MOSKVA/MILANO , Italijanski “Fijat” i ruski “Solers” uložiće 2,4 milijarde evra (3,3 milijarde dolara) u zajedničko preduzeće koje treba da proizvodi oko pola miliona automobila godišnje, u nastojanju da se obezbjede nova tržišta, pošto je u Italiji i u nekim drugim evropskim zemljama najavljeno ukidanje podsticajnih mjera za prodaju vozila.
Realizacija tog projekta dovešće do stvaranja drugog najvećeg “igrača” na tržištu automobila u Rusiji, posle “Avtovaza”, u kome francuski “Reno” drži većinski paket akcija, prenose agencije.
U novom zajedničkom rusko-italijanskom preduzeću montiraće se devet “Fijatovih” modela, kapaciteta 500.000 vozila godišnje. Dvije firme planiraju izvoz do 10 odsto ukupne proizvodnje, a pored automobila, izrađivaće mjenjače i motore u Rusiji.
Zapadni proizvođači automobila pokušavaju da udruživanjem kapitala i proizvodnje smanje troškove u borbi protiv pada prodaje i proizvodnje. Vlade su pomogle povećanje prodaje uvođenjem poreskih olakšica i različitih subvencija, ali su te mjere u većem broju zapadnih zemalja obustavljene zbog nestašice novca, što će uticati na drastičan pad potražnje.
Italijanski ministar industrije Klaudijo Skajola izjavio je u utorak da će se Italija usmjeriti na podsticanje potražnje na čitavom sektoru industrije, a ne na automobile, čime su srušene nade da će podsticaji za nove kupce vozila biti obnovljeni.
Izvršni direktor “Fijata” Serđo Markijone odgovorio na tu izjavu ministra procjenom da će autokompanije u Italiji ove godine prodati za oko 350.000 kola manje nego 2009 i da će uslediti pad tražnje. On je dodao da je “Fijat” prinuđen da zbog toga pošalje na privremeni odmor na hiljade radnika.
“Fijat”, koji na italijanskom tržistu automobila ima udio od 32 odsto, saopštio je da ove godine neće uspjeti da poveća prodaju bez vladinih podsticajnih mjera koje su stabilizovale isporuke u 2009, koja će ostati zabilježena kao najgora u nekoliko posljednjih decenija.
Markijone se zalaže za postepeno ukidanje subvencija kako bi se spriječio oštar pad prodaje. U januaru je italijanska prodaja automobila porasla 30 odsto u odnosu na isti period 2008, ali su porudžbine smanjene 10 procenata. Prošle godine, prodaja vozila u Italiji dostigla je 2,158 miliona jedinica, 0,2 odsto manje nego 2008. Rusija, koja očekuje oživljavanje posrnule autoindustrije kao ključnog sektora za povratak stope privrednog rasta, zadržala je stimulativne mjere podsticanja prodaje automobila i za sada nema namjeru da ih ukine.
Kompanija “Solers”, nekadašnji dio imperije čelika ruskog tajkuna Alekseja Mordašova, u posljednjih nekoliko godina razvila se u vodećeg ruskog proizvođača vozila. Ona je prodala 62.000 automobila u 2009, kada su ukupne ispruke vozila na tom tržištu bile prepolovljene.
Novo zajedničko italijansko-rusko preduzeće najvjerovatnije će zamjeniti firmu GAZ, koju kontroliše milijarder Oleg Deripaska, u vladinim planovima da formira drugu veliku firmu između ruskog i inostranog proizvođača automobila, koja bi mogla da konkuriše partnerstvu “Reno-Avtovaz.” Ideja Moskve da formira partnerstvo između GAZ-a i njemačkog “Opela” propala je prošle godine, kada je odbor američkog “Dženeral motorsa” (GM), “Opelove” matične kompanije, povukao odluku o prodaji 55 odsto akcija njemačke firme kanadskom konzorcijumu “Magna” i ruskoj “Sberbanki.” “Solers” planira da proizvodi devet novih modela “u različitim klasama” u fabrici Naberežnji Čelni na obali Volge, u ruskoj republici Tatarstan.
Zajedničko preduzeće izvoziće, prema sporazumu, najmanje 10 odsto proizvodnje.
Konsultantska kompanija “Prajsvoterhaus” procjenila je 20. januara da ća prodaja novih kola u Rusiji, koja je pala 56 odsto prošle godine na 1,4 miliona jedinica, porasti 15 odsto u 2010, na oko 1,6 miliona vozila. Prema pesimističnijem scenariju, isporuke bi mogle pasti pet odsto ove godine, na oko 10 procenata.
“Solers” već montira “Fijatove” modele “albea” i višenamjensko vozilo “dolbo van”.
Zajedničko preduzeće sa “Fijatom” je prvo veće ulaganje inostrane firme u Rusiju od kada je globalna finansijska kriza izazvala kolaps potražnje za automobilima. Rusija je obećala da će imati najbržu stopu rasta autoindustrije u svetu, ali je prodaja prošle godine pala 49 odsto u odnosu na 2008. “Fijat” i “Solers” sarađuju od 2005. godine, a italijanski auto-gigant ima dugu istoriju poslovanja u Rusiji gdje je “Fijat” 1970. godine izradio “Avtovzovu” fabriku u Toljatiju, u kojoj su izrađivani “lada” i “niva”, nešto promjenjeni modeli italijaske kompanije iz perioda šezdesetih godina.
Ruska vlada je najavila da će Putin tokom posjete Naberežnji Čelniju prisustvovati i potpisivanju memoranduma o strateškoj saradnji između “Kamaza”, najvećeg ruskog proizvođača kamiona, i nejmačkog “Dajmlera, u okviru koga posluje “Mercedes-Benc”, čuveni proizvođač luksuznih automobila i kamiona.
Ruski mediji spekulišu da bi “Dajmler” mogao povećati sadašnji udio od 10 odsto u ruskom proizvođaču kamiona “Kamaz”, u okviru dugoročnog plana da postane većinski vlasnik ruskog preduzeća.