ZAGREB, Predstečajne nagodbe u Hrvatskoj , u kojima se pod krinkom spašavanja radnih mjesta odvija pljačka dobavljača i budžeta na desetke milijardi kuna, mogle bi se naći na udaru Evopske komisije.
Naime, arbitražno potpisivanje dugova na ime poreza i ostalih davanja državi, bez ikakvog ekonomskog opravdanja, moglo bi biti okarakterizovano kao državna podrška dužnicima, koja ih stavlja u povoljniji položaj na tržištu.
Od sticanja članstva u Evropskoj uniji, za odobravanje državne podrške i provodjenje njihovog nadzora, nije više zadužena Agencija za zaštitu tržišne konkurencije Hrvatske , već Evropska komisija.
Podrške koje su dodijeljene prije ulaska u Uniju, a primjenjuju se i nakon ulaska, prema Ugovoru o pristupanju, smatraju se novim podrškama i Evropska komisija može pokrenuti njihov nadzor.
Ukoliko dodijeljene podrške nisu u skladu sa pravilima Evropske unije, one moraju biti vraćene!
Kod predstečajnih nagodbi, na način kako se one provode u Hrvatskoj, plan finansijskog restrukturisanja sastavlja dužnik.
U tim planovima se u većini slučajeva, dobar dio dugova prema državi otpisuje, a otpisi se kreću čak i preko dvije trećine potraživanja.
Dobar primjer ovakve prakse je predstečajna nagodba Magme, u kojoj je od 73,3 miliona kuna duga prema državi, otpisano preko 50 miliona. Samo na ime PDV-a dug je iznosio 51,5 miliona, a otpisano je čak 45 miliona.
Istovremeno, banke se ne odriču potraživanja, već se namiruju prodajom nekretnina, ili pristaju na otplatu duga u ratama.
Ovakva praksa pokazuje da država na sebe preuzima veći teret nego što je na to spreman privatni povjerilac, što je jasna indicija da se radi o državnoj podršci povjeriocima.
U slučaju da postoji sumnja da se pojedinim predstečajnim nagodbama, otpisom dugova zapravo dodjeljuje državna podrška, tada je prema pravilima konkretan program potrebno dostaviti Evropskoj komisiji na prethodno odobrenje. Podrške dodijeljene bez odobrenja, moraju biti vraćene.
Da bi država otklonila mogućnost da se u ovakvim slučajevima radi o državnoj podršci, morala bi ispuniti “Test privatnog investitora“.
Provodjenje testa privatnog investitora (ili povjerioca) treba dokazati da bi se u istoj ili sličnoj situaciji svaki privatni povjerilac ponašao jednako kao i država.
Na taj način dokazuje se da pojedinom dužniku nije dodijeljena državna podrška, te da se država ponaša ekonomski racionalno, i da je poduzela sve razumne aktivnosti kako bi naplatila svoje potraživanje.
Prema tim pravilima, ponašanje države u mnogim predstečajnim nagodbama, u najmanju je ruku upitno.
Što je test privatnog investitora?
U postupcima predstečajnih nagodbi, kao što je poznato, učestvuju različiti povjerioci. Mjere koje u tom procesu provodi država, kao što su reprogram duga, otpis i slično, ne sadrže državnu podršku. ako je država u jednakom položaju kao i ostali povjerioci..
Znači, ponašanje države ne smatra se državnom podrškom, ako je ono u skladu s time kako bi se ponašao svaki drugi privatni povjerilaci ako država na sebe ne preuzima veće obaveze u odnosu na ostale povjerioce. Index.hr