BANJALUKA – BiH je za devet mjeseci ove godine uvezla 36 automobila na električni pogon, što je tri puta više nego lani, ali je to, prema riječima upućenih, i dalje na nivou statističke greške, a kako bi tih četvorotočkaša na domaćim putevima bilo više, intenzivirane su aktivnosti na ukidanju carinskih stopa prilikom uvoza.
Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje BiH, od 36 električnih četvorotočkaša koji su uvezeni u ovoj godini, najskuplji je “porše tajkan 4S”, za koji je iskeširano skoro 178.500 maraka. BiH je godinu ranije uvezla ukupno 12 automobila na struju, od kojih je najskuplji bio model “tesla”, vrijedan gotovo 101.500 maraka. U UIO navode da je u ovoj godini u BiH uvezeno i 245 hibrida, od kojih je 190 novih, dok je u prošloj godini uvezeno 67 hibrida, među kojima su bila 43 nova.
Uz visoke cijene, izostanak stimulacije prilikom kupovine tih vrsta vozila bio je osnovni razlog zbog kojeg su vozači u BiH radije pribjegavali benzincima i dizelašima. Inicijativa da se ukinu, odnosno smanje carine na uvoz električnih i hibridnih vozila godinama je bila “zarobljena” u ladicama institucija. Priča je ponovo aktuelizovana zahvaljujući Ministarstvu spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH, koje je izradilo prijedlog odluke o privremenoj suspenziji i privremenom smanjenju carinskih stopa pri uvozu novih električnih i hibridnih automobila do 31. decembra 2022. godine.
“Namjera je da se carinska stopa na uvoz u BiH novoproizvedenih automobila, koji nemaju preferencijalni status robe iz zemalja sa kojima BiH ima zaključene sporazume o slobodnoj trgovini, smanji sa dosadašnjih 15 na pet odsto za hibridna vozila, te sa pet odsto na nula na automobile na električni pogon”, naveli su u Ministarstvu spoljne trgovine i ekonomskih odnosa. Primjenom povoljnije carinske stope stimulisao bi se uvoz ove vrste automobila, od čega bi BiH imala korist kako sa aspekta smanjenja zagađenja vazduha i zaštite životne sredine, tako i sa aspekta podizanja stepena bezbjednosti saobraćaja.
U resornom ministarstvu su pojasnili da će ova odluka doprinijeti izjednačavanju tržišnih uslova za sve uvoznike i distributere u BiH.
Predsjednik Privredne komore RS Pero Ćorić rekao je za “Glas Srpske” da je ukidanje carine na električna i smanjenje carine na hibridna vozila još jedan vid podrške kako bi se takva vozila više uvozila.
“Na taj način i mi bismo pratili evropske i trendove zemalja u okruženju. Iako je uvoz u ovoj godini povećan, to je i dalje na nivou statističke greške. Upravo iz tog razloga treba pozdraviti inicijativu za ukidanje carina kako bi taj uvoz bio ozbiljniji”, istakao je Ćorić, dodavši da treba voditi računa o neophodnoj infrastrukturi, broju punionica, te potrošnji električne energije, jer su sve to preduslovi da bi uvoz električnih četvorotočkaša bio povećan.
Auto-industrija u problemima
Pero Ćorić je naglasio da se auto-industrija suočava sa ozbiljnim problemima, te da je generalno proizvodnja automobila u padu.
“Jedino što sada ima produkciju su električni automobili. Za očekivati je da, ukoliko carina bude ukinuta, iduće godine uvoz bude veći”, poručio je Ćorić. Glas Srpske