BEOGRAD, Najpopularni traktora na prostoru bivše Jugoslavije otišao je u istoriju.
Industrija motora i traktora iz Beograda zaustavila je kompletnu proizvodnju, a ovih dana sud će donijeti odluku o stečaju.
Sudbinu IMT doživeće ogromna većina preduzeća u restrukturiranju, poručuju ekonomisti.
Prinuđen da u dvorištu svoje kuće popravlja ono što je pune četiri decenije sklapao u nekada svjetski poznatoj fabrici traktora, Petar Grbić je u ovoj radionici saznao da je prije desetak dana preostalih 370 radnika IMT-a prošlo kroz kapiju fabrike s radnom knjižicom u ruci i obećanim otpremninama. Njihov proizvod se i dalje vozi širom stare Jugoslavije, ali vlasnici uzalud okreću dobro poznati broj telefona.
“Ne mogu nikoga da dobiju jer nema nikoga. Samo nekoliko direktora, portira i vatrogasaca. Naši seljaci ne mogu da dobiju rezervni dio, neki savjet i zato sam odlučio da se javljam na moj privatni telefon i nekako pomognem. Imam dvije porodice a jedna ima rak mnogo mi je teško”, kaže bivši radnik IMT.
Proizvodnja u IMT zaustavljena je poslije 60 godina. Rekordne godine bile su one s kraja osamdesetih kada se u toj fabrici oko 12 i po hiljada zaposlenih proizvodilo i do 45 hiljada traktora. Činjenica je da se posljednjih godina učinak sveo na svega par stotina, a neke druge brojke su nezaustavljivo rasle.
Rukovodstvo objašnjava da bez zaštite države mora u stečaj, sud donosi odluku ali srpski traktor nema budućnost.
S tom nikakvom budućnosti vjerovatno će morati da se pomiri većina preduzeća u restrukturiranju. Ekonomisti potvrđuju da srpski traktor predstavlja samo početak tog negativnog trenda.
“Biće uspjeh ako se bar 150 od ukupno 500 nekako spasi, dijelovi se možda i iskoriste ali većina katanac u bravu”, kaže Milan Ćulibrk urednik NiN-a.
Na primjeru IMT najbolje se vidi šta za jedno preduzeće u problemu znači kada država od njega digne ruke. Kakvu je poruku srpski traktor poslao onim firmama koje na zaštitu mogu da računaju do slijedećeg maja. B92