BEOGRAD, Beograd namjerava da se obrati Rusiji sa molbom da uvrsti Fijatova vozila u Sporazum o slobodnoj trgovini. To nije realno, tvrde stručnjaci.
Glavni srpski adut italijanskog koncerna je model “500L”, koji uskoro treba da izađe na britansko tržište, u drugom polugodištu da se izvozi u SAD.
Ministar finansija Srbije Mlađan Dinkić se nada da će fabrika u Kragujevcu moći na rusko tržište da izveze 80 hiljada vozila godišnje. Bescarinski izvoz bi omogućio da se ne plaća carina od 30 odsto.
Direktor projekta Izbor automobila Roman Guljajev smatra da je za Fijat u Rusiji prije svega važno da normalno uspostavi plasman i da organizuje dilersku mrežu.
– Tek poslije toga može da se govori šta treba da se radi da bi se automobil prodavao. Što se tiče “500L”, automobil je zanimljiv, ali vozila takve klase nisu previše popularna u Rusiji. U Rusiji bi prije bio tražen model Linea – rekao je Guljajev.
Kritičar Denis Orlov se sjeća da se prethodnik “500L”, model “fijat 500” u Rusiji nije odomaćio.
– Najvjerovatnije zbog velike cijene. To je bio privlačan automobil, ali ljudi nisu bili spremni da ulože toliko novca. “500L” je praktičniji model, formata Nissan note. Ako bude ponuđena dobra cijena, organizovana pamenta reklamna kampanja, šanse postoje. Možda može da se odigra na tome da je “500L” već ušao u istoriju kao prvi model u koji je bio ugrađen automat za kafu kao dodatna oprema – rekao je Orlov.
On upozorava da je rusko tržište vrlo internacionalizovano i da je naviklo na vozila koja su napravljena u fabrikama od Kine do Meksika.
– Svi se nesumnjivo dobro odnosimo prema srpskoj braći, ali da ne postane srpska proizvodnja dodatni faktor sumnje. Mislim da se ljudi čak starije generacije ne sjećaju fabrike Zastava, gdje se sada sklapaju vozila Fijata. Jer jugoslovenski automobili skoro da nisu bili zastupljeni u Sovjetskom savezu – rekao je Orlov.
Da će Rusi teško prihvatiti bescarinski izvoz vozila iz Kragujevca, smatraju i poznavaoci ove problematike u Srbiji. Razlog je jednostavan: Rusi žele da zaštite svoju automobilsku industriju. Ekonomisti ističu da će to biti teško i zbog namjera Fijata da u Rusiji, i to uskoro, izgradi svoju fabriku.
Beogradski list “Danas” podsjeća da su sporazum o tome već potpisali ruski predsjednik Vladimir Putin i generalni direktor Fijata Serđo Markione.
Ono što je ipak moguće jeste bescarinski izvoz rezervnih dijelova i komponenti za prvu ugradnju u automobile iz fabrika Fijatovih dobavljača.
Sporazumom o slobodnoj trgovini sa Rusijom predviđeno je da dijelovi za automobile u Rusiju mogu da se izvoze bez carine, što kooperantima Fijata otvara mogućnost za veliki izvoz komponenti i dijelova ne samo na rusko tržište, nego i za ugradnju u automobole koji će u budućnosti proizvoditi.
Ima indicija da bi Fijatovi dobavljači u Srbiji dijelovima mogli da snabdijevaju i Fijatove fabrike u Poljskoj, Turskoj i Italiji. Ovo tim prije, navodi “Danas”, što će proizvodnja ne samo automobila, nego i dijelova u Srbiji još u relativno dužem periodu biti jeftinija nego u Italiji, Poljskoj, pa i Rusiji i Turskoj. Danas