BRISEL, Povjerenje Evropljana u korporacije slabi i sve je više onih koji vjeruju da kompanije obraćaju manje pažnje na uticaj koji imaju na društvo nego što su to činile prije deset godina.
Da kompanije pozitivno djeluju na društvo, danas smatra neznatno više od polovine evropskih građana (52%), dok četvoro od desetoro vjeruje da je uticaj kompanija negativan, pokazalo je najnovije specijalno istraživanje Evropske komisije Eurobarometar. Kao društveno odgovorne u najvećoj mjeri vide kompanije iz sektora proizvodnje hrane, dok društvenu odgovornost banaka i energetskih kompanija prepoznaje najmanji procenat ispitanika. Takođe se smatra da mala i srednja preduzeća ulažu veće napore da budu društveno odgovorna od velikih.
Istraživanje je ukazalo i da su Evropljani skeptičniji kada je riječ o uticaju kompanija na društvo nego građani drugih vodećih svjetskih ekonomija, gdje procenat onih koji vjeruju u pozitivan uticaj kompanija premašuje procenat onih kojih misle suprotno. Tako u Brazilu čak 79% ispitanika smatra da je uticaj kompanija na društvo pozitivan.
Razlike, i to velike, postoje i unutar Evropske unije, pa u Danskoj 85% anketiranih u istraživanju misli da je uticaj kompanija na društvo pozitivan, dok njihov stav u Italiji i Sloveniji dijeli samo 36% ispitanika.
Mišljenja su podijeljena i o tome da li kompanije obraćaju više ili manje pažnje na svoj uticaj na društvo nego prije deset godina. U EU 40% građana smatra da korporacije obraćaju više pažnje, a 39% manje, dok su u zemljama van EU veći optimisti i u Brazilu 74% vjeruje da kompanije danas obraćaju više pažnje na uticaj na društvo nego prije deset godina, u Kini 65% a Indiji 62%.
Evropljani, pokazuju rezultati istraživanja, vjeruju da najviše napora u društveno odgovorno poslovanje ulažu proizvođači hrane i poljoprivredne kompanije i to smatra 70% ispitanika, a slijedi sektor maloprodaje i supermarketa (67%). Finansijske kompanije i banke, kao i rudničke, naftne i kompanije koje sa bave gasom kao društveno odgovorne vidi samo 34% anketiranih.
U EU 71% ispitanika smatra da mala i srednja preduzeća ulažu veće napore da budu društveno odgovorna, dok će za velike kompanije to reći 48%.
Procenat onih koji misle da se mala i srednja preduzeća trude više od velikih da budu društveno odgovorna veći je i u SAD, u Brazilu, Indiji i Turskoj većina smatra da su na polju društvene odgovornosti aktivnije velike kompanije, a u Kini vjeruju da veličina kompanije nije od uticaja.
Takođe više od polovine anketiranih u EU (53%) koji rade u kompanijama misle da njihova kompanija preduzima efikasne mjere da bi bila društveno odgovorna. To smatra i 67% ispitanih u SAD.
Evropska komisija definiše korporativnu društvenu odgovornost kao odgovornost kompanija za uticaj koji imaju na društvo.
Istraživanje je pokazalo i da 79% građana EU želi da zna šta kompanije rade da bi bile društveno odgovorne, ali da je samo 36% i dobro informisano o tome. Poređenja radi, znatno informisaniji su u Indiji (69%), SAD (63%) i Brazilu (57%).
Zapošljavanje se u EU, ali i drugim vodećim ekonomijama, smatra najpozitivnijim uticajem kompanija na društvo. To smatra 57% ispitanika u EU, doprinos ekonomskom rastu izdvaja 32%, a obuke za zaposlene kao najveći doprinos korporacija društvu vidi 31% ispitanika.
Istovremeno kao najnegativnije efekte kompanija na društvo 41% evropskih građana vidi korupciju, dok po 39% izdvaja smanjenje broja zaposlenih i zagađenje životne sredine. Korupciju u Indiji stavlja na prvo mjesto 71%, a u Kini 65% anketiranih.
Građani Evrope, kako je pokazao Eurobarometar, smatraju da oni sami treba da preuzmu inicijativu i djeluju na odluke kompanija. Isto misle i u drugim vodećim ekonomijama osim Kine, gdje su uvjereni da vlasti treba odlučujuće da djeluju na kompanije da se ponašaju društveno odgovorno.
Da evropski biznis, kada je riječ o korporativnoj društvenoj odgovornosti, nije reagovao kako treba na finansijsku krizu smatra izvjestilac Evropskog parlamenta za to pitanje Ričard Hauit.
On naglašava da je istraživanje Komisije pokazalo da su Evropljani izgubili povjerenje u korporativni svijet i da je to dijelom posljedica krize i kritika zbog efekata poslovanja kompanija na čovjekovu okolinu.
“Rezultati istraživanja treba da budu ‘zvonce za uzbunu’ kreatorima politike i biznisu kada je riječ o društvenoj odgovornosti kompanija u Evropi. Treba ih shvatiti kao poziv na akciju. Za razliku od ekonomija koje bilježe brz rast, mi nismo uspostavili vezu između onoga što kompanije kažu da rade na polju društvene odgovornosti i onoga što građani žele da kompanije rade”, ocijenio je Hauit.
Predsjednik Evropske komisije Žoze Manuel Baroso istakao je da je korporativna društvena odgovornost neodvojiv dio procesa obnove konkurentnosti evropske ekonomije na bazi inovacija, povjerenja i evropskih vrijednosti.
Istraživanje je tokom oktobra i novembra 2012. godine sprovela “TNS Politička i društvena mreža” (TNS Political & Social network), a obuhvatilo je više od 32.000 ispitanika iz EU, Hrvatske, Izraela, Turske, Brazila, SAD, Kine i Indije. EurActiv.rs
79 odsto građana želi da zna šta kompanije rade
53 odsto radnika smatra da njihova firma preduzima efikasne mjere
41 odsto smatra da je najnegativniji efekat kompanija korupcija