KALKUTA, Početak proizvodnje “najjeftinijeg automobila na svijetu” modela nano, indijske auto-industrije “Tata Motors”, doveden je u pitanje zbog hiljada demonstranata koji su opkolili fabriku u mjestu Singur, na sat vremena vožnje od Kalkute, protestujući zbog oduzimanja obradive zemlje za izgradnju tog industrijskog objekta.
Ovaj, do sada najveći protest u istočnom dijelu Indije, kulminacija je višemjesečnih demonstracija poljoprivrednika, koji odbijaju da se odreknu zemlje zbog ovog projekta.
Prvobitno je bilo planirano da proizvodnja nanoa, koji bi trebalo da košta svega 2.380 dolara, počne u oktobru. Sada je, međutim, taj rok doveden u pitanje.
Protesti oko fabrike u Singuru samo su odraz šireg sukoba između industrijskog sektora u Indiji i farmera, nevoljnih da se odreknu zemlje u državi u kojoj dvije trećine stanovništva zavisi od zemljoradnje.
Za “Tatu”, najvećeg proizvođača automobila u Indiji, nevolje su počele kada su komunisti, koji su na vlasti u indisjkoj državi Zapadni Bengal, u kojoj se fabrika nalazi, oduzeli zemlju farmerima za njenu izgradnju. Država je ponudila kompenzaciju, ali neki poljoprivrednici tvrde da nisu dobili koliko im pripada.
Drugi, uglavnom vlasnici manjih parcela, odbili su da prime nadoknadu. Sve u svemu, za oko 400 jutara zemlje (od ukupno 1.000 koje je preuzela vlada) još se vode žestoke rasprave.
Vlasnik “Tata motorsa” Ratan Tata zaprijetio je da će premjestiti fabriku ukoliko se protesti nastave, bez obzira što je u nju već uložio 350 miliona dolara.
Jedan zvaničnik Zapadnog Bengala izjavio je da vlasti rade na “alternativnom rehabilitacionom paketu” za one koji su ostali bez zemlje.
Automobil nano, koji je prvi put predstavljen u januaru ove godine, dugačak je tri metra, što je 30 centimetara više od drugog mini-automobila – njemačko-francuskog smarta. Nano može da dostigne brzinu od oko 105 kilometara na čas.