BEOGRAD, Na 474 benzinske pumpe Naftne industrije Srbije u subotu je za dva dinara poskupio evrodizel i sada košta 104,9 dinara, što je za 9,8 dinara niže od maksimalno dozvoljene cijene. Za dinar je skuplji i tečni naftni gas, koji sada košta 49 dinara.
Cijene evrodizela na pumpama su „šarene“ već dva mjeseca, od kada je NIS pokrenuo akciju sniženja, a i druge kompanije i privatnici odlučili su da ovaj derivat prodaju po povoljnijim cijenama od državnih. Sada se cijena ovog derivata na najvećem broju pumpi kreće od 104,9 do 109,9 dinara.
Evrodizel je specifičan, jer je na slobodnom uvozu, a, prema podacima trgovaca, razlika između uvozne i prodajne cijene kreće se od 15 do 20 dinara. Tako da prostora za pojeftinjenje odavno ima. U slučaju motornih benzina najveći broj pumpadžija i dalje drži maksimalne cijene od 114,7 dinara za litar, dok je kod NIS za dva dinara jeftiniji, odnosno 112,7.
– Trka sa NIS u ceni motornog benzina nije bila realna i zato smo se bunili – kažu privatni trgovci. – Svi od njih moramo da nabavljamo po veleprodajnoj cijeni koja nije niža za ta dva dinara. Tek kada bude otvoreno tržište derivata vidjeće se pravi efekat zdrave konkurencije, ali ovakav način sa opravdanjem „prijateljskih cijena“ ide samo ka uništavanju privatnih pumpi.
Ipak, vozače ne zanima prepirka NIS i privatnika i samo žele da ne plaćaju najskuplji benzin u regionu. Na visoku cijenu goriva kod nas najviše utiču državni nameti akciza i porez na dodatu vrijednost. Vozač koji sipa litar motornog benzina, koji košta 114,7, u budžet preko akcize i PDV „pošalje“ čak 62,2 dinara. U slučaju evrodizela državni udio dostiže skoro 48 dinara.
Zasad postoji samo obećanje iz Vlade Srbije da će razmotriti iznose akciza, uz opasku da za svako smanjivanje mora da postoji neko drugo povećanje. Da bi se umirili zagovornici nižih akciza, formirana je i radna grupa od predstavnika ministarstava finansija, trgovine i energetike, koji će se pozabaviti ovim.
Formula
Trgovci derivatima traže i da se napravi nova formula za promjenu cijena goriva, koja bi pratila cijene u regionu i ne bi zavisila od rasta cijene nafte i kursa dolara. Jedan od zahtjeva je i da se ispoštuje ukidanje zabrane uvoza motornih benzina. Prema računici trgovaca i trenutnim podacima, litar bi mogao da se prodaje i od šest do osam dinara jeftinije u odnosu na sadašnje cijene. Novosti