovora sa proizvođačima dijelova. Vlada Srbije već je zaključila memorandum sa kompanijom „Manjeti Mareli“ (najveći proizvođač djelova za Fijat) o izgradnji njihove fabrike u Kragujevcu.
“A u toku su i pregovori sa mnogim drugim komponentašima koji žele da dođu u Srbiju i otvore svoje fabrike za proizvodnju komponenata za Fijat. Praktično svake nedjelje javlja nam se neko novi. Fabrike koje se bave proizvodnjom velikih dijelova biće pravljene na Kormanskom polju i tu je tender u toku, dok će one koje prave manje komponente biti građene u drugim dijelovima Srbije”, objašnjava Ljubić.
Ukupna investicija Fijata u zajedničko preduzeće iznosiće oko milijardu evra. Od izvoza novih modela koji će se proizvoditi u kragujevačkoj fabrici godišnje se očekuje od 1,3 milijarde evra, što je skoro šestina od ukupnog izvoza Srbije.
“Za sada nema najava drugih proizvođača automobila da bi okrenuli proizvodnju u Srbiju, ali očekujemo njihovo eventualno interesovanje nakon završetka Fijatove fabrike i pozicioniranja komponentistike u Srbiji. Na taj način Srbija se vraća na kartu Evrope kao ozbiljan igrač u automobilskoj industriji”, kaže Ljubić.
Fijat nema povlašćen položaj u Srbiji
Optužbe članova Asocijacije uvoznika automobila kako država Fijatu daje povlašćeni položaj, kaže Aleksandar Ljubić, nisu tačne, jer ova kompanija ne proizvodi samo „punto“, nego i desetine drugih modela koji se ne proizvode u Srbiji. “Njihovi uvoznici jednako za njih plaćaju carine i bore se na tržištu sa ostalim proizvođačima. Osim toga, vozila koja se proizvedu u Kragujevcu nisu namjenjena isključivo srpskom tržištu. Primjera radi, samo od početka ovog mjeseca u Srbiji je proizvedeno 1.300 ‘punta’, od čega je 700 vozila otišlo za izvoz, a 600 je ostalo za srpsko tržište”, kaže Ljubić. Blic