BANJALUKA, Proizvodnja automobila na električni pogon, tipa Streetscooter, u RS bi bila moguća jedino uz angažovanje svih raspoloživih kapaciteta u jedinstvenu cjelinu, od fakulteta, preko preduzeća pa do Vlade RS.
Smatraju to privrednici u RS, koji navode da bi realizacija takvog projekta označila krupan iskorak u ponovnom oživljavanju mašinske industrije RS.
Sa druge strane, stručnjaci iz oblasti mašinstva tvrde da RS raspolaže stručnim kadrom i resursima za realizovanje jednog ovakvog projekta, dok ekonomisti smatraju da bi takav projekat bio značajan za RS.
Borko Đurić, predsjednik Privredne komore RS i direktor GP “Krajina”, koje je vlasnik banjalučkog “Novog Jelšingrada”, rekao je da se ovakvi projekti mogu realizovati uključivanjem kompletnih kapaciteta kojima raspolažemo, te formiranjem jakog stručnog tima, uz mogućnost formiranja i jednog instituta za razvoj mašinske industrije.
“Sasvim sigurno bismo ujedinjenim snagama i angažujući sve kapacitete, mogli ući u realizaciju takvog projekta i to bi značilo jedan krupan iskorak u ponovnom oživljavanju mašinske industrije RS”, smatra Đurić.
On je dodao da se takvi projekti, naravno, nigdje ne mogu realizovati na odgovarajući način, bez aktivne uloge izvršne vlasti.
“Svi smo u ovom trenutku, sa svojim kapacitetima, vrlo patuljasti i ograničenih mogućnosti da bi neko mogao krenuti u jedan takav zahvat na ozbiljan način”, rekao je on i dodao da treba računati na to da postoji i ona druga strana koja će sigurno prilikom odlučivanja kome će povjeriti realizaciju projekta imati u vidu ko stoji iza toga i na koji način i koliko je taj spreman da to realizuje, jer se radi o izuzetno značajnim ciframa.
Govoreći o kapacitetima “Novog Jelšingrada”, Đurić je rekao da bi mogli imati učešća, jer bi se mogli angažovati postojeći prostori i kapaciteti.
“Tu bi trebalo i pripremiti ljude koji bi radili na montaži i oni bi morali proći određenu obuku, a to sigurno ‘Jelšingrad’ u ovom momentu s raspoloživim stručnim potencijalom ne bi samostalno mogao učiniti”, rekao je Đurić i dodao da je za realizaciju projekta elektromobila potrebno uključivanje svih nivoa, od fakulteta do svih koji mogu dati doprinos.
Pored toga, rekao je on, potrebno je da svi učesnici tog procesa budu organizovani u jednu jedinstvenu cjelinu, koja bi radila na tehnološkom razvoju mašinske industrije.
Vid Jovišević, profesor na banjalučkom Mašinskom fakultetu, smatra da RS ima stručni kadar i resurse za realizovanje jednog ovakvog projekta u više malih i većih proizvodnih sistema. On je istakao da bi u ovom slučaju bilo potrebno napraviti studiju i “snimiti” taj elektromobil, njegove dijelove i ostale komponente.
“Nakon toga bi trebalo identifikovati naše firme, te izvršiti podjelu šta ko radi, pa bismo u zaključku studije rekli možemo li to realizovati ili ne”, rekao je on i dodao da bi takav projekat donio veliku finansijsku korist RS, ali da bi i fakultet mogao raditi prototipe određenih dijelova i konstrukcije.
Kako je kazao Saša Grabovac, izvršni direktor Udruženja ekonomista RS – SWOT, u ovom slučaju se radi o vrlo kompleksnoj industriji, koja zahtijeva najsavremenija znanja i velika ulaganja. Istakao je da se tom proizvodnjom bavi veoma mali broj zemalja u svijetu, ali i da bi bilo značajno da se uđe u takav projekat.
Inače, RS je u fazi pregovora o proizvodnji ovog elektromobila i njihov krajnji ishod bi trebalo da bude poznat do kraja ove godine. Taj automobil, tipa Streetscooter, ima radius kretanja od oko 100 kilometara sa jednim punjenjem, dok bi njegova cijena na našem tržištu bila oko 20.000 KM.
Pored toga, iz Vlade RS su na predstavljanju elektromobila poručili da će sa svoje strane pružiti kompletnu podršku ukoliko se ukaže šansa za proizvodnju jednog ovakog automobila. Nezavisne novine
2 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Da li ste vi ljudi normalni? Znate li kakve mašine se koriste u proizvodnji ovakvih proizvoda? Navedite mi jedan složeni sklop koji se ovdje proizvodi! Ovdje se metalska industrija većinom svodi na varene i grube metalne proizvode.
” Platisa poreza” da li ti vidis da je ovo prodavanje magle u sred jula mjeseca od zvanicnika vlade?!
Ovo nije prvi put da nam neko prodaje megalomanske projekte npr. aerodrom na Sokocu,golf tereni na Sokocu,
aerodrom u Trebinju,Banja Luka kao centar telefonije i informaticke tehnologije nakon privatizacije telekoma
+ neki veliki aqua park na Manjaci.Ovaj projekat nije u stanju praviti Ceska ni neka druga clanica Eu koja ima jacu privredu od ove nase napacene R.Srpske.