BEOGRAD, Vlada Srbije mora do kraja i dosljedno da sprovede sopstveni plan finansijske konsolidacije u državi, jer će u protivnom morati da uradi još jedan rebalans republičkog budžeta za ovu godinu, tvrde ekonomisti.
Profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Ljubodrag Savić kaže da će vlada, uprkos dobroj namjeri da koliko-toliko uravnoteži visok budžetski manjak, na kraju najvjerovatnije biti prinuđena da uradi još jedan rebalans.
Slično misli i ekonomista Ljubomir Madžar, uz napomenu da je problem budžetske neravnoteže u zemlji “zapušten” već u dužem periodu i da se ne može riješiti ekspresno i preko noći.
Madžar procjenjuje da će Vladi nedostajati i više od 20 milijardi dinara, koliko se trenutno procjenjuje.
Savić je mišljenja da se Vlada mora, u sadašnjim okolnostima, usmjeriti na rigorizniju štednju unutar pojedinih ministarstava, jer tu mogućnosti za štednju nisu iscrpljene.
“Vlada treba da preporuči svojim ministarstvima, da štede ne 10 odsto, nego 25 odsto prilikom nabavke robe i porudžbina usluga za njihove potrebe”, smatra Savić.
Prema riječima tog ekonomiste, treba ozbiljno razmisliti i da vlada uvede solidarni porez na sva primanja visokih funkcionera i drugih lica zaposlenih u administraciji.
Savić tvrdi da postoji ne samo među članovima Vlade, već i šire u državnoj administraciji, mnogo ljudi koji, po različitim osnovama, imaju znatno veća primanja u odnosu na platu koja se ne oporezuje.
“Ja se ne bih zadržao samo na ovim stopama, već bih uveo i stopu od 35 odsto , na prihode veće od 250 000 dinara i stopu od 55 odnosno 60 odsto na prihode veće od 500 000 dinara, objašnjava ekonomista, uz opasku da ima i ljudi koji su na visokim funkcijama u državnom aparatu ili javnim preduzećima, a mjesečno primaju i više od deset hiljada evra.
Kao važan “rezervoar” za štednju Savić vidi i osjetno smanjenje broja radnika u republičkoj, pokrajinskoj i lokalnoj administraciji, jer bi se, prema njegovoj računici, na taj način moglo uštedjeti u budžetu oko 300 miliona evra za koliko se sada godišnje izdvaja za plate dvadesetak hiljada viška državnih službenika i drugih prekobrojnih u tom sektoru.
Sprovođenje tako obimne reforme i drastično kresanje broja zaposlenih u administraciji zahtjevalo bi promjenu i odgovarajućih zakona, ali i stvaranje uslova da se ti viškovi radne snage prekvalifikuju za neki drugi posao, ističe Savić.
Na pitanje kako komentariše zahtjev ministarstva privrede da Fond za razvoj ne odobri sredstva u vrijednosti od 925 miliona dinara za 52 preduzeća i da obustavi svako novo kreditiranje, dok se ne sagleda trenutno stanje, Savić kaže da je to na liniji opšte štednje za koju se Vlada opredijelila, ali da se odluke o tome moraju pažljivo “izvagati”.
“Ja imam ozbiljne primjedbe na dosadašnji rad Fonda za razvoj, jer to nije, u suštini, pravi razvojni fond, pošto su do sada takvi krediti dijeljeni, uglavnom, po partiskoj pripadnosti”, kaže Savić.
On, međutim, pita kako Vlada Srbije može da podstakne povećanje proizvodnje i zaposlenosti ako ukida kredite koji su bili namijenjeni investicijama u pedesetak domaćih preduzeća.
“Vlada Srbije mora, jednostavno, da usaglasi koncept. Potpuno razumijem iz ugla ministra finansija to što on radi ako posmatramo samo njegovu djelatnost izolovano. Ali takve odluke moraju se usaglasiti i sa drugim ministarstvima”, zaključio je Savić. Tanjug