BOGOTA, Velike farmaceutske kompanije podižu cijenu lijekova i do sedam puta u zemljama u razvoju, a novac koriste za predizborne kampanje nekih političara.
Farmaceutska branša jedna je od najjačih na globalnom nivou i zarađuje više od proizvođača oružja i telekomunikacionih kompanija.
To je biznis koji se nalazi u rukama relativno malog broja kompanija, a monopol vodi ka zloupotrebama na tržištu.
U intervjuu za “Sputnjik” kolumbijski ekonomista Alvaro Serda ističe da farmaceutske kompanije u SAD finansiraju predsjedničke kampanje, baš kao što to rade i naftne kompanije.
Isto se događa i u nekim državama Latinske Amerike, kaže on.
Uticaj koje ove kompanije imaju na politički život, na primjer u SAD, ogleda se u njihovim direktnim zahtjevima da utiču na kontrolu cijene lijekova.
U slučaju da se na tržištu nađu generički ili opšteprihvaćeni lijekovi, transnacionalne farmaceutske kompanije proglašavaju ih “kopijama niskog kvaliteta”.
Generički lijek sadrži istu aktivnu supstancu, primjenjuje se za istu indikaciju, na isti način, u istoj dozi i istom obliku.
On je jednako kvalitetan i neškodljiv kao i originalni lijek, a može da se proizvodi nakon što originalnom lijeku istekne patentna zaštita.
Serda, odličan poznavalac farmaceutske branše, kaže da u Kolumbiji upravo generički lijekovi čine 30-35 odsto tržišta i proizvode ih uglavnom kompanije čiji je vlasnik država, pa su stoga direktni i veoma moćni konkurenti transnacionalnim farmaceutskim kompanijama.
On navodi da u Kolumbiji giganti farmaceutske industrije imaju monopol, jer su svoje preparate zaštitili tokom prethodne dvije decenije i na osnovu toga vještački povećavaju cijenu svojim lijekovima.
“Istraživanja pokazuju da u Kolumbiji, Ekvadoru i Peruu ima lijekova čija je cijena čak do 700 odsto veća u odnosu na generičke lijekove”, kaže kolumbijski ekonomista. Sputnjak