BANJALUKA, U predstojećoj izgradnji 72 kilometra autoputa Banjaluka-Doboj za koji se Republika Srpske zadužuje 401 milion evra, najveći dio ugrađenog materijala i roba biće kineski, a izvođači kineske firme, ekskluzivno saznaje CAPITAL.ba.
Portal CAPITAL.ba je u posjedu 23. avgusta u Doboju sa kineskom kompanijom CRBC potpisanog „Predugovora o projektovanju i izgradnji autoputa Banjaluka-Doboj“ iz kojeg je jasno da će domaći građevinci dobiti 45, a kineski 55 odsto posla. (Predugovor o izgradnji autoputa Banjaluka-Doboj)
Za posustalu domaću građevinsku operativu ovo nije dobra vijest.
„Ugovarač je opredijeljen da angažuje podugovarače sa sjedištem u RS, kao i korišćenje građevinskih materijala i drugih roba u količini koja neće biti manja od 45 odsto ukupne finansijske vrijednosti projekta“, navodi se u članu 5. Predugovora.
.
45 za Čubrilovića 70%
Ovo je potpuno suprotno zvaničnim izjavama vlasti RS. Ministar saobraćaja i veza RS Nedeljko Čubrilović je u intervjuu za Nezavisne novine rekao da će “domaći građevinari graditi najmanje 70 odsto autoputa Banjaluka-Doboj”. (http://www.capital.ba/nedeljko-cubrilovic-domace-snage-gradice-veci-dio-autoputa-banjaluka-doboj)
.
U javnom preduzeću „Autoputevi RS“ potvrdili su informaciju CAPITAL-a da “domaći građevinari grade minimalno 45% poslova”. Kažu da je cilj da se u ovom kapitalnom projektu angažuju što više domaćih izvođača, ali kineska EKSIM banka kredit uslovljava svojim izvođačima. Konačan procenat učešća, kaže direktor „Autoputeva RS“ Dušan Topić, biće predmet pregovara sa EKSIM bankom, što znači da on može biti veći, ali i mnogo manji.
Pitanje je, ističe Topić, koliko građevinska operativa u RS uopšte ima realnih kapaciteta da prati Kineze, da bi se 72 kilometra autoputa, kako je dogovoreno, završilo za tri godine.
.
Ništa od Integralovog konzorcijuma „G7“
Sada je jasno, Predugovorom Kinezi definitno grade cijeli autoput, nema podjela na dvije dionice Banjaluka-Prnjavor i Prnjavor–Doboj, po četiri lota kako je to prvobitno zamišljeno. Iz igre je ispao i konzorcijum domaćih građevinskih firmi „G7“ okupljen oko Integral Inženjeringa.
Ugovorom kineska kompanija se obavezala pomoći RS u pripremi dokumentacije za kredit. Međutim, upitno je i da li će Kineska EKSIM banka prihvatiti da RS svojih 15 odsto učešća u projektu prikaže kroz projektnu dokumentaciju i troškove eksproprijacije.
Ako ne prihvate, RS bi ti koštalo još oko 120 miliona maraka, priznaje i direktor “Autoputeva RS”. On ističe da je uobičajena bankarska praksa da traže učešće u ovako velikim projektima.
.
„EBRD i EIB nam priznaju projektnu dokumentaciju i eksproprijaciju kao učešće, dok na primjer Svjetska banka to ne prihvata i traži da se svaka situacija posebno obračunava i u okviru nje odmah država plati svoj udio. Nadamo se da ćemo uspjeti dogovoriti s EKSIM bankom uslove kao sa EBRD-om i EIB-om“, kaže Topić.
Definitivan zaokret i promjena modela finansiranja, odnosno kreditno zaduženje umjesto promovisane koncesije koja bi znatno manje opteretila Budžet RS, kaže Topić, ne znači da je ovaj putni pravac neisplativ. Na pitanje zašto onda nema koncesionara Topić kaže da su oni „odustali zbog krize, ali sigurno da je ovaj pravac potpuno ekonomski opravdan i da se može otplatiti kroz kreditno zaduženje“.
Predugovor sa kineskom kompanijom stupa na snagu kada se ispune tri uslova: kada ga usvoji Vlade RS, kada se potpiše ugovor sa kineskom EKSIM bankom i kada na sve to saglasnost da Narodna skupština.
.
Veliki test
Ovo će biti veliki test, jer Republika Srpska nema iskustva u poslovanju sa kineskim parterima i kako oni izvršavaju svoje poslovne obaveze.
U svakom slučaju, za kvalitet uvijek više odgovoran nadzor, a ne izvođač. Posebno kada izvođač nije koncesionar koji ima interes za kvalitetan put jer ga eksploatiše nekoliko decenija, a ovde su Kinezi samo izvođači, koji poslije “zadnje lopate”, odlaze.
