MILANO, Italijanski Fijat počeo je postepeno da gasi proizvodnju kola u fabrici na Siciliji. Posljednji automobil sići će sa montažne trake u tom pogonu do kraja mjeseca.
Uprava “Fijata” je još prije dvije godine najavila da će suspendovati rad pogona Termini Imerese, ali je tek ove sedmice počela sa praktičnom primjenom odluke koja bi mogla da bude preteča sličnih sudbina jednog broja evropskih fabrika, prenijela je agencija Market-voč.
U “Fijatovoj” fabrici Termini Imerese montira se stara verzija modela “ipsilon”, vozilo brenda “Lanča” sa petoro vrata. Proizvodnja u tom pogonu postala je neracionalna zbog toga što su se dijelovi dopremali sa sjevera zemlje, čime se drastično povećavaju troškovi montaže.
Prije nego što se krenulo u proces zatvaranja, pogon Imerese je radio povremeno, a njegovi radnici su najveći dio vremena provodili kod kuće sa smanjenom platom.
Prema sporazumu sa vladom, “Fijat” će predati fabriku italijanskom manjem proizvođaču kola “DR Motor” koji sarađuje sa kineskom kompanijom “Čeri automobili.” “Dr Motor” planira da zaposli oko 1.300, od 1.600 radnika u tom pogonu u kome će se izrađivati četiri modela. Planira se proizvodnja u prvoj fazi oko 10.000 jedinica u 2013. godini, a kasnije 60.000 do 2017. godine.
Zatvaranje pogona na Siciliji dio je “Fijatove” strategije da obnovi proizvođačku bazu u italiji i da je učini mnogo efikasnijom. Kada je prvi put objavljeno zatvaranje pogona Termini Imerese, sindikati su optužili “Fijat” da zapostavlja svoje obaveze u Italiji. Urkos uvjeravanju da nije tako i najavljenom ulaganju u druge pogone, pojedini sindikati još sumnjaju u budućnost italijanskih fabrika, budući da se uprava “Fijata” fokusirala na mnogo unosnije američko tržište, gdje je preuzeta kontrola nad grupom “Krajsler”.
Samo pominjanje mogućeg zatvaranja fabrika može da dovede autokompanije u političke teškoće imajući u vidu želju vlada da zaštite što više radnika u periodu krize.
U zapadnoj Evropi, prema procjeni stručnjaka, ima previše kapaciteta za izradu kola u trenutku kada prodaja pada zbog finansijske krize, što dovodi u tešku situaciju mnoge proizvođače. Prošle godine u regionu je prema raspoloživim kapacitetima moglo da se montira oko 15 miliona automobila, a proizvedeno je 13,2 miliona, navodi specijalizovana agencija “IHS automotiv.” Kao posljedica te činjenice i nedovoljne iskorišćenosti kapaciteta, pojedine auto-kuće počele su da preduzimaju konkretne mjere.
Francuska grupa “Pežo-Sitroen” (PSA) planira da ukine 6.000 radnih mjesta u Evropi naredne godine, ali naglašava da neće zatvarati nijednu fabriku u zemlji. Kompanija za sada samo procijenjuje budućnost fabrike sjeverno od Pariza, ali konačna odluka neće biti donijeta do 2014. godine.
Američki “Dženeral motors” (GM)je prvi u regionu odlučio da zatvori fabriku u regionu i 2010. godine je obustavio rad “Opelovog” pogona u Belgiji. Američka kompanija je odgovorna za zatvaranje posljednje fabrike, ali je ipak odustala od prodaje njemačkog “Opela” koji je poslovao sa gubicima i odlučila da kompaniju oporavi vlastitim snagama. Tanjug