.
Predugovor o izgradnji autoputa Banjaluka-Doboj
15 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Pa sta ako ce se graditi od kineskog materijala (sto je malo vjerovatno) i kineskim masinama? Trebamo cekati jos 200 godina da neko od lokalnih preduzimaca i genijalaca skupi dovoljno love ad to sam napravi?
manje vazno je ko ce imati procenat operative gore-dole, vec je vaznije da ga izgrade u roku, pa makar doslo milion kineza sve sa lopatama
Neka sve bude kinesko 100%, samo da se vozimo normalnim autoputem
sve je ‘manje vazno’? to sto ministar laze ili ne zna sta je potpisao? ko ce vracati i od cega kredit da se pojedini mogu vozikati po autoputu?
hvala za dokument predugovora.
Ma kakav kineski materijal. Šta kinezi će dovoziti kamen iz Kine?!
A mašine i tako nisu domaće već ih uvozimo pa iz tog ugla nije ni bitno.
Bitno je samo šta se još krije iza ova dimne zavjese, koliko će to nas da košta???
Bolje 45% nečega nego 100% ničega
Nece se dovoziti kamen, ali hoce doci kineski radnici koji su mnogo jeftinija radna snaga nego nasi. Kako to nije bitno? Potpuno vas ne razumijem.
Zar nije bitno, sto ce kineske kompanije pokupiti kajmak, a mi se zaduzujemo i trebamo vratiti 400 miliona evra???
Zar nije bitno što će od rasvjete, farbe, sijalica, branika, naplatnih kucica biti uvezeno iz Kine za nas novac???
I ovako bi sve bilo uvezeo iz kine, još bi se mnogi ugradili u nabavku. Ovako je prva ruka 🙂
Meni se cini ili je ovo jeftinije od ”autoputa” BL Gradiska.
Ionako zivotarimo, a napredak u bilo cemu je nezamisliv bez pravog puta. A sto se tice kineske gradjevinske industrije – gledali ste OI 2008. Ljudi rade ozbiljnije nego sto mi uopste i znamo sta znaci taj pojam. I sto je najbitnije… ako je ova cijena ona u koju su ugradjeni i nasi politicari, prosli smo jeftino 🙂 Jer nadzor ce sigurno da rade Kinezi.
Šta reći… ako išta bude od ovoga, a garant je da neće biti ništa, pa ima da nas kinezi navozaju na trasi k'o na ringišpilu,čovječe. Ne znam samo kojem je idiotu (a nije teško naslutiti o kom’ bi se moglo raditi) pala ovakva ideja na pamet? Sudeći po izjavi ministra, koji je po običaju uvijek dobro informisan i upućen u stanje stvari, izgleda da se ovdje samo radi o još jednoj sumanutoj ideji koja je unaprijed osuđena na propast, ali koja može dobro da se iskoristi u dnevno-političke svrhe posebno pred izbore. A kao što znamo iz dosadašnjih iskustava,da je to vlastodršcima jedini i najvažniji motiv u ovakvim nazovi projektima.
Da li je o ovom upoznat ministar čubrilo ili nije dovoljno inforisan kao i kod željeznica i naplate putarine mislim da je zatečen ili nešto drugo a videćemo šta će pokazati istraga koju je naredio džombe.
ako nije magla u oči a kako nam je sigurno jeste tako i dosada nam bacaju svaki dan maglu u oči.
Mislim da smo u ku… svi RS i BiH pa nista ne prozvodimo sta bi mogli i ponuditi u izgradnji osim brdo da premjeste sa jednog mjesta na drugo. A para isto nema pa kako misle da vracaju kredit naravno narod koji nema ni posla ni auta kao sto je gore spomenuto samo ce se voziti pojedinci to jest isti politicari i ratni profiteri. Mislim da treba ovu RS i BiH dati KINEZIMA da vladaju jer bi nesto i napravili a ne ovi nazalost koji vec 20 godina nista nisu napravili a 20 godina nije malo. Ali zato imaju jezik kao odavde pado kine bla bla bla… JADNI MI!
sve kinezima dati!”!!!…najbolje da stankovic mlati pare i govori kako mu je to tek drugi projekat pa nije on kriv što nemaju puno znanje iz oblasti granje autoputeva…heheheh
Da su Kinezi dosli, investirali 400 miliona, napravili autoput od svog materijala, svojim firmama sa svojim radnicima i uzimaju putarinu a mi imamo autoput, sve bi bilo ok. Medjutim to nije taj film, RS se zaduzila 400 miliona kod Kineza, koji ce da naprave put za jedno 200 miliona i plus da dobiju i onih 400 miliona kroz kreditnu otplatu. To kad bi se sve sracunalo, doslo bi se do zakljucka da je ovo najskuplji autoput na svijetu